Понеделник, 23 Декември 2024

Производителите на храни обмислят бойкот на търговските вериги

Публикация   10 Окт, 2011   /     dir.bg   /     460

 

Производители на храни се заканиха, че ако държавата не влезе спешно в ролята на регулатор на големите търговски вериги, ще започнат различни протести.

България е единствената европейска държава, членка на ЕС, която няма адекватен закон за защита от натиска и диктата на големите търговски вериги, чието влияние все повече се разраства. Това обявиха на пресконференция в БТА от Инициативния комитет за честна търговия.
Той обединява производители от всички браншове на хранително-вкусовата промишленост с близо 1400 предприятия и над 240 000 работници.

Търговските вериги, супермаркети и магазини вече контролират достъпа на потребителите до продукцията ни до степен, която им дава възможност да налагат крайно несправедливи търговски условия, обясни председателят на комитета Евгени Иванов.
Според него, те прехвърлят голяма част от оперативните си разходи на производителите, а договарянето на цените е заменено с"безцеремонно и ултимативно диктуване" на търговски условия и плащания.

През февруари Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) съобщи, че "Метро Кеш енд Кери България", "Билла България", "Кауфланд България ЕООД енд Ко", "ХИТ Хипермаркет", "Максима България" (Т Маркет) и "Пикадили" непряко си обменяли информация за доставни цени, договорени с едни и същи доставчици, както и маркетинговите стратегии на конкурентите.
Според комисията са договаряни отстъпки и доставни цени на бързооборотни стоки.
От  търговските вериги  отрекоха да е имало картелно споразумение за натиск върху производителите.

Производителите обаче днес заявиха, че заради този натиск на пазара
са се появили продукти с ниско качество.
От инициативния комитет алармираха още, че в момента разпределението на добавена стойност при продажбата на продуктите е несправедливо, противоречи на всякаква пазарна логика и силно ощетява производители и доставчици.

Голям удар срещу тях са още стоките, които отделните вериги пускат като собствени марки или т. нар. бели стоки.
Така на практика нашите производители безлихвено кредитират чуждите търговци, а парите на българския потребител се насочват не в националния бюджет, а в чужди икономики, смята Мариана Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България.

Представителите на хранително-вкусовия бранш заявиха, че са крайно недоволни от предложения от експертите на икономическото министерство вариант за изменение на Закона за защита на конкуренцията. Според тях той изцяло игнорира основните искания на бранша, включително и с отказа да се регламентират отложените плащания на търговските вериги, с което изцяло обслужва техния интерес.

     "Твърда ръка, а не законодателни промени трябва да регулира отношенията хипермаркети-български производители. Настоящото законодателство предлага необходимите текстове, за да се повлияе на търговските отношения между големите чужди вериги и българските производители и доставчици", каза пред БНР Валентин Николов, представител на ГЕРБ в парламентарната комисия по икономическа политика, енергетика и туризъм.
Планирана е широка обществена дискусия, която да предложи изводите за това кой е най-добрият вариант.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha