Неделя, 22 Декември 2024

Три варианта за концесия на порт Пристис

Три варианта за концесия на порт Пристис
Публикация   07 Юни, 2017   /     akcent.bg   /     1302

Очакваните приходи за Община Русе са между 3 и 5 млн. лева за срок от 35 години

  Три варианта за концесия на Порт Пристис предлага Община Русе:

   Пристанище за обществен транспорт с регионално значение Пристис е специализирано за обслужване на пътници, престой и снабдяване на кораби и корабно бункероване. Пристанището разполага с 11 корабни места.

     Съгласно дйстващото законодателство пристанищни услуги могат да се извършват само от регистрирани пристанищни оператори с необходимата квалификация и опит, а управлението и поддържането на пристанище изискват значителен финансов ресурс, което налага привличането на частен инвеститор  за изпълнение на услугата.

  Във връзка с това, с Решение №13/30.11.2015 г ОбС Русе дава съгласие за започване на подготвителни действия за предоставяне на концесия на  пристанище Пристис.

   Концесионните анализи и проектите на документи за предоставяне на концесия са изготвени от „Евролекс България“ ООД, а окончателните текстове  на проект на решение, обосновка на концесията, документация за провеждане на процедура за избор на концесионер и проект на договор са обсъдени, подготвени и приети от екип за подготвителни действия, назначен със Заповед № РД-01-33/08.01.2016 г на кмета на Община Русе. 

  В обекта на концесия ще се извършват следните услуги и стопански дейности:

   1. Пристанищни услуги по обслужване на пътници. Основен критерий за определянето на вида на пристанищните услуги е съоръжеността на пристанището, удостоверена с издадено удостоверение за експлоатационна годност;

      2. Морско-технически услуги, за които е необходимо ползването на пристанищна територия и/или пристанищни съоръжения.

3. Съпътстващи дейности, които се извършват при условие, че няма да пречат на извършването на пристанищните услуги.

  Срокът на концесията е предложен като максимално допустимия по Закона за концесиите от 35 години и е обоснован със следните мотиви:

  • мотивиране на концесионера чрез срок, който да бъде икономически изгоден за него;
  • да се даде възможност да бъде постигната положителна нетна настояща стойност от инвестициите, като в същото време общината получи след изтичане на концесионния срок добре работещ обект, който може да бъде отдаден на концесия с нов концесионен договор при  по-добри финансови параметри;
  • максимално дългият срок на концесията би стимулирал извършването и на други инвестиции, освен договорените, които могат да спомогнат за по-ефективната експлоатация на обекта на концесия и респективно да доведат до нарастване на  приходите на концесионера, и съответно до увеличение на променливата част на годишното концесионно плащане.

   Във Финансово-икономическия анализ за концесията са разработени следните три варианта от гледна точка на минималния размер на задължителните за концесионера инвестиции:

  1. Вариант А наречен „Базов вариант” е на стойност 2 820 000 лева. При него територията на пристанището, прилежащата акватория и прилежащата инфраструктура и съоръжения ще продължават да функционират в досегашния си вид с непроменен облик, без извършване на съществени подобрения върху обекта на концесията. При този вариант не са предвидени инвестиции за оборудване на всички експлоатационно годни корабни места с плаващи устройства, служещи за връзка на корабите с брега (понтони), а само за оборудването на 5 или 6 от тях. Това от една страна би довело до снижаване качеството на предлаганите пристанищни услуги, а от друга би лишило пристанищния оператор от приходи, поради не използването на пълния капацитет на пристанището. Не се предвижда изграждане на нови обекти от техническата инфраструктура. Целта е с предвидените ограничени финансови средствата да се постигне максимален ефект и поддържане на пристанището без развитие на допълнителни услуги. Осигурява се минималното изискване за функциониране на пристанището при спазване на всички изисквания за безопасност.
  2. Вариант В наречен „Оптимистичен вариант” е на стойност 4 815 000 лева. При този вариант се предвиждат значителни като размер  инвестиции (спрямо „базовия”), които трябва да бъдат реализирани в обекта на концесията при неговото управление, поддържане и развитие за срока на предоставената концесия. При този вариант, пристанище „Пристис” запазва и доразвива броя на оборудваните с понтони корабни места. Пристанищния оператор ще използва пълния капацитет на пристанището включително и развитието на к.м. №7 или №8, на едно от които следва да се ситуира плаващ басейн до петата година на концесията. Предвижда се още през първата година да се инвестират 4 400 хил. лв. за оборудване на всички действащи към момента девет корабни места с понтони. Предвидените средства за поддръжка и рехабилитация на пристанищната инфраструктура са оптимизирани, като същевременно обезпечават необходимия обем от мероприятия, гарантиращи  нейната експлоатационна годност. Този вариант на инвестиционна програма изцяло следва насоките за развитие на речните пристанища, заложени в „Стратегията за развитие на транспортната система на Република България за периода до 2020 г.”. Предложените инвестиции целят повишаване на конкурентоспособността на пристанището чрез повишаване експедитивността при обработката на пътници и кораби, с цел привличане на допълнителни такива и увеличаване привлекателността на гр. Русе, като туристическа дестинация.

   3.  Вариант С наречен „Междинен вариант” е на стойност 3 135 000 лева. Това е вариант, при който се предвижда умерено увеличение  на инвестициите над основния базов вариант, които трябва да бъдат реализирани в обекта на концесията при неговото управление, поддържане и развитие за срока на предоставената концесия. При този модел на развитие на пристанището при предоставянето на концесия се предвижда, минимум 30%. (минимално необходим брой) от корабните места в пристанище „Пристис” да бъдат оборудвани със собствени плаващи хидротехнически съоръжения - понтони. За да може пристанищния оператор да се възползва от пълния капацитет на пристанището, включително и развитието на к.м. № 7 или к.м. 8, на едно от които ще се ситуира плаващ басейн, е необходимо останалите корабни места да бъдат оборудвани с наети понтони. Предвид намеренията на Възложителя за извършване на СМР в зоната между 6 и 8 корабно място и сроковете за реализация на проектите в тази зона, екипът разработващ техническия анализ е предвидил инвестицията в направление „Доставка, монтаж и оборудване на плаващ басейн на 7-мо или 8-мо корабно място“, които следва да се реализират до петата година на концесията.   Намеренията на Община Русе за цялостна промяна на централния пътнически кей обуславят и необходимостта инвестицията в направление изготвяне на Генерален план на пристанището да бъде предвидена от момента на влизане в сила на договора за концесия. Така изготвеният вариант на Инвестиционна програма ще повиши конкурентоспособността на пристанище „Пристис“. Предлаганите допълнителни съпътстващи дейности ще превърнат пристанището в притегателен център за жителите и гостите на град Русе и ще утвърдят позицията му на атрактивна туристическа дестинация. „Междинният вариант” е базиран на оптимистичната прогноза относно предвижданията и насоките за развитие на икономиката на страната. Заложен е същия, както при „Оптимистичния вариант” темп на увеличение на корабопосещенията и броя на обслужените пътниците в краткосрочен аспект.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha