Вторник, 15 Октомври 2024

Навръх 24 май учителите поискаха разтоварване от бюрокрацията

Навръх 24 май учителите поискаха разтоварване от бюрокрацията
Публикация   24 Май, 2017   /     akcent.bg   /     1055

Преподавателите се оплакват от постоянна умора и психологическо насилие от страна на държавната администрация

  "Образование в полза на ученика, а не на чиновника" - с този призив за разтоварване от бюрокрацията българските учители се обърнаха към просветното министерство навръх професионалния си празник - 24 май. В специална позиция педагозите отправиха 8 конкретни искания, с които настояват за намаляване на изискваните от тях документи, за въвеждане на електронна документация, мерки срещу постоянната умора и т.н.

  "В последните години количеството документи, които всеки учител или директор трябва да попълва всеки ден, седмица, месец и учебен срок, нарасна неимоверно и заема значителна част от работния ден на педагогическия персонал. Повечето бюрократични задължения не само че са абсолютно безсмислени, но и отклоняват учителя от основната му мисия - да бъде близо до учениците", смятат учителите. Затова според тях трябва да се въведе електронна документация, която да бъде единствено легитимна. В момента, ако някой документ има електронна форма, той задължително трябва да се попълва и на хартия, негодуват те.

  Педагозите настояват за отмяна на наредбата за приобщаващо образование, изискваща попълване на ненужни документи и въвеждаща "абсурдни задължения, спъващи същинската работа на учителите". Според тях най-важно за гарантиране на приобщаващото образование е то да бъде обезпечено с необходимия човешки и финансов ресурс. Адекватни мерки срещу постоянната умора и изтощение сред учителите, както и спиране на постоянното психологическо насилие над директори и педагози, които държавната образователна администрация упражнява чрез писма, заповеди, наредби и постановления, са сред другите искания на гилдията. Оттам признават, че учителската квалификация в момента също се осъществява главно чрез море от планове, протоколи, таблици за квалификационни кредити и др. "А фактически нищо наистина ценно за развитието и усъвършенстването на учителите не се прави, защото липсват достатъчно пари за това", коментират преподавателите. Перспективата, която се задава в това отношение - със задължителното самооценяване и т. нар. портфолиа, пък им изглежда още по-ужасяваща.

   ПРОМЯНА

  "Да се промени изцяло концепцията за ролята и функциите на МОН и РУО", настояват още учителите. Те апелират чиновниците в министерството и регионалните управления по образованието да отговарят на писмата им, да обмислят заедно с тях проблемите в училище, а не да ги заливат с наредби, постановления и допълнителни разпоредби. "Да идват на училище не за да "инспектират", а за да проучват условията и да търсят - заедно с нас - изход. Защото промяната на думата "инспектор" с "експерт" е само един етикет, ако "експертът" си остане глух и сляп за истинското състояние на нещата", пише в петицията.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha