Неделя, 13 Октомври 2024

Управляващите обмислят отстъпление от `вечните` концесии

Управляващите обмислят отстъпление от `вечните` концесии
Публикация   30 Окт, 2017   /     akcent.bg   /     487

  Възможността да се възлагат концесии за неограничен срок, която управляващите заложиха в проекта за нов Закон за концесиите, може да отпадне при предстоящото му окончателно гласуване в пленарната зала. Първоначалният вариант, внесен от правителството и подкрепен от ГЕРБ, предвиждаше да отпадне сегашният таван - до 34 години, и да се въведе обтекаемият вариант за определяне на "максимален срок", който трябваше да се определя от възложителя на концесията - държавата, община и др. Сега обаче се появи друга редакция, изготвена от правителствените експерти и одобрена от парламентарната правна комисия, която връща фиксирания срок от 35 години с възможност за удължаване с до 1/3, т.е. до 47 години. Управляващите обаче дадоха да се разбере, че при разглеждането на проекта в пленарна зала на второ четене могат да се върнат на старото предложение.

   Новост е това, че с обявяването на процедурата за избор на концесионер възложителят посочва максимален срок на концесията, който включва прогнозния й срок, както и "общ срок на всички удължавания, допуснати с всяка възможна опция или клауза за преразглеждане. Общият срок на удължаванията не може да превишава с 1/3 прогнозния срок на концесията".

   Шефът на правната комисия Данаил Кирилов (ГЕРБ) обясни, че депутатите са търсили компромисен вариант, тъй като идеята за "вечните" концесии срещна отпора на Обединените патриоти и БСП.

   По отношение на конкретни инфраструктурни концесии може да има и отделна регламентация. "Ако се наложи да се търси частен партньор за тунел или за магистрала, и там не стигат 47 години, би могло да се предвиди в специален закон 50-годишен срок", обясни Данаил Кирилов. Запазва се принципът на обвързване на срока с възвръщаемостта на инвестицията и на разходите, както и за получаване на доход от вложения капитал от концесионера.

                             ПРИТЕСНЕНИЯ

   От транспортното министерство изразиха притеснения от текст в редакцията на Министерския съвет, който гласи, че "максималният срок (на концесията - бел.ред.) трябва да е определен по начин, който да не води до ограничаване на конкуренцията". От ведомството посочиха, че така се дава повод на всеки да оспорва дадена процедура по отдаване на концесия с мотива, че има пречки пред свободното съревнование. Не им хареса и изискването да се посочват всички възможни удължавания още при първоначалното обявяване на процедурата. Причината е, че няма как да се предвидят всички обстоятелства, които биха могли да наложат удължаване на концесията.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още