Неделя, 22 Декември 2024

Речният транспорт губи сериозни пари и доверие

Речният транспорт губи сериозни пари и доверие
Публикация   06 Окт, 2011   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     666

Проблемът с корабоплаването в българският участък се задълбочава, да месец и половина загубите на корабособствениците са близо 8 млн. лева


 

 

   Спадът на нивото на река Дунав до седмица отново ще парализира корабоплаването в българския участък, алармира председателят на НС на „Дунавска камара” Роберт Радославов. В момента водния стълб е 1,95 м. и позволява движение, макар и затруднено, но при очакваното ниво от 1,75 м. корабоплаването ще бъде силно ограничено.

    За миналия месец около 50-60 конвоя с по 4-6 секции и още около 30 самостоятелни кораба престояха в българския участък. Това в цифрово изражение е довело до загуби само на корабособствениците около 5 млн. лева. Отделно се финансовите негативи за товародателите. В момента не са в движение 50- 60 плавателни съда, но при очакваното понижение на нивото на реката техният брой отново може да достигне до 250- 300, или загубите да нараснат до 7-8 млн. лева. Вероятно тази цифра може и да е по-голяма, като се има предвид, че западните компании работят с по-високи разценки.

   Финансовите загуби са само една част от проблема, който става все по-значим, споделя с тревога Роберт Радославов. Невъзможността да се оперира по Дунав и да се поемат ангажименти с конкретни срокове води до загуба на доверие у товародателите. Освен това липсата на движение в долни участък на реката неминуемо ще преструктурира търговските отношения и ще донесе сериозни вреди на фирми и компании, които са позиционирани в Долен Дунав.

Трябва да се отчете и фактът, че редица туристически круизи в тази част на реката се провалят и пасажери от Австралия, Аржентина и др. далечни дестинации не могат да видят това, за което са платили.

Река Дунав  е международен воден път и състоянието, в което се намира българския участък, е повече от тревожно. За съжаление само в него корабособственици и капитани на кораби проявяват визтуозност при преминаване на прагове, които освен че не са обозначени, променят и местоположението си постоянно. За да могат все пак да ползват реката и да не спират дейността си, корабните компании ползват 2/3 от товарния капацитет на съдовете, като разходите им са същите при пълни секции.

При същите води от виналата година, сега праговете се увеличават. Това естествено ще продължи и догодина проблемът ще е значително по-сериозен, изрази притесненията си Радославов.

 

   Решение на проблема има и той се предлага от "Дунавската камара" многократно. Остава да стане ясно и на държавните институции, че са необходими спешни мерки, за да не се компрометира един бранш с доказана ефективност и екологичен ефект.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още