Защо учениците от един клас имат толкова много двойки по различните предмети? Как може да се избегне писането на слаби оценки с цел затягане на поведението в клас? Защо и ученици, и учители са потърпевши от т.нар. "наказателни двойки"?
Отговорите на тези въпроси търси инж. Калина Христова от Европейския център за иновации, образование, наука и култура в Габрово, след като попада на дневника на един клас, в който учениците масово имат двойки. Оказва се, че тези оценки не са реални, а се пишат с наказателна цел и се превръщат в средство за "усмиряване" на децата.
"Имаше ученици с по 9 двойки. Тактиката е първо успехът да бъде много слаб, а после - оценките да се вдигнат малко. Така се затяга поведението в клас", обясни Христова. Тя е направила непредставително проучване, според което 92% от учителите са писали поне един път наказателна двойка, а 67% от тях го правят системно. Само 5 % не харесват този метод за затягане на поведението.
"Потърпевши в случая са и учениците, и учителите. В никакъв случай не трябва да смазваме учителската гилдия. Но трябва всички да положим усилия и да имаме воля да бъде подобрено качеството на образованието", твърди Христова.
Кредити за поведение - възможно ли е?
Според Христова решението на проблема с наказателните двойки е във въвеждането на кредитна система, с помощта на която учениците да получават точки за добро поведение и доброволчество, които "да им трябват" за намиране на работа.
"Идеята е в училище децата да могат да получават до 50 точки на година, а след това в университета - допълнителни точки за разработки, научни постижения, интересни презентации и добри инициативи. А накрая - работодателите да вземат под внимание тези точки, когато назначават завършилите на работа", обясни Христова. Тя даде пример със Западния свят, където не можело да станеш мениджър, ако не си бил доброволец поне две години.
Предложението й ще бъде изпратено и в просветното министерство.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай