Ледоходът по Дунава предвид очакваните температури се очаква да нарасне с още 20 процента. Това съобщиха от Дирекция "Хидрология и хидрометеорология" на АППД за Акцент.БГ.
Ледоходът е обхванал в момента средно от около 50 на сто от водната повърхнност, като при Силистра е възможно в края на седмицата да достигне 100 процента.
Все още състоянието на реката не затруднява пристанищната дейност. Проблем създават най-вече студът и силния вятър.
Ледотермичен режим на река Дунав на 09.01.2017г.
· В района на с.Ново село - ледоход 30%;
· В района на гр.Лом - ледоход 50%;
· В района на гр.Оряхово - ледоход 50%;
· В района на гр.Свищов - ледоход 40%;
· В района на гр.Русе - ледоход 50%;
· В района на гр.Силистра - ледоход 50%.
Какво всъщност е ледоходът?
Хора от вътрешността на страната доскоро си задаваха този въпрос. Някои си го представяха като машина, а други - като обувки за ходене по лед.
Русенци с усмивка обаче им обясняват: "Ледоходът е движение на ледени блокове по течението на река Дунав".
И то движение, съпроводено със специфичен скърцащ звук, сякаш си във филм на ужасите. Издават го ледените блокове, които се търкат, блъскат, минават един под друг.
Ледоходът е рядко явление
Появява се веднъж на 5 години, казват експерти. Според тях условията за ледоход по река Дунав се създават, когато са налице 3 основни фактора - продължителен период от най-малко 10 дни, в които температурата на въздуха е под минус 10 градуса, ниско ниво на реката и температура на водата от 0 градуса.
Тогава започва да се образува лед. Първо, крайбрежен, който идва от замръзналите притоци.
Ледените късове се разрушават, вливат се в Дунав и така увеличават площта си. Ако тези 3 фактора продължат да съществуват повече от около 5 дни, постепенно процентът на ледоход по реката се увеличава и се превръща в същински.
Крайбрежният ледоход не е опасен. При тези фактори обаче за седмица той може да достигне от 50 до 70%.
Най-напред се покрива повърхността с ледени късове, после започва и тяхното удебеляване - от 1-2 сантиметра, докато се получат огромни плаващи ледени блокове от над 100 кв. метра с дебелина от 10 см и нагоре. Така постепенно реката се изпълва.
До 50% ледоходът не е опасен за корабоплаването. Но над този процент започва да застрашава плавателните съдове. Замръзването на реката пък се получава, когато ледоходът спре да се движи и стои на едно място.
Процесът се предшества от ледовите запори - там, където има голяма група острови и участъкът е тесен.
И си представете една ледена маса от 70 до 90%, която напира отгоре в този участък и всичкият ледоход се събира, за да премине. Чува се страшен шум и пукот.
Този лед се натрупва и набива под повърхността и така се създава леден бент. Той може да стигне до 10 метра дебелина. Нагоре от този запор, започва много бързо покачване на реката, може да се стигне и до наводнения.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай