Публикация 07 Дек, 2016 / / 233 41,5% от българските ученици на 15-16 години са функционално неграмотни по четене. Това означава, че не могат да правят сравнения, да улавят детайли и не са в състояние да схванат дълбочината на посланието.
По математика функционално неграмотните у нас са 42%, а по природни науки - 37,9%. За сравнение процентът във Виетнам е 6. Това показват резултатите от международното изследване PISA, което е с акцент върху природните науки, което беше представено от ръководството на министерството на образованието.
Изследването е проведено през периода от 14 април до 15 май 2015 година. Участвали са 6363-ма ученици от 180 училища от България. Изследвани са около половин милион ученици от общо 72 държави. Избрана е възрастта 15-16 години, защото целта на изследването е да измери доколко учениците в края на задължителното училищно образование са подготвени за живота. 92% от извадката у нас са на ученици в 9-и клас. PISA оценява способността на учениците да използват наученото в училище в реален житейски контекст. Компетентностите, които се оценяват по природни науки, са научно обосноваване на природни процеси и явления, планиране и оценяване на научно изследване и научно тълкуване на данни и факти.
По четене сме на 49-о място, а по природни науки и математика - на 45-о. Мярката, спрямо която се анализират резултатите в PISA, са резултати на държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Ако държавата е с резултат, по-нисък от държавите в ОИСР, там има дефицити.
По природни науки имаме 446 точки, което е с 47 точки под средното за ОИСР. PISA превежда точките в година обучение. Според скалата 40 точки съответстват на една година обучение по природни науки в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Резултатите от 2015 г. са по-добри от 2006 г., но почти сходни с данните от 2012 г. “За да може да решим който и да е проблем, трябва да сме честни и да кажем, че проблем има. Да го опишем, да го обясним и да намерим решение. Нашите стъпки са следните: признаване, диагноза, лечение. Едва ли има министър, който да каже лесно следното: 37,9% от младежите в България са функционално неграмотни по природо-математическите науки”, каза министърът на образованието Меглена Кунева. МОН щяло да направи така, че семейната среда да не е единственият фактор за резултата на учениците - повече подкрепа за децата със затруднения, нови учебни програми, повече свобода на учителите, за да направят часовете интересни.
За всеки ученик, участник в PISA, се прави индивидуална комбинация от въпроси, на които той отговаря в продължение на 2 часа, обясни Светла Петрова, национален координатор на PISA. Форматът през 2015 г. е променен.
Досега учениците са попълвали тестови книжки, сега за първи път в международно мащаб оценяването е било чрез компютърно базиран тест Използвани са математически симулации на природни процеси и явления и симулация на лабораторен експеримент. Има и държави, които имат висок резултат, са понижили резултатите си през 2015. Във Финландия например за 3 години има понижение с 15 точки, а спрямо 2006 г. - с повече от 30 точки. Сред изводите от последното издание на PISA е, че намалява разликата между средните резултати на момичетата и момчетата. Средният резултат на момичетата намалява, увеличава се делът на функционално неграмотните.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай