В област Русе към 01.12.2017 година се обучават 1681 ученици в VII клас (в това число 40 ученици в Спортно училище и 52 ученици в Национално училище по изкуства, за които се предполага, че няма да участват в приема след завършен седми клас за профилираните и професионалните гимназии, тъй като те вече са се профилирали и са избрали тези училища). При това положение броят на седмокласниците, които ще кандидатстват за профилирани и професионални гимназии за учебната 2018/2019 година, е 1589 ученици. Това са всички седмокласници от осемте общини на област Русе.
В Община Русе към 01.12.2017 година се обучават 1274 ученици, за които осемте профилирани гимназии предлагат 26 паралелки. (ПМГ – 5, ПАГ – 4, СУЕЕ – 5, СУПНЕ – 3, СУ „Възраждане“ – 2, СУ „Васил Левски“ – 3, СУ „Христо Ботев“ – 3, СУ „Йордан Йовков“ – 1), а единадесетте професионални гимназии предлагат 43 професионални паралелки и 3 професионални паралелки за ученици със специални образователни потребности (ПГО – 4 + 1 за ученици със СОП, ПГЕЕ – 5, ПГ по туризъм – 6, ПГ по транспорт – 3, ПГ по промишлени технологии – 3 + 2 за ученици със СОП, ПГСАГ – 5, ПГСС – 3, ПГДВА – 4, ПГРКК – 2, ПГИУ – 4, ПГ по механотехника – 4). Общият брой на предложените професионални и профилирани паралелки е 72 (69 + 3 паралелки за ученици със СОП), за които са необходими 1872 ученици, но учениците в община Русе са 1274 ученици, при което, за да се осъществи планираният прием, са ни необходими още 598 ученици. Не можем да разчитаме, че учениците от седемте общини на област Русе ще продължат образованието си в русенските училища, тъй като в пет от общините се предлага обучение в 5 профилирани и 6 професионални паралелки. Само в две от общините (Ценово – 23 ученици, и Иваново – 25 ученици) не се предлага обучение след седми клас.
Учениците от други области, които кандидатстват след седми клас в русенските училища са около 50, което не компенсира големия недостиг. При това положение е необходимо да се намалят предлаганите 69 + 3 паралелки на 54 + 3 (за ученици със СОП), за които ще са необходими 1482 ученици.
Необходимо и наложително е да се направи балансиран план-прием, в който предимство да се предостави на професионалното образование, тъй като осигуряването на качествено професионално образование и обучение и обвързването му с потребностите на икономиката са приоритет в образователната политика на държавата. В това отношение подготовката и реализацията на държавен план-прием съобразно нуждите на бизнеса от специалисти с професионална квалификация е от първостепенна важност.
За да се осъществи това са проведени работни срещи с директорите на професионалните гимназии, представители на областна и общинска администрация, на бизнеса и работодателските организации, които апелират за това да се подготвят повече кадри в различните професионални направления, необходими на пазара на труда, и да се търси баланс между профилираното и професионалното обучение в условията на негативна демографска тенденция. Съгласно изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование държавният план-прием задължително трябва да се съобрази със заявките на местния бизнес за необходимостта от професионални кадри. Трябва да се засили приема в професионалните гимназии, което ще спре процеса на оптимизиране на училищната мрежа и ще запази професионалното образование. Отчитайки всичко това, РУО – Русе предлага осемте профилирани гимназии да осъществят прием в 23 паралелки, а единадесетте професионални гимназии – в 31 паралелки + 3 паралелки за ученици със СОП. Затова РУО – Русе предлага да се намали с по 1 паралелка приема в ПМГ „Баба Тонка“, СУЕЕ „Св. Константин-Кирил Философ“ и СУ „Възраждане“.
Предложението да бъдат намалени паралелките в ПМГ „Баба Тонка“ е породено от следните причини:
1. Негативна демографска тенденция от години и запазващ се константен прием от 5 паралелки.
2. Намаленият брой ученици, но неоптимизираният брой паралелки води до прием на ученици с по-ниски учебни резултати и постижения – при 52 ученици, приемани в профил „Математически“, най-високият резултат, с който е приет ученик, е 492,500 точки (при 500 точки максимален резултат), а 52-ия ученик е приет с резултат 336,250 точки. Разликата между първия и последния ученик е 156,250 точки, което показва значителна разлика във възможностите им. Това е недопустимо за гимназия, за която трябва да е определящ не броя на учениците, а техните постижения и резултати.
Аналогичен е случаят и с профил „Природни науки“, в който се приемат 26 ученици. Разликата между първия и последния класиран е 100,750 точки (респ. 471 точки на първия ученик и 370,250 точки на последния ученик).
Не е по-различна ситуацията за профил „Софтуерни и хардуерни науки“, в който се приемат 52 ученици. Първият приет ученик с 452 точки, а последният – с 351,500 точки. (Приложение).
3. ПМГ „Баба Тонка“ – Русе, сочи безспорно високите си резултати от Национално външно оценяване след седми клас. Това са резултати, постигнати от 26 ученици (1 паралелка), приети с изпит по математика след IV клас, и не е редно техните постижения да се сравняват с резултатите на останалите училища от областта, а с математическите гимназии в страната, тъй като крайната цел на това училище е да подготвя ученици, специализирани в областта на математиката, информатиката и природните науки.
4. Резултатите от държавните зрелостни изпити са високи, но ние считаме, че покриването на държавните образователни изисквания не трябва да е единствената задача на ръководството и колектива на ПМГ „Баба Тонка“. През предходните три учебни години между 37% и 52% от учениците са се явили на втори ДЗИ по математика. На ДЗИ по Химия и опазване на околната среда и Физика и астрономия се явява от 1 до 3 ученици. На ДЗИ по Биология и здравно образование броят на учениците е намалял от 27 ученици, явили се през 2014/2015 година, до 11 ученици – през 2016/2017 година, при положение, че това са профилиращи предмети в профил „Природни науки“ и изненадващо предпочитанието на учениците да се явяват масово на ДЗИ по английски език при положение, че се обучават в профилирана математическа гимназия. (Приложение)
Резултатите от тези прояви служат за определяне на националните отбори на страната ни за международни състезания.
• 16 медала);
• 4 медала);
• 4 медала);
• 1 медал);
• 1 медал).
Отсъствието на участници от ПМГ „Баба Тонка“ показва, че постиженията на учениците от гимназията не са съизмерими с постиженията на учениците от СМГ – София, ПЧМГ – София, ПМГ Бургас, МГ Варна, МГ Плевен и др.
5. Постиженията на участниците в различни национални математически състезания се отчитат в рейтингова система. При преглед на тази рейтингова система за 2016/2017 учебна година е видно следното:
6. В сайта на ПМГ „Баба Тонка“ в раздел „Наша гордост“ по отношение на представянето на учениците в сферата на математиката се вижда, че последното завоювано отличие от ученик, участвал в международна олимпиада по математика е от 1994 година (сребърен медал, Хонг Конг), а от участия в Балканиади по математика – от 2013 година (бронзов медал, Турция).
След 30-годишно управление на училището е наложително г-н Кунчев да отвори очите си за истината и да разбере, че ПМГ „Баба Тонка“ трябва да бъде управлявана като елитно училище, за което са важни резултатите от постигнатите успехи в национални и международни състезания, а не броят на учениците и средствата, които се получават за тях, защото не масовостта, а правилният подбор на ученици, които ще се обучават в училището, е гарант за качествено образование, което да прави ПМГ „Баба Тонка“ запазена марка. Както при приема в IV клас броят на приетите ученици не може да е повече от 2% от общия брой на учениците в област Русе, така и за високото качество на обучението в ПМГ „Баба Тонка“ е добре приемът след VII клас да не надвишава 6% от завършилите седмокласници. Намаляването на приема с една паралелка е по-скоро оздравителна мярка, а не репресия срещу училището.
Учениците на ПМГ „Баба Тонка“ са ценни, но обществото има нужда и от други кадри, чийто труд създава условията за разгръщането на потенциала на хората, занимаващи се с наука и иновации. Затова професионалните гимназии също трябва да бъдат подкрепени.
Не отричаме успехите на ПМГ „Баба Тонка“, както и факта, че е елитно учебно заведение. Въпросът е – има ли нужда от 5 паралелки? Ако в областта има „в пъти“ по-малко деца, нали никой не си мисли, че са се родили много по-малко бъдещи учители, философи, стругари, шивачи, хлебари, строители и т. н., а броят на бъдещите математици е един и същ. За кого е от полза тези 26 деца да бъдат приети в ПМГ по занижени критерии (както се наблюдава в последните години) и да бъдат само „пълнеж“ за пета паралелка? Защо ръководството на ПМГ „Баба Тонка“ не осъзнава този факт, както направи ръководството на ПАГ „Гео Милев“ преди 10 години и взе решение за намаляване на приема, за да се запазят авторитетът, качеството и високите резултати на гимназията.
В тази ситуация г-н Кунчев се „заиграва“ с чувствата на бивши и настоящи възпитаници, учители и русенската общественост, които реагират емоционално в „защита“ на любимото училище.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай