Понеделник, 23 Декември 2024

Песимизмът на потребителите расте и през октомври

Публикация   06 Ноемв, 2011   /     НСИ   /     444

Все повече българи не мислят за монат у дома си ли или за ново жилище

 

       През октомври 2011 г. общият показател на доверие на потребителите намалява с 3.0 пункта спрямо равнището си от преди три месеца. Това сочи актуалната анкета на Националния статистички институт. Понижението се дължи на намаленото доверие както сред населението в градовете, така и сред това в селата - съответно с 3.5 и 1.7 пункта. Като цяло наблюдението през октомври показва увеличаване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с юли.

   Мненията за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца (фиг. 3), са по-неблагоприятни спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 1.7 и 2.7 пункта.

   Потребителите, живеещи в градовете, считат, че финансовото състояние на техните домакинства понастоящем е относително по-добро в сравнение с три месеца по-рано, докато сред населението в селата оценките са по-резервирани. В очакванията за следващите дванадесет месеца обаче като цяло песимизмът се засилва.

По-неблагоприятни в сравнение с юли са и оценките на потребителите за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца (балансовият показател се покачва с 3.1 пункта) . Инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът също се увеличава. Очакванията се изместват към по-негативните оценки като балансовият показател се повишава със 7.5 пункта .

Последната анкета отчита влошаване от 1.1 пункта на общата оценка да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба1 в настоящата ситуация. Потребителите продължават да регистрират отрицателната си нагласа и по отношение на извършването на разходи за подобрения в дома, закупуването или построяването на жилище и покупка на кола през следващите дванадесет месеца.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha