Процедурно - позоваването на изключителен случай по смисъла на чл. 26, ал. 4 от ЗНА за общественото обсъждане за нас е неоснователно и с неубедително посочени причини, тъй като дори при спазване на общия 30 дневен срок няма пречка проектът да бъде приет своевременно, предвид влизането на закона в сила от 28.01.2019 г. Предвид спорния характер на редица норми и тяхното отражение върху бизнеса с горива, според нас ще е целесъобразно отлагане на влизането в сила на Закона за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (ЗАРИДСНПНП). Същото се отнася и до обсъждания проект на наредба.
Ползваме повода отново да заявим неотклонно следваната от нас принципна позиция за подкрепа на всички мерки, насочени към ограничаване на сивата икономика, което е сред декларираните основни цели на закона. Според нас обаче постигането на подобна цел е несъвместимо с ограничаване на реалната конкуренция от каквото са сериозно обезпокоени множество оператори в бранша.
След обстоен анализ на проекта на наредба констатираме:
1. Проектът възпроизвежда нормите на Закона за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, при очевидно съблюдаване на явните му противоречия с чл. 19 от Конституцията на Република България по отношение на свободната стопанска инициатива, създаването и гарантирането на еднакви правни условия за стопанска дейност, предотвратяването на злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция, защитата на потребителите, инвестициите и стопанската дейност;
2. Както правилно е отбелязано на стр. 2 от Доклада на междуведомствената работна група, създадена със Заповед № РД-16-1053/11.09.2018 г. на министъра на икономиката (за изготвяне на Проект на Наредба, с която се определят реда и условията за водене на регистър на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход) „С проекта на Наредба не се въвеждат текстове от европейско законодателство“. Спестено е обаче обстоятелството, че с този проект се нарушават норми на общностни актове като:
и най-вече
3. Основен порок на проекта на НРУВРЛОИДСНПНП е, че за множество от разписаните норми липсва законова делегация. Такива е предвидена в ЗАРИДСНПНП, чл. 4, ал. 4 във връзка с чл. 16, ал. 1. Делегацията се свежда до това министърът на икономиката да издаде наредба, с която се определят само редът и условията за водене на регистър на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Не такова е решението в проекта на наредба:
Посочените (неизчерпателно) съществени пороци обосновават позицията ни против проекта на Наредба за реда и условията за водене на регистър на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход (НРУВРЛОИДСНПНП).
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай