Най-силна в България е консумацията на бира в регионите на Русе и Монтана

Най-силна в България е консумацията на бира в регионите на Русе и Монтана
Публикация   17:18     20 Юли, 2016 /     akcent.bg   /     630

Пивоварите в България са инвестирали над 315 млн. лв. за пет години

   Производителите на бира в България са инвестирали над 315 млн. лв. за последните пет години (2011 - 2015). Основна част от средствата са били за оптимизиране на производствените мощности, нови машини и логистични бази, както и в проекти за опазването на околната среда. Това стана ясно по време на годишна пресконференция на Съюза на пивоварите. От 1994 г., когато започва приватизацията на пивоварните, досега вложенията са за 1.13 млрд. лв.

   През миналата година пък продажбите на бира сред членовете на асоциацията са се повишили с 4%. Ръст заради Европейското първенство по футбол във Франция през това лято обаче не е имало, сподели Владимир Иванов, председател на управителния съвет. Според него футболните първенства съвпадат с най-силните месеци за пивоварите и рядко се наблюдава ръст в оборота заради спортните събития. През 2016 г. се отбеляза 135-ата годишнина на пивоварството в България и 25-ата годишнина на Съюза на пивоварите в България.

Кои са лидерите на пазара

Ивана Радомирова, главен изпълнителен директор на СПБ, представи общите данни на членовете на организация, включваща "Болярка", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България", "Ломско пиво" и "Бритос", които обаче за поредна година не включват продажбите по компании и е трудно да се определи пазарният им дял. По думи на Радомирова пазарът на пиво в България се възстановява успешно след няколко тежки години, като за изминалата година в България са произведени 5 млн. хектолитра пиво. От данните в одитираните им отчети в Търговския регистър се вижда, че "Загорка" и "Каменица" са много близо по продажби, в които е включен и малък дял на износ. Това са и лидерите на пазара, следвани от "Карлсберг България" (виж таблицата).

true

  При членовете на съюза продажбите са се повишили с 4% спрямо миналата година, докато за целия сектор в България растежът е 2%. Общият пазар е 5.3 млн. хектолитра пиво, от които 94% са на СПБ. По отношение на консумацията на глава на населението Радомирова посочи, че България е в т.нар. златна среда със 73.5 литра изпити годишно на човек. Средно за последните пет години цифрата е 72 литра, което съвпада точно със средната консумация за страните от Европейския съюз. По този показател България продължава да е далеч от лидерите Чехия (144 литра) и Германия (107 литра). Най-силна в България е консумацията на бира в регионите на Русе и Монтана.

    Промяна в тенденциите

Традиционно силните на българския пазар пластмасови бутилки започват да бележат лек спад за сметка на стъклените опаковки. В съответствие с тенденциите на европейския пазар за последните 5 години на българския пазар са позиционирани над 42 нови марки и разновидности на бири от производителите, членове на СПБ, както и 102 нови вида опаковки.

  По данни на НОИ над 2400 души в България работят директно в пивоварния сектор, докато 7000 са работещите индиректно по веригата на доставчиците, а работещите в т.нар. студен пазар правят общо над 26 хил. работни места. Радомирова посочи, че пивоварната индустрия е в икономическа помощ и на хората надолу по веригата. За пример тя даде още, че в България всяка година се обработват между 42 и 50 хил. тона малц, както и се произвеждат между 100 и 120 тона хмел. По данни на Europe Economics добавената стойност по цялата верига на бирената индустрия (от полето до чашата на консуматора) е близо 310 млн. евро. От тях 97 млн. евро се генерират директно от пивоварните компании и 154 млн. евро от секторите по веригата на доставките.

      Спрямо Европа

  Генералният секретар на Пивоварите на Европа Пиер-Оливие Бержерон, който беше гост на събитието, заяви, че има голяма експанзия в сектора в Европа, като към момента на континента работят близо 6000 пивоварни спрямо 3500 за 2011 г. Така секторът директно и индиректно е отговорен за 1% от заетата работна ръка в Европейския съюз с над 2.3 млн. души работещи в него. Според Бержерон анализите на Пивоварите на Европа показват очаквания за голям ръст на българския пазар в следващите пет години.

  Сред акцентите на участието му бе кампанията за все по-голяма информираност на клиентите относно съставките и хранителната стойност на пивото. През последните 10 години много компании в бранша са започнали да обозначават върху етикетите си съставките и хранителната информация. В момента Пивоварите на Европа работят освен върху задължително слагане на информацията върху етикетите и върху по-голямо предоставяне на онлайн данни.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha