Неделя, 2 Февруари 2025

'Да върнем смисъла в училище'

'Да върнем смисъла в училище'
Публикация   07 Март, 2018   /     akcent.bg   /     337

Нов безплатен онлайн наръчник учи директори и учители как да намалят неизвинените отсъствия в клас с поне 20%

    30% от шестокласниците в България са в риск от отпадане - не виждат смисъл да ходят на училище, сочи национално представително проучване на Център за приобщаващо образование.

    Как да върнем смисъла в училище – това е основната тема на новия безплатен онлайн наръчник, създаден от Център за приобщаващо образование, който може да бъде свален от интернет страницата на организацията: https://www.cie.bg/bg/narachnik-da-varnem-smisala-uchilishte. Неговата цел е да подкрепи учители и директори от цялата страна да се справят с постоянно растящата липса на мотивация на учениците да ходят на училище.

    Наръчникът събира опита на Център за приобщаващо образование от междинната фаза на Програма „Училището има смисъл", която се осъществява с подкрепата на фондации Velux в две български училища – СУ „Георги Бенковски" в град Тетевен и СУ „Христо Смирненски" в град Брезово. Само за една година иновативният подход на Програмата успява да повиши мотивацията за учене на над 70% от включените деца и дори да намали броя на неизвинените отсъствия с 20% спрямо предходната година, като поставя основен фокус върху връзката между ученето и живота.

    Именно скъсаната връзка между училището и живота се оказва един от ключовите проблеми пред българското образование – децата не разбират как това, което учат в клас, ще им е полезно за живота и съответно губят интерес към училището. Според национално представителното проучване на Центъра, 30% от шестокласниците в България са в риск от отпадане от училище, а цели 45% от тях смятат основните предмети като математика, история и природни науки за напълно безинтересни.

    „Когато видяхме тези данни, си казахме, че трябва да се вземат спешни мерки, защото училището става все по-неадекватно спрямо изискванията и очакванията на съвременните деца", обясни Димитър Лазаров, програмен директор на Център за приобщаващо образование, и допълни: „С работата си в Брезово и Тетевен ясно видяхме, че е възможно и дори не е сложно да направим така, че децата да ходят на училище с радост. И за да вдъхновим учители и директори от цялата страна да направят същото, решихме да съберем научените уроци в новия наръчник."

    Наръчникът „Да върнем смисъла в училище", събрал опита от междинната фаза на програмата,  може да бъде свален напълно безплатно от интернет страницата на Център за приобщаващо образование на адрес: https://www.cie.bg/bg/narachnik-da-varnem-smisala-uchilishte. В края на 2018 г. предстои и създаване на цялостна методология, която ще представи пълните резултати от проекта в пилотните училища.

За програма „Училището има смисъл":

    Програма „С поглед в бъдещето -  училището има смисъл" има за цел да разработи методология за задържане на децата в училище чрез повишаване на мотивацията им за учене и придаване на практическа стойност на наученото в час. Работим с две училища-партньори - СУ „Христо Смирненски" в гр. Брезово и СУ „Георги Бенковски" в гр. Тетевен.

    Програмата представлява доброволна и дългосрочна работа на деца в шести и седми  клас с професионалисти от местната общност. Посещенията при професионалиста се провеждат заедно с учител, който преподава предмет от съответната научна област. Работата на учителя е да свърже практическите занимания с учебния материал.

За Център за приобщаващо образование:

    Център за приобщаващо образование е неправителствена организация, която работи за утвърждаване на приобщаващата училищна среда като стандарт за качество в образованието. Подкрепяме училищата да се развиват като общности със споделени ценности и визия така, че децата да бъдат насърчавани да разгърнат  способностите си и да превъзмогват трудностите, учителите да се чувстват подкрепени и уверени, че са ефективни и че могат да се справят с предизвикателствата, и родителите да поемат своята отговорност в партньорство с училището.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha