За това, как в Европа и по-точно, в Австрия, се спазват законите, разказва Тайер Райнхард- управител на Асоциацията на биогоривата. Повод за този разговор бе решението на българското правителство да прекрачи две европейски директиви и да спре влагането на биодизел като компонент на минералния. Така всъщност България е единствената в Европейския съюз, която нарушава поети ангажименти в областта на екологията.
Асоциацията е структура от Асоциацията на химическите производители в Австрия. Това е работна група, в която едната част от участниците в Асоциацията са производители на биогорива, а другата част- са производители на минерални горива.
Това не е независима асоциация, не е частно обединение на търговците, а Асоциация към Търговската камара на Австрия. Камарата от своя страна е държавна структура. Има си специален закон за работата на Търговската камара и всички фирми по закон са нейни членове.
- Представете накратко Асоциацията за биогорива.
- В нея членуват 10 производители на биогорива. Само двама малки производители и единственият производител на биоетанол са членова на тази работна група, но не и на Асоциацията на химическите производители. Тези 10 производители произвеждат 340 -350 хиляди тона годишно. Няма статистика за експорта на биодизел.
- Каква част от биодизела отива за смесване и колко се продава като чист?
- За 2010 г. от продадените количества една трета е като чист биодизел – около 100 хиляди тона. Остатъкът отива в блендиращата индустрия за смесване, като разликата от общото количество е износ.
- Има ли статистика кои транспортни средства използват повече биогорива- леките и лекотоварните автомобили или камионите?
- Транспортните фирми са тези, които употребяват най-много биодизел. Ако камионите са пригодени за това и ако цената е интересна, тогава карат с биодизел.
- От колко време и как се започна въвеждането на биодизела като гориво в Австрия?
- През октомври 2005 за първи път e въведено задължително блендиране и първите количества са влагани при 5 % смесване B5.
- Как реагира пазарът?
- Разковничето е в различното облагане на минералния дизел и на биодизела.Минералният дизел, в който няма биокомпонента, е по-скъп, защото има акциз – 397 евро на хиляда литра /на V-7/, а на В-0 е 425 евро., което прави близо 50 % от цената. Реално на пазара биозизелът е 2-3 евроцента или 2- 3 процента по евтин от минералния. Биодизелът няма акциз, тъй като е по-скъп като производство и би бил по-трудно продаваем. В Австрия на биокомпонента няма акциз- нито на чистия биодизел, нито на B 7.
- Изследвано ли е предварително поведението на автомобилните двигатели преди въвеждането на биодизела през 2005г.?
- Преди да се въведе в употреба на пазара, са били обявени стандартите за качество на биодизела и на B 5 и се следи продуктът да съответства на тези стандарти. Стандартът се разработва не само от петролната индустрия, а и от производителите на двигатели, за да може горивото да е съвместимо с тези двигатели.
- Какво е развитието на този пазар от началото – от 2005 г. до момента?
- Постепенно се стига до тези 340 000- 350 000 тона годишна консумация.
- Производителите на минерален дизел и бензин как реагираха след това решение на държавата, визирайки най-вече OMV?
- Те не са били щастливи, естествено, обаче законовите изисквания са важни за производителите на минерални горива, така че те трябва да се съобразяват с тях и те се
съобразяват. От гледна точка на търговията на горивата по-лесно е да се приеме заместването на биокомпонента в дизела, защото Австрия е нетен вносител на дизел, т.е. те внасят дизел и като въведат биокомпонента, което е производство на Австрия, се намаля зависимостта от вноса на минерален дизел, т.е. внася се по-малко минерален дизел. Докато по отношение на бензина Австрия е нетен износител на бензин, тъй като пазарът тук е дизелов, износът е предимно за САЩ. Биоетанолът, който е заместителят на бензина по трудно се приема, тъй като има излишък на бензин.
- Европейските директиви са препоръчителни, но те влизат в сила още 2005 г. със закон. За да бъде приет един такъв закон, еколобито в Австрия явно е доста силно, така ли е?
- Не, просто е решено на държавно ниво, че ще се въведе по-рано. Въпросът за средата, в която живеят хората е по-важна от печалбата на една или друга компания.
- Има ли някакво изследване, което да показва положителните ефекти от използването на биодизела в атмосферата?
- Използването на биогоривата води до намаляване на парниковите газове над 3 пъти от това при минералните.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай