Петък, 1 Ноември 2024

Айдън Юсеинов за ефекта от видеонаблюдението на предстоящите матури

Айдън Юсеинов за ефекта от видеонаблюдението на предстоящите матури
Публикация   17 Май, 2016   /     Интервю на Румен Николаев   /     1237

Директорът на Електрото за зрелостните изпити и за проблемите в професионалното образование -част I

Проблемите в образованието се родиха от желанието или просто от имитирането на реформи в системата вече 25 години. След серия експерименти стана ясно, че тя сериозно боледува. Затова потърсихме мнението на един дългогодишен преподавател и ръководител на ПГЕЕ "Апостол Арнаудов" в Русе- Айдън Юсеинов по актуални и важни въпроси.

Реформата в образованието трябва да се случва след като има една сериозна обществена дискусия с участието на хора, които познават добре системата, да се чуе и тяхното мнение. Необходимо е да се направи сравнение в някакъв друг опит и една тогава да се предприеме нещо конкретно.

Необходимо е да има една дългосрочна стратегия, а не постоянно с появата на нов министър да се предприемат поредните експерименти.

Като директор на професионално училище по електротехника смятам, че втората матура трябва да е примерно, по теория на специалността.

На прага на 24 май сме, но сме и в навечерието на матурите, които се приемат да един от най-важните изпити и моменти в живота на всеки един зрелостник. За първи път в провеждането им има и участие на прокуратурата, което звучи стряскащо… Това не значи ли, че корупцията е и във висшите етажи на просветното министерство?

-       Докъде е стигнала корупцията, не е моя работа да я търся, явно я има, щом се вземат такива драстични мерки. Но вместо да се прави толкова много и да се харчат отново сначителни средства в посока наблюдение и мерки за сигурност, може много по- лесно всичко да протича- просто матурите може да преминават в един по-различен вид.

  Ще дам и пример- затворените отговори да бъдат решени в първия час от изпита, в който никой да няма право да излиза от залата. По този начин отпада всяка една възможност за преписване или предварително научаване на темата.

 След този първи час учениците вече може да излизат, като им се прибират работите по затворените отговори, запечатват се в малък плик и продължават своята работа. За мен тези 4 часа са повече от необходимото време. Смятам, че три часа са напълно достатъчни.

  Другият вариант е затворените отговори да бъдат разбъркани на случаен принцип. Това може да стане както с въпросите, така и с отговорите с безброй варианти.

Така че тези камери и наблюдения не са най-ефективния начин за контрол, освен един солиден разход отново, който не е ясно кой плаща и кой ще спечели…

  Притеснявате ли се за успеваемостта на вашите зрелостници на предстоящата матура?

-        За съжаление, всяка година се определят различни критерии за определяне на минималния брой точки. Дори съществува мнение, че се приема вариант, при който слабите оценки на не надхвърлят определен процент…

 Колкото до притеснения за нашите зрелостници, нямам притеснения. Ние провеждаме пробни матури при условия, почти същите като тези на матурата. Използвали сме въпроси от предходни години.

 Според мен матурите би трябвало да имат по-голяма тежест като оценка за бъдещето на всеки, който завършва средно образование. В други страни, за да продължиш обучението си в определена специалност, медицина например, трябва да си държал матура по биология и химия, за право- история и свят и личност и т.н.

 Тоест, матурата да бъде със статут на приемен изпит…

-       Да, и да няма приемни изпити м. март, април, всеки месец. Стигна се и до там, че ако предварително се внесе една такса, преди да са взети изпитите, се става студент с предимство пред другите. Така се обезценява оценката от зрелостния изпит.

Следва продължение…..

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още