Най-вероятно изглежда кандидатът на ГЕРБ за президент Цецка Цачева да се класира на челното място на първия тур на изборите на 6 ноември 2016 г., сочат данните от изследване на Агенция „Медиана“.
Цачева е консолидирала гласовете на избирателите на партията и това до голяма степен ѝ гарантира първото място на първи тур – 25,4% от запитаните казват, че биха гласували за нея. Големият ѝ проблем обаче е, че тя не привлича симпатизанти извън собствената си партия (93% от потенциалните ѝ гласоподаватели са привърженици на ГЕРБ).
Има сериозна възможност на втори тур да се образува своеобразна коалиция „Всички срещу Цецка Цачева“.
Освен това на тези избори ще наблюдаваме и своеобразен феномен – изкуствено привличане пред урните на огромна маса традиционно негласуващи избиратели, защото изборите са задължителни. Референдумът също ще привлече избиратели. Данните на „Медиана“ показват, че това вероятно ще бъдат между 550 – 700 хил. „нови“ избиратели.
Това значително ще увеличи изборната активност и чувствително ще намали тежестта на консолидираните, но все пак малцинствени, гласове на ГЕРБ.
Ивайло Калфин е четвърти с личен резултат – 6,1%, значително надхвърлящ този на номиниралата го партия (АБВ).
Според данните на изследването за Татяна Дончева биха гласували 4,8% от избирателите, за Трайчо Трайков – 4,2%, за Веселин Марешки – 3,2%, за Пламен Орешарски – 1,3%, за Жорж Ганчев – 0,6%, „Не подкрепям никого“ – 11%, няма да гласуват 13,4%.
Картината все пак не е съвсем сигурна, коментират от „Медиана“. Избирателите на ДПС все още не заявяват подкрепата си за един или друг кандидат. Основното обаче е появата на тази огромна маса „нови“ (традиционно негласуващи) избиратели, което ще бъде голямото предизвикателство пред всички кандидати. Тези избиратели като цяло са непредсказуеми, нямат „свои“, предпочитана партия, трайни политически пристрастия. Те са преимуществено разочаровани от политиката и политическото, скептични и негативно насочени към партиите и властта. Голямата част от тях е възможно да гласуват спонтанно и емоционално, да се „люшнат“ в последния момент и да се консолидират. Техният обем е толкова голям (около 13 % от всички избиратели), че са в състояние не само да разместят класирането след първото място, но дори директно да изстрелят втория, третия или дори четвъртия до върха.
Засега подобна консолидация на тези „нови“ гласоподаватели около един кандидат не се наблюдава, но изненадите са повече от възможни. Така освен референдума „за“ и „против“ задължителното гласуване ще можем да видим директно резултатите от въвеждането на такава норма. И мнозина могат да бъдат силно изненадани от резултата, казват от „Медиана“.
Изследването на „Медиана“ е проведено в периода 4 – 8 октомври 2016 г. между 998 души на възраст 18+ години. То е част от регулярното проследяване на общественото мнение, провеждано от агенцията, и е реализирано със собствени средства.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай