Неделя, 13 Октомври 2024

Комитетът за защита на потребителите сигнализира Европейската комисия за липсата на закон за колекторските фирми

Комитетът за защита на потребителите сигнализира Европейската комисия за липсата на закон за колекторските фирми
Публикация   15 Фев, 2018   /     akcent.bg   /     408

Комитетът за защита на потребителите сигнализира Европейската комисия за липсата на закон за колекторските фирми.

Като част от усилията за законово регламентиране на дейността на колекторските фирми в България, днес Комитетът за защита на потребителите се обърна към Европейската комисия в лицето на г-жа Веря Йоурова с молба за съдействие.

В официално писмото до еврокомисаря по правосъдие, потребители и равенство на половете се съобщава, че в България няма закон, който да регулира дейността на т.н. колекторски фирми/компании.

„Това е бизнес ниша за милиарди, при която тенденцията през последните три години е да се удвоява размерът на изкупените дългове спрямо предходната година. Още повече, че около половината от длъжниците са обикновени граждани – потребители, чиито основни потребителски и човешки права се погазват ежедневно. Подробно описахме някои от методите за действие на част от тези фирми като например нерегламентираните телефонни обаждания 24 часа в денонощието. Честите практики подвеждащи хората, които биват заплашвани, че ще им бъде взето имуществото или заплатите, посещения в дума или на работното място, заблуди по отношение на действащото законодателство, обаждания към роднини и познати, които също стават жертва на телефонен тормоз. В писмото също така отбелязахме, че колекторските филрми не дават обяснение за формулите, по които си начисляват лихвите, адвокатските и юристконсултските разходи. Подчертахме многократно, че има пълна липса на каквито и да било нормативно утвърдени правила обхващащи дейността на целия сектор за събиране на дългове. Няма и специализиран ред за оспорване или обжалване на действията на колекторските компании, а се прилага общия.", се посочва в обръщението.

Комитетът за защита на потребителите настоява:

-       Колекторските фирми да подлежат на лицензионен режим;

-       Психологичната, социалната и образователната пригодност на служителите на колекторските компании

-       Задължителна застрахова срещу допускане на грешки

-       Коя институция да наблюдава, контролира и регулира сектора

-       Да се определи броят на телефоните разговори и срещите в рамките на работната седмица

-       Да се фиксира времето за общуване: делнични дни от-до, празнични дни от-до

-       Да има изисквания за съдебното минало на сътрудниците на колекторските фирми и техните ръководства

-       Да се спази баланса, който еднакво да защитава интереса, както на кредиторите така и на длъжниците

-       Да се даде възможност първо на длъжника да си изкупи дълга и едва след това да бъде предложен на колекторските фирми

-       Да се подобрят заповедното производство и изпълнителният процес, където са същинските проблеми

-       Да се намери работещо решение за междуфирмената задлъжнялост

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още