Понеделник, 14 Октомври 2024

Нулев интерес при обсъждане на мечтата "Градска железница"

Нулев интерес при обсъждане на мечтата
Публикация   16 Юни, 2016   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     127

До 2020 годи първите жители на Мартен ще пътуват с влак до Русе, зарече се областният управител Бурджиев

При нулев интерес от страна на гражданството вчера в Пленарна зала на Областна администрация се проведе публично обсъждане на Мечтата Градска железница. В залата присъстваха областния управител с неговите замове, Валери Матеев като представител на фирмата, разработила проекта, служители от областта, опозиционерите от Бъдеще за Русе Бойко Никифоров и Мариан Димитров.

За пореден път бе представен проекта. Този път стана ясно, че е остойностен само първия етап от железницата- само 26,4 млн. лева ще са необходими, за да се случат нещата. 6 млн. лева ще струва подвижният състав, поясни Стефко Бурджиев. Той призна, че на този етап публичното- частно партньорство изглежда в областта на романтиката, тъй като от компанията ясно са изразили позиция. Става въпрос за това, че 2023 година Булмаркет няма да може да получава субсидии при регистрирането и като  пътнически превозвач. Областният управител обаче е оптимист, че ще промени законодателството и съществуващите пречки ще бъдат преодоляни.

Проектът е не е изцяло остойностен, обясни Валери Матеев. Стана ясно, че отделните етапи не са строго фиксирани и не пречи да бъде първо изградено трасето до  летището на Букурещ. Към този момент обаче яснота какво ще струва и какъв ще е пътнико- потокът не е ясно.

Бойко Никифоров даде предложения, които Бурджиев оцени като разумни и обеща да бъдат включени към проекта- мечта. В посока на мечтите бе и изказването на Мариан Димитров, който вкара Екзюпери и неговият „малък принц” в обсъждания проект. Шумозашитно съоръжение по 6-километровото трасе не е предвидено, защото е скъпо, обясни Матеев.

И за да не изглежда всичко, което се случва в Пленарна зала като литературен конкурс, от Акцент БГ бе поискан някакъв срок, в който първите жители на Мартен ще могат да се ползват от този проект и за да не изглежда всичко като честването на 150 години от Канала Русе- Варна или 50 години от Панорамния път край Дунава. В края на програмния период- 2020 година това ще бъде факт, зарече се Стефко Бурджиев, като допълни, че човек е голям, колкото са големи мечтите му, и че не трябва да се спре да се мечтае.

Точно преди два месеца се проведе обсъждане на инвестиционното предложение. Градска железница може да свърже Русе с летище Отопени в Букурещ. Това предвижда оптимистичният шести етап на проекта за прединвестиционно проучване.. Жп връзката включва 111 км връзка през гарите Русе пътническа и Разпределителна, Гюргево север и Букурещ - Отопени.

Етапите за разработени от фирма "Гео - Чонов". Първият ще свързва централна гара Русе - гара Разпределителна - Русе север - КТМ - Мартен с обща дължина 16,434 км и времетраене 39 мин. По трасето са предвидени 13 минути за спиране и престой по гари и спирки и 26 мин. в движение.

Вторият етап включва изграждането на отклонение до Индустриалния парк с маршрут от 3,154 км. През третия етап се предвижда да се изгради 5,9 км връзка на гара Север със северната околовръстна жп линия, Музея на транспорта, Речна гара, гара Запад и гара Долапите.

Четвъртият етап ще удължи маршрута до спирка "Божичен" - гара Иваново и обратно с дължина на линията 21 км. Петият етап ще добави 16 км от Русе до Гюргево.

В началото железницата ще има 4 дизелови мотриси, които ще превозват до 2400 души в едната посока. Извън натоварените часове може да се отдели мотриса за 300 пътника до Гюргево. Още на първия етап трябва да се изградят 5 нови жп спирки и жп участък преди град Мартен с жп спирка и автопаркинг.

Проектът включва ремонт на 10,2 км железен път на гара Русе север и заводска гара КТМ с елсъоръжения за автоматично управление на движението на влаковете. Очаква се бъдещата инвестиция да съответства на възможностите на държавата, общината и частния бизнес. Точният размер ще се определи с изготвянето на инвестиционния проект.

Очакваната прогнозна цена за първия етап на градската железница е 250 000-300 000 лв. Те могат да се осигурят по програма "Джесика" /сега тази цена е 26,4 млн. лева/.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha