Когато финансовият директор на датската фармацефтична компания Novo Nordisk се срещнал миналия петък с колегите си от маркетинг отдела, разговорът бил далеч от обичайната дискусия за продажбите и представянето на компанията. Джаспър Брандгаард задал съвсем простия и резонен въпрос: по какъв начин компанията ще извърши ценообразуването на двата си нови инсулинови продукта, ако еврозоната се разпадне?
Датската фирма, която е най-големия производител в света на инсулин за лечение на диабетици, е в страна извън еврозоната, но продава основно в нея. Това е въпросът, който отеква – под различна форма, сред директорските бордове на банки, брокерски компании, търговски фирми, правни кантори и водещи световни производители.
"Трудно е да се направи детайлен план, но е необходимо да помислим каква би била ценовата ни стратегия или как ще ценообразуваме, ако изведнъж еврото рухне", коментира Брандгаард пред "Ройтерс". "Как да избегнем попадането в този капан? Аз лично за първи път задавам подобен въпрос, но това е тема, която все по-често ще се обсъжда".
В случая с двата нови продукта на Novo Nordisk, времето е съюзник на компанията, защото новите лекарства все още са в процес на одобряване от регулаторите и вероятно няма да са на пазара преди края на 2012 г.
Изготвянето на планове за предпазване от апокалиптичния сценарий с рухване на единната валута не е лесно. Като много други бизнес мениджъри и Брандгаард смята, че рухването на еврото все още не е много вероятно, но шансовете за това нарастват с всеки изминал ден. Според допитване на "Ройтерс" отпреди седмица 14 от 20 икономисти смятат, че единната валута няма да оцелее в този си вид и компаниите са започнали да се подготвят за най-лошия сценарий.
Тревогите им най-добре обобщава Мартин Сорел, ръководител на най-голямата в света рекламна агенция WPP. "Всичко е до такава степен усложнено и комплексно, че всички са ужасени и уплашени и определено това е последното нещо на света, което бихте искали да се случи", заяви той пред "Ройтерс" в понеделник. "Но, ако трябва да бъдем честни, и ние, като всички останали, се опитваме да измислим свой план за действие при извънредни ситуации, т.е. в случай на каквото и да било нарушаване целостта на еврозоната."
Въз основа на интервюта с шефове на компании, банкери и юристи в Европа, САЩ и Азия, "Ройтерс" се опитва да разбере доколко те са подготвени и как се готвят за възможната смърт на 12-годишната евро валута - събитие, което ще бъде несравнимо с нищо друго в съвременната история.
"Тези дни всеки разговор се върти около управление на риска, който идва от евентулания срив на еврото", казва висш мениджър от застрахователния пазар в Лондон, който подобно на много други говори анонимно заради чувствителността на бизнеса им.
Може би най-активното планиране за извънредната ситуация се случва в европейските страни извън еврозоната, които имат силни търговски връзки с валутния блок, като Дания и Великобритания са типичните примери.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай