Четвъртък, 19 Септември 2024

Крум Дончев - рали шампионът, който избра БСП

Крум Дончев - рали шампионът, който избра БСП
Публикация   04 Фев, 2017   /     akcent.bg   /     616
      За него на “Позитано” 20 казват, че е откритие на соцлидерката Корнелия Нинова. Бившият рали шампион Крум Дончев е член на БСП само от 6 месеца, но има всички шансове да се превърне в едно от успешните нови лица на партията - професионалист и експерт на тема транспорт и логистика, млад, идеен и нахъсан да работи. И най-вече - той е доказателство, че БСП се обновява не само на думи, но и на дела.
   С Нинова се запознали съвсем случайно миналата година на събитие и имали възможността да поговорят.
 
   “Интересувам се от политика, а покрай родителите си винаги съм симпатизирал на БСП, затова исках да я разпитам какво смята да правят като партия, какви идеи ще лансират и как ще ги реализират. И срещнах абсолютна откровеност в отговорите ѝ. В края на разговора ни тя каза: Партията има нужда от експерти на всякакво ниво и такива хора като теб са ни необходими. И ме покани в БСП”, разказва Дончев.
 
  Приел, защото видял, “че БСП се отваря към хората, започва да прави общонационални дискусии и изработва политическа платформа, базирана на реалните проблеми на хората”. А и видял възможност да реализира идеите си, свързани с изключително сериозните проблеми по пътна безопасност, пътната инфраструктура и за транспорта като цяло, както и в мениджмънта на спорта, какъвто опит притежава след дълги години активно участие.
 
  
Така миналия август лично Нинова му връчила партийната книжка в столичния район “Оборище”. “Бях изненадан, когато с мен в партията бяха приети още доста млади хора, повечето вече доказали се в професиите си, което ми показа, че тя изпълнява, каквото каже”, допълва Дончев. И естествено, веднага е “впрегнат” да работи - подпомага Съвета по младежта и спорта към Националния съвет на БСП, активен е и по темите за транспорта. Всъщност по време на мандата на 42-ото НС е бил експерт и към парламентарната комисия по транспорт.
 
  Кой е Крум Дончев? Роден е на 6 септември 1978 г. в София. Син е на дългогодишния рали състезател Георги Дончев, който след това цял живот се е занимавал с транспортен бизнес. Така Крум от малък е покрай спортните автомобили. Зад волана обаче седнал едва на 18 г., въпреки че изкарал книжка още на 17. Колите са му страст от малък. Спомня си, че като ученик в V-VI клас играел футбол в ЦСКА, но често бягал от тренировки, за да се крие в храстите и да гледа как другите деца карат картинг в съседния кръжок. Родителите му не разрешавали да се запише в кръжока по картинг, тъй като за тях това бил опасен спорт. Един ден събрал смелост и казал на баща си, че не иска да играе футбол, а мечтата му е да управлява картинг, но той с насълзени очи му отказал, тъй като нямали финансова възможност - семействата трябвало да плащат сами издръжката за участия и тренировки. Така до 16-ата си година Крум останал само с мечтата да кара спортни автомобили. Дядо му обаче мечтаел да го направи космонавт, защото според него това била най-смелата професия. Когато разбрал, че внукът му ще става пилот, първо реагирал негативно заради риска и опасността, но после го приел. “Трябваше да го убедя, че действията на всеки човек зависят от самия него - и в спорта, и в бизнеса, и в живота, а с професионализъм и всеотдайност мога да постигна големи успехи”, казва Дончев. Завършил е НСА със специалност автомобилен спорт.
 
   Другата му голяма страст са технологиите. Завършил е техникум със специалност елмашини и апарати, а днес се интересува много от новите технологии в автомобилостроенето.
 
   Първото му състезание в живота било абсолютно аматьорско. Организирала го катедрата му за 8 декември, и то по алеите на Зимния дворец в “Студентски град”. Били допуснати до участие и професионални, и непрофесионални пилоти с нормални и със състезателни автомобили. Измерването било и за време, и за майсторско управление. Заставайки на старта, Крум бил много силно мотивиран да се представи добре. Но погледнал за секунда извън колата и видял, че баща му е дошъл да го гледа. Това го притеснило толкова много, че в момента, в който му дали старт, Крум изпуснал съединителя, колата подскочила и изгаснала По принцип скокът на старта елиминира възможността да повтори опита си. Организаторите обаче решили да му дадат втори шанс, защото бил млад и неопитен. Наредил се обратно на колоната и като дошло времето му, стартирал като по учебник. И не само - завършил втори във финалното класиране, като оставил зад себе си и много професионални пилоти. Оттогава не си позволявал подобни каръшки ситуации. Но имал и куриози. Като този на рали “Сливен” през 2002 г. “Чакаме за старт за отсечката Карандила и сме излезли от състезателните автомобили. А аз съм оставил моя под наклон с дръпната ръчна спирачка, но не и на скорост. В един момент колегите започват да крещат: Круме, колата ти! И я виждам как потегля сама на заден ход към гората”, смее се днес състезателят, макар че тогава въобще не му било до смях. Оказало се, че ръчната спирачка се е отпуснала заради охлаждане. Колеги му помогнали да върне автомобила на пътя. За късмет, бил с малки щети и Крум продължил състезанието. Имал е и много рискови ситуации, но за щастие, без сериозни последици.
 
   “Ралито е една от най-трудните спортни дисциплини. Човек се учи цял живот, защото ситуациите, в които попадаме по време на състезание, никога не са едни и същи и не можеш да ги изтренираш предварително. Затова човек трябва бързо да може да се адаптира към различните условия и ситуации. Освен това е нужна силна концентрация, перфектна работа в екип с навигатора, много добро познаване на автомобила и на неговите технически качества. Отделно тактическите прийоми, които човек трябва да знае и да овладее, са изключително много”, разказва Дончев.
 
   И има защо младите да се вслушват в думите му - той е четирикратен рали шампион на България, два пъти е оглавявал класация за най-добрите автомобилисти. 2 пъти е носител на източноевропейската рали купа, веднъж на южноевропейската. През 2006 г. става вицеевропейски шампион. През 2014 г. става носител на Европейския рали трофей на ФИА. След това решил да прекрати състезателната си дейност, защото почувствал нужда да тръгне по по-различен път, да има нови предизвикателства. Е, в полза на решението му надделял и фактът, че някои от основните му конкуренти зад волана също се отказали, а без силна конкуренция вече нямало и тръпка.
 
   Крум се занимава активно и с бизнес, като сферата е транспорт и логистика, той е търговски директор за България на една от най-големите логистични компании в света. Днес рядко сяда зад волана на спортен автомобил. Прави го основно, когато подкрепя инициативи и социални кампании, свързани с безопасността на движение по пътищата, както и различен вид обучения, насочени към безопасното шофиране. Спортува обаче много други неща - играе футбол, плува, зимно време кара сноуборд, а лятото уейкборд, кара АТВ и кросов мотоциклет, колело или ролкови кънки.
 
  Женен е. Синовете му са на 11 и 7 г. Казва, че проявяват голям интерес към спортните автомобили, но той не ги подтиква да тръгнат по неговите стъпки. “Искам те да изберат с какво искат да се занимават, а аз ще ги подкрепям”, казва Дончев.
 
 
Тагове : Крум Дончев ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още