Понеделник, 25 Ноември 2024

Станко Станков: 20 години, в които развитието на бизнеса ражда нови бизнеси и годишен оборот от 660 млн. лева

 Станко Станков: 20 години, в които развитието на бизнеса ражда нови бизнеси и годишен оборот от 660 млн. лева
Публикация   09 Май, 2016   /     Интервю на Румен НИКОЛАЕВ   /     5636

Булмаркет ДМ се справя успешно с предизвикателствата в пет направления и държи гребена на успеха

 

 

Станко Добрев Станков

Роден на 18.01.1961 година в град Балчик. Завършва ВИНС Варна, специалност „Счетоводство и контрол“. Работи като икономист, главен счетоводител, началник финансов отдел в Община Балчик. Бил е кмет на Община Балчик /1991-1995г./. За кратко след това е бил директор на ПЧБ, клон Балчик и след това продължава в частния бизнес . Основава Булмаркет ДМ ООД през 1996 година и досега е управител във фирмата. Женен, с двама сина.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20 години Булмаркет. Има ли емоция в навечерието на годишнината или ежедневието и проблемите от бизнеса не позволяват да се изживее тази сериозна възраст за една българска компания?

Интересен въпрос. Има емоции…, естествено, че има. Дори и след 20 години работа, труд и съзидание. След всеки успех, след всеки завършен проект, след всяка добра сделка, има хубави емоции. Разбира се, и при провалени сделки … пак има емоции….

…отчитаме грешките, преодоляваме ги и планираме следващите….

О, да, така е. Не смятам, че има безгрешни хора. И ние не сме. Учим се от грешките си и гледаме да не ги повтаряме, но не винаги успяваме.

От дистанцията  на времето, ако сега трябва да  правите избор- с политика и административна  работа като кмет или с бизнес бихте се занимавали?

Отговорът е еднозначен– бизнес.

Политиката и кметската работа предполагам са били полезни в началото и във всеки изминал работен ден?

Може би като изграждане на самодисциплина и организация на работния процес е било до някъде полезно. Също така не без значение са и контактите, с които съм се сдобил през този мой житейски период.

Големият интерес и голямото взиране е винаги в първия милион, но обикновено този въпрос се прескача. Дали ще получи този път отговор?

Да, добре…. Периодът след 1991-ва година беше изключително интересен и динамичен….

По китайския календар ли е интересен?

Не. Имаше редица възможности и който беше по инициативен, успя да ги хване. Аз се възприемам като такъв човек. Инициативен и информиран. Имаше банки, както и сега ги има, всеки добър проект го оценяваха и го финансираха.

И не дотам добри банки, имаме вече достатъчно примери от близката ни история… Имате предвид, че  по принцип банките бяха отворени в подкрепа на частната инициатива.

Това е. Никой не ми е давал куфарчета, нито аз съм имал кой знае какъв ресурс. Чисто и просто имах добър проект, който бе финансиран.

 

 Булмаркет в момента са 3 завода с 5 дейности. Кой беше първия бизнес и всъщност първия проект?

Това беше търговията с газ пропан-бутан, където хванахме буквално гребена на вълната. Ние стартирахме този бизнес 1997 г. и още го развивам, дори го разширяваме.

В един определен  момент  част от материалните  активи бяха продадени на друга компания...

Да, но ние продължихме да си го развиваме в друг формат и с друга логистика, която се оказа по-успешна от старата. Преди продажбата на активи, ние продавахме по 60-70 хил. тона на година, а сега приключихме миналата година с 148 хил. тона. Тази година очакваме да стигнем 200 хил. тона. Пазарът не е само в България вече, а основно в Румъния, както в Македония, Сърбия, Гърция, Турция.

Ние  успяхме да се позиционираме успешно във време, когато играчите бяха малко. Основният търговец беше Топливо. Ние и Газтрейд се появихме като нови играчи на пазара. През 1997- 1998 г.  в България се търгуваха около 3-4 хил. тона месечно. След това продажбите нараснаха и в момента са 35 хил. тона месечно.

Ние участвахме в това разширение на пазара и според мен направихме добър бизнес. Този бизнес, с пропан-бутана, стана основа да развием и другите си направления. Мога да кажа, че ние в момента имаме най-добри позиции от логистична гледа точка. А логистиката е едно от основните неща, които трябва да се гледат в този бизнес. Имаме стратегически терминал на границата с Украйна, който е основата за доставките за нашия регион. Също така имаме собствени кораби, което също е голямо предимство.

Колко са те и с каква вместимост?

Два кораба, като единият е 3600 куб. м, а другият- 2200 куб м. А предвиждаме закупуване на още 4 речни баржи с 8000 куб. м обща вместимост.

   Както споменах, Галац е мултифункционален терминал. Там влизат руските и европейските линии. Могат да се претоварват директно от едните вагони на другите. Има складова база и наше пристанищно място, където могат да пристават големи речни и морски кораби. Това го прави изключително удобен от логистична гледна точка и единствения терминал в Източната част на Румъния. Продаваме в региона, продаваме и в цяла Румъния. Имаме и терминал в Гюргево – 2200 куб. м.

В България имаме четири терминала – Бяла, Пловдив, Кюстендил и София. А в Русе до два месеца ще отворим инсталация за разтоварване на речни баржи с пет места.

Казахме, че този от този бизнес произтекоха други неща. В каква поредност се появяваха?

Транспортирането на пропан-бутана ставаше основно по ЖП линия. В един момент, поради ликвидацията на КТМ ни казаха, за да продължим да имаме ЖП транспорт, трябва да купим  локомотива и ЖП линията, да я поддържаме, в противен случай  ЖП транспортът се закрива. По този начин се принудихме да се захванем с тази дейност. В последствие стана ясно, че ще ни излиза много по-изгодно, ако станем ЖП оператори.

И така Булмаркет стана първият частен ЖП оператор.  Годината беше…

...2004 година. Тогава ние не се интересувахме от друга отсечка, освен от тази - гара Разпределителна до КТМ. Но ни казаха, че трябва да вземем по-голяма отсечка и взехме Каспичан-Русе. Започнахме с един локомотив. В последствие този бизнес ни се услади и се оказа, че е високо рентабилен.

За разлика от БДЖ…

Ние управляваме този бизнес с трима човека. Това е огромна разлика. Ние не наследяваме хиляди, при повече работа си назначаваме хора и си купуваме локомотиви. И от един локомотив и без нито един вагони тогава,

сега имаме 27 локомотива, 250 собствени вагона и още толкова наети.

Ваш бизнеспартньор, Рубишипс,  се похвали, че ви транспортира  от Англия 5  локомотива с добри технически характеристики…

Да, това е което можем да вземем от гледна точна на цена и качество на изработка. Пазарът в България е ниско маржов и трябва да се съобразяваме с това.

За миналата година  една статистика ви нареди на 4-то място сред ЖП превозвачите в страната…..

Да, това е така. След най-голямата компания в Европа, ако не и в света-  DB карго, другите са най-големият румънски частен превозвач, който има собствена компания тук, БЖК и БДЖ. Ние имаме около 10% дял от националните превози.

Кой беше следващия проект?

Имахме нужда от речен пристан, направихме си в началото само за газ, после го разширихме и в момента имаме едно от най-големите частни пристанища. Този бизнес също се движи добре, на печалба приключваме всяка година и продължаваме да го развиваме. За 10 години успяхме да увеличим товарооборота пет пъти.

И идеята за Астра Биоплант. Този проект е интересен, спомням си, това че технологичното оборудване беше някакво съчетания на доставки от различни места по света. И какви пари струваше целия проект?

Първият проект излезе 15 млн. евро, но после се наложи доработване и стигна до 30 млн. евро.

Но там просто показахте както предприемчивост, така и информираност. За предстоящата тогава възможност и европейска директива за влагане на биопродукт  в дизеловото гориво.

Да, както казах в началото, първият ни бизнес беше търговия с пропан-бутан и после продължихме с други горивадизел, бензин, битум, мазут. Общо взето се развиваме в този бизнес вече 20 години. В един момент решихме, че не е лошо да се опитаме да произвеждаме и нещо от енергийните продукти. Прочетохме внимателно директивата за биогоривата. Видяхме, че има потенциал.

Първо, че хоризонтът е дълъг и тенденцията към увеличаване на процента на смесване на биогорива.

Второ, в България и региона има достатъчно суровини. Пазар също има.

Трябваше само да си намерим подходящо оборудване, за да започнем да произвеждаме. И така първият завод се опитахме да го направим икономично … Но  доказахме пред себе си  английската поговорка, че евтините неща излизат скъпо.  Въпреки трудностите в продължение на 3 години успяхме да направим работещ завод. През 2010 г. купихме в Австрия готов завод с работещи мощности. По-късно направихме в България нов завод за преработка на масло с капаците, който  да захранва австрийския. След това пренесохме завода от Австрия тук.

И тук всеки ще си зададе въпроса: Кое наложи тази „екскурзия“ на завода?

Първо, покупката беше предизвикана от атрактивната цена на самия завод. Ние го купихме от банка. Бил е собственост на модния гигант Некерман. Той беше един от трите най-големи завода в Австрия.

Започнахме да работим и продължихме така около 2 години и половина , но половината от произведения биодизел го връщахме в нашия регион. Транспортирахме масло там, преработвахме го и връщахме със същите баржи биодизел към Русе.

Оказа се, че в нашия район има дефицит на биодизел...

   В него  момент в региона  работеха три завода, един от които е нашия, а в Австрия бяха четиринадесет. Количеството, което се произвежда в тези три завода е 300 хил. тона на година, а потреблението е в рамките на 550-600 хил. тона. Освен това разходите, които имахме по производството на 1 тон готова продукция в България са значително по-ниски и преценихме, че си заслужава преместването. За по- малко от 2 години върнахме инвестицията по преместването на завода.

Когато започнахте изграждането на  завода в Сливо поле, в България имаше още няколко. Нищо не се чува вече за тях….

Аз не искам да говоря за другите.  Задължително условие за да бъдеш рентабилен и независим е да имаш собствено производство на масло. За отразяване е и фактът, че ние също имаме и инсталация за чистене на глицерин, което  дава добра добавена стойност.

Няма как да не попитам... Сигурно и вие никога няма да забравите. Реално половин година на вас отнеха възможността да развивате този бизнес с едно министерско решение за отмяна на добавката. Как оцеляхте в тази ситуация?

Продавахме в чужбина. Също така продавахме и масла. А между другото ние в момента продаваме повече от половината от количеството извън страната.

Но виждаме, че точно по него време протести на превозвачи, че маркучите им гниели и се късали, че горивото не ставало качествено вече се забрави и това е било просто част от някакъв сценарии.

Петролното лоби е доста силно и е нормално да има такива организирани атаки.

За кой бизнес остана да говорим?

Булмаркет ДМ разви верига метан станции.

Първо открихме в Русе, после в още 7 града. Бяхме първите. Това беше успешен проект, който се поддържа и в момента. Но спряхме да инвестираме в метан станции, тъй като и други компании направиха метан станции. Освен това обмисляме от доста време да се занимаваме с другото агрегатно състояние на природния газ – течния натурален газ LNG. От няколко години разработваме проект, който в крайна сметка беше попрекопан от IFC (световната банка) и ЕБВР, както и със специален безвъзмезден грант за участие в Мастър план по Рейн-Майн-Дунав.

Да представите с няколко думи  проекта за Дунава…

Над 1 млрд. евро се предвижда до 2030 г. по този макстъп план. Основната част от инвестицията е за корабите, които се движат по Дунава да минат на втечнен газ. За целта се изграждат станции за зареждане по цялото протежение от Констанца до Ротердам, кораби, които да зареждат тези бази. Базите се използват за бункероване на кораби и за снабдяване на Хинтерланда (вътрешната част на страната) с течен газ. 

На българския бряг ще има само  един терминал, и то на порт Булмаркет. До къде стигна изграждането му?

Почти е завършен и предвиждаме през май-юни да бъде въведен в експлоатация.

Всъщност ние ще започнем да го използваме за вътрешни доставки със собствен транспорт. Така че просто ще използваме базата, която по-нататък ще се реализира по проекта.

Тъй като все  още липсват кораби, ще се използва основно като складова база за снабдяване на страната с течния натурален газ LNG-  четири резервоара  по 250 куб. м, т.е. 1000 куб м.

Проектът  предвижда и изграждане на инсталации при 70 клиента.

Говорим вече за втория проект, за който има финансиране от 20 млн. евро. Какво предвижда той?

Освен този терминал, изграждане на терминали в Пловдив и София, да се направят инсталации на 70 клиента за използване на течния газ и покупка на транспортни средства.

Купихте вече 3 камиона, които и се движат с LNG. Транспортират ли вече течен газ

Те ще проработят като докараме LNG, но сега ще ги използваме на СNG, защото имат и такава система.

До къде стигна проект с клиентите?

В момента работим с  10-на клиенти. Трансформираме местата за разтоварване и съхранение и от края на лятото ще започнем да ги зареждаме. В  началото ще започнем да купуваме LNG от терминали в Турция, Испания и Франция, а след това предвиждаме до края на следващата година да пуснем и наш завод за втечняване на газ.

Това къде ще се случи?

В момента обсъждаме два варианта: единият е в България, а другия - в Гюргево. Като в България се появи и то по настояване на румънската страна за да може да се използва междусистемната връзка, която в момента се изгражда. Тъй като в Румъния налягането е по-ниско отколкото тук, те не могат да го вкарат в нашата мрежа. При нас е 40 бара, а при тях 25. Единственият вариант в момента да се ползва е само да снабдява Русе и да приема на 25 бара налягане. Скоро ще знаем дали може да се включим.

Каква ще е инвестицията в този завод?

16 млн. евро.  Около 8 месеца е изработката на завода, за близо 2 месеца предвиждаме да го докараме и  3 месеца монтажни работи. Което значи за около година да е готов.

Значи можем да кажем, че завода ще се наложи да бъде и в Русе и в Гюргево.

Обсъждаме вариант да бъде и в България.

С какво значение е създаването на този завод за бизнеса на Булмаркет ДМ?

Надяваме се да достигнем по-конкурентна цена, отколкото при покупката на газ от терминалите в Турция.  Тук ще го втечняваме. Образно- купуваме го от тръбата, от концесионери в Румъния. Втечняваме го тук в България и след това предлагаме течен газ на клиентите.

И един много важен въпрос- как се управляват толкова бизнеси- не мислите ли да промените структурата на управление?

Бизнесите се появяваха един след друг и бяха в основната компания. От 2 години с цел подобряване на управлението започнахме обособяването им в отделни компании с отделни ръководтва. Считам, че това дава по-големи възможности за развитие, самоинициатива на мениджърите и по ясен контрол на процесите. Обособихме: Порт Булмаркет ЕАД, Булмаркет Рейл Карго ЕООД, Булмаркет Автотранспорт ЕООД, Булмаркет СИ ЕН ДЖИ ЕООД, GTG S.R.L. Romania,  City Gas S.R.L. Romania и т.н. Булмаркет ДМ ООД е собственик на капитала на тези фирми и си упражнява функциите по търговския закон.

Във фирмите днес работят 850 човека, а оборотът за 2015 година е 660 млн. лева. Освен това през годините успяхме да направим едно ядро от хора, които на практика управляват бизнеса, с които ми е лесно и приятно да работя. Те са добри професионалисти, добри хора, имам им доверие и заедно чертаем бъдещето на компанията.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още