Понеделник, 14 Октомври 2024

Почти зима за българския износ

 Почти зима за българския износ
Публикация   12 Апр, 2016   /     capital.bg   /     446

Ръстът за първите два месеца е символичен - 1.4%, което е пет пъти по-слабо от предходната година

  

Ръстът в износа вече е почти незабележим - за първите два месеца на годината увеличението е 1.4% до 6.9 млрд. лв., което е пет пъти по-малко спрямо година по-рано. Причините са две - първо, цените на металите и горивата продължават да падат и, второ, икономиките на някои от ключовите пазари като Турция и Китай се свиват. От данните се вижда, че ръстът се забавя дори към държавите в Европейския съюз, към които отиват 2/3 от българския износ, а към страните извън съюза растежът клони към нула.

 

Единствената позитивна новина е, че продължава скокът в продажбите на машини. Малко успокоение е и че при суровините и нефтопродуктите (основно масла) количествата се запазват близо до нивата от миналата година. Т.е. засега забавянето се дължи основно на падащи международни цени, а не толкова на ограничено производство. Ако тенденцията за липса на ръст в износа се запази, това ще е лоша новина за българската икономика, която заради малкия пазар и отвореността си може да усети съживяване точно покрай продажбите зад граница.

 

Националната статистика дава детайлните данни по групи стоки за Европейския съюз с месец закъснение. Затова има разбивка само за януари, а тя показва, че с най-голям спад в стойностния обем е износът на животински и растителни мазнини – 44%. Един от големите пазари за този тип стоки беше Германия. Сега обаче се вижда, че внос от България почти няма, което е финансова загуба от близо 23 млн. лв. само за първия месец на годината. Най-силната икономика в Европа почти е спряла вноса на масла от България, а при суровините има спад от 22% до 49 млн. лв.

 

Добрата новина е, че българските фирми изнасят все повече машини и готови продукти за Германия, които са и най-голямата част от експорта към държавата.

 

По линия на евтините суровини и нефтопродукти пада българският експорт в посока Белгия – с 21%. Тази тенденция започна още през миналата година. Около 70% от износа ни към кралството е именно на суровини (мед и медни изделия) и промяната в цените се отразява веднага. През 2015 г. цветният метал поевтиня с около 35%, а по данни на Bloomberg средната цена през първия месец на тази година е с близо 40% по-ниска спрямо същия период на предходната година. Тук ключова роля играе медодобивното предприятие "Аурубис България", което изнася медни катоди до завода на компанията майка в Олен, Белгия. Впоследствие суровината се преработва и се изпраща в посока Азия, най-вече Китай.

Ниските цени на металите вече се отразяват и пряко върху износа към Китай. Той намалява с над 30% за първите два месеца спрямо същия период на 2015 г. Тук вече се вижда, че освен като стойност износът намалява и като обеми. Това беше очаквано от анализаторите, тъй като икономиката на Китай започва да се забавя, което веднага рефлектира върху вноса на страната. През четвъртото тримесечие на 2015 г. китайската статистика отчете годишен растеж от 6.8% - най-ниското ниво от началото на финансовата криза през 2007 г. Последната прогноза на Световната банка е растежът през 2016 г. да падне до 6.7%.

Най-големият пазар за български стоки извън ЕС – Турция, продължава да се свива. През януари и февруари в тази посока са изнесени стоки на стойност 585 млн. лв., като има спад от близо 7%. Бежанската криза, постоянните атентати и руското ембарго ще ударят най-ключовия сектор в съседната държава - туризма (11% от БВП), затова очакванията са икономиката да се забави, а оттам и покупките на стоки.

Данните за януари показват, че преструктурирането на българския износ продължава. Докато непреработените материали намаляват като относителен дял в общия износ, машините, оборудването и другите готови продукти продължават да растат. След скока с 12.5% през миналата година сега статистиката отчита още 4.5% увеличение при машините и оборудването през януари. В групата на растящите са и готовите продукти - 7.3%, като тук влизат от мебели, през облекло до радиатори, както и химичните вещества – с близо 20%.

Дългосрочната картина показва, че за 15 години делът на машиностроенето като част от общия износ на България се е увеличил от 10% на 22%. Данните на НСИ показват, че това увеличение не се дължи само на растящите цени, а на реално увеличение на продадената навън продукция. Точно на другия полюс е износът на метали, който се свива от 20 на 15%. От 2012 г. досега най-много са се увеличили продажбите на части и компоненти в машиностроенето, електрониката и автомобилостроенето.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha