Събота, 28 Декември 2024

Нови промени в Закона за висше образование, ще доведат ли до по-качествено обучение?

Нови промени в Закона за висше образование, ще доведат ли до по-качествено обучение?
Публикация   21 Ян, 2019   /     интервю на Румен Николаев   /     5019

Много важно е да са ясни критериите за оценка и те да са с измерими показатели, които да формират една точна оценка

           Ректорът на Русенския университет „Ангел Кънчев” к.т.н , член кор. проф. Христо Белоев пред Акцент.БГ

 - Как ще коментирате изказването на министъра на образованието и науката за промени в Закона за висше образование ЗВО?

   Дискусията за промени в Закона за висше образование/ЗВО/ е от няколко години и въпросът за промени в акредитацията на висшите училища е неизменна част от нея.

  Напълно съм съгласен че промени в ЗВО трябва да има и те са неизбежни и наложителни, като целта е да се отговори на изискванията за по високо качество на обучение и подготовка на кадри с висше образование и този закон да бъде обвързан с всички нормативни документи. През 2017 г. и в началото на 2018 г. по инициатива на в-к Труд много ректори участвахме с публикации в дискусия за висшето образование. В последната година имаше интервюта с министъра на образованието и науката в които той поставя въпросите за промени в ЗВО.

  -  Акредитацията на ВУЗ-овете ли е най- дискутираната тема?

   Да, една от най-дискутираните промени е в акредитацията на висшите училища. Отдавна говорим, че начина на акредитация не дава точна оценка за съответното висше училище. Всички се борят за оценки над 9 /при десетобална скала/, която дава възможност за обучение в ОКС „Бакалавър“ и “Магистър“ и ОНС „Доктор“ и максимален срок на акредитация от шест години. И почти всички прескачат тази граница. Дори се достига и до абсурди за оспорване на оценките когато те са под 9, което не трябва да се приема толкова драматично и едва ли всички трябва да са „отличници“.

   Ние отдавна искаме промяна в начина на акредитация, тъй като университет с много професионални направления, какъвто е Русенския университет се намира в непрекъснати акредитации. Това разбира се ни държи винаги в готовност и посрещаме почти ежемесечно експертни групи, но от друга страна отнема и голям ресурс от време. Правилно министърът поставя въпроса за едновременна акредитация на всяко едно професионално направление и за отпадане на институционалната акредитация след като тя веднъж при откриване на висшето училище е получена. Това ще постави всички  при еднакви условия, но е много важно да са ясни критериите за оценка и най-вече те да са с измерими показатели, които да формират една точна оценка.

    Министърът говори и за външни оценители. Това е много добра идея, тъй като до момента членовете на експертните групи са от други университети и често се проявява и субективния фактор. Впоследствие при гласуване на оценката в Националната агенция за оценяване и акредитация се получава оценка, която също може да не отговаря точно на състоянието на съответното професионално направление или университет. Затова е необходимо да се приеме такава система за оценяване, която да изключва влиянието на субективния фактор и да формира оценка по отделните критерии на базата на точно измерими показатели. По този начин акредитацията ще стане по-ефективна, ще отнема по-малко време и ще дава възможност да се съпоставя дадено висше училище с други обучаващи в сродни специалности.

   -    Ще има ли скоро Национална карта на висшето образование?

   Отдавна се говори и за създаване на национална карта на висшето образование в България. Това ще покаже нуждите от кадри с висше образование на всеки регион от нашата страна и това ще е в съответствие с развитието на икономиката на съответния регион. Тогава можем да говорим и за регионална значимост на определени университети и за приоритетно развитие на специалности. Регионалната значимост може да се обвърже с Рейтинговата система на висшите училища, а също така и с тяхното финансиране. 

    -   Какви други промени се очаква да настъпят в Закона?

   Други промени в ЗВО, които са обсъждани до този момент, са свързани с управлението на висшите училища. Промените предвиждат възлагане на по-големи правомощия на ректорите чрез договори за управление, сключени с министъра. По този начин на ректорите ще се възлага по-голяма отговорност за изпълнение на стратегическите задачи за развитието на съответния университет и ще се изисква да преструктурират приема към професионални направления, които са по-силни. Тук определено има необходимост от по широко обсъждане тъй като идеята е да се възлагат по големи отговорности и изпълнение на задачи, които ще са свързани с реформи и преструктуриране, а от друга страна избора на ректор ще се осъществява от академичната общност. Определено има противоречия в този подход и той трябва да бъде точно прецизиран.

  -  Очаква ли се да бъдат признати научно- изследователски университети?

  От няколко години се говори и за възможността за придобиване статут на научноизследователски университети и това също е обект на дискусии в предстоящите промени в ЗВО. Има университети, които провеждат основно обучение на студенти и в по малък обем научно-изследователска дейност. Но има и университети, в които се провеждат научни изследвания, работи се по научноизследователски проекти, изпълняват се договори по заявки на фирмите и др. Тези университети могат да покрият определени критерии и да получат статут на научноизследователски университети. Това ще им дава друг статут и финансиране и ще ги обвързва с бизнеса в съответния регион.

   Това са най-общо до тук коментираните промени в ЗВО, но е необходима те да бъдат обсъдени и прецизирани, за да може след приемането им да дадат възможности за подобряване на работата на висшите училища.

 



Коментари

  •     dimitar 

    Интересно,как може да се говори за приоритетно развитие на специалности ,като за тях няма желаещи да ги изучават ?На бившият комсомолски секретар още е в главата му социалистическото мислене...

Коментирай

   captcha