Денят е 14 юли, събота. 39-годишният Делян Енчев е мотокарист на пристанище "Запад" в Русе. Около 8:15 той и колегата му Сашо Александров отиват да отворят капаците на баржата, от която предстои да разтоварят тонове насипна гранулирана тор.
„Трябва да се отварят капаците от подменна група. Това са моряци. Делян не беше моряк. Нямаше в момента подменна група въобще на съда. Това си е практика – да се отварят съдовете и да няма подменна група. Един лост, който трябва да отвори капака, изплю. Той падна във водата, при което аз събух обувките и скочих след него. Той не можеше да плува и в истерията си, след дълга борба потъна под секцията”, разказва Александров.
Това обаче не се случва – работят всеки ден в продължение на седмици. По думите на Сашо основната заплата е близка до минималната, а основните пари идват на база тонажа, минал през ръцете им.
След час и половина водолазният екип от Горна Оряховица преустановява търсенето защото кислородът им свършва.
Илко Камбурив е зет на загиналия работник. Ден след инцидента документира, че на пристанището продължава да се работи без предпазни средства – без колани, без обезопасителни въжета.
„По норматив те твърдят, че не са задължени да имат спасителни жилетки, да имат пояси, да имат такива предпазни средства, защото те работят на сушата. Да, но аз питам, Делян, като мотокарист, който трябва да влезе вътре с багерчето, как е влизал Делян там? Как е разписано по инструкция той да мине по тази сходна или пътека и да влезе вътре в баржата?”, пита Камбуров.
Странното разследване
Семейството на загиналия е решено да не остави институциите да скрият истината за смъртта му. Първото им съмнение идва, когато две седмици след инцидента чуват на официална пресконференция от директорката на инспекцията по труда, че тялото на Делян все още не открито.
Проверяващите, от които се очаква да установят нарушенията, пропускат съществен факт - тялото на удавения е намерено цели няколко дни преди пресконференцията, като даже то е било погребано.
Тезата е, че преумората е оказала влияние.
Близките на Делян Енчев твърдят, че той е бил много по-дълго на работа без почивка. Просто проверяващите направили справка само от първи юли до деня на инцидента, но не и преди това.
Сашо Александров е категоричен, че не е имало нито пояси, нито жилетки. След като не успява да спаси живота на своя колега и едва запазва своя, първото нещо, което правят ръководителите му е, да го накарат да се подпише, че е минал задължителния инструктаж. Карат го и да сложи светлоотразителна жилетка и каска.
Александров и близките на Делян твърдят, че има поне три инцидента, които са били прикрити. Един от тях е от март 2016 г., при който работник паднал в ледените води на Дунав. Днес не иска да свидетелства.
В момента се води досъдебно производство и близките на Делян се надяват случаят да бъде разплетен и правилата за безопасност да бъдат стриктно спазвани – навсякъде, за да няма повече жертви.
Нелепа случайност?
Генералният директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” Ангел Забутов заяви в студиото на „Тази сутрин”, че случилото се е „нелепа случайност”.
По думите му загиналият работник и колегата му нерегламентирано са се качили на баржата, за да отворят капаците и да започнат работа: „Трябва е да уведомят ръководителите, да има подменна група, която да отвори капаците”.
„Мога да говоря за отговорност. Отговорността я поемам аз и, ако има виновни, ще бъдат наказани”, подчерта Забутов.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай