Ева Паунова е български евродепутат от групата на ЕНП. Инициатор е на инициативата “Образование България 2030”, неформална платформа за развитие на образованието. Заедно с нея инициатори на платформата са български политици от различни политически семейства на Европейския парламент – евродепутатите Георги Пирински, Филиз Хюсменова, Светослав Малинов, и заместник министър председателите Ивайло Калфин и Томислав Дончев, както и Владко Панайотов и Емил Стоянов.
- Г-жо Паунова, като един от инициаторите на “Образование България 2030” бихте ли обяснили каква е тази инициатива?
- “Образование България 2030” е инициатива, която събира организации и личности, които вярват, че образователната система в България има нужда от промяна на системно ниво. Целта ни е образователната система да предлага качествено образование, съобразено с изискванията на 21-и век, което достига до всяко дете и което гарантира, че младите хора в България имат високи постижения и притежават необходимите умения, за да бъдат успешно реализирани в условията на мрежовата и дигиталната икономика. Тази промяна вече е започнала и всички съмишленици в инициативата са дали значителен принос към положителните промени, които наблюдаваме днес. Това, което осъзнаваме обаче, е, че преходът към образование на новата епоха на глобална и дигитална икономика изисква повече от една година, повече от едно правителство и усилията на повече от една институция, организация или група. Ето защо обединяваме идеи, опит и експертиза, за да се застъпим заедно за промените, които искаме да видим в българското образование.
- “Образование България 2030” има ли отношение към дуалното образование?
- Ние поставяме силен акцент върху успешната реализацията на младите хора и взаимодействието между бизнес и образование. Ето защо в инициативата участват представители на големи български и международни компании, с които си сътрудничим за това българските ученици да притежават уменията и компетенциите, които ще им позволят да бъдат лидери в бъдещата си професионална реализация. Много от тези бизнес организации имат дългогодишен опит в това ученици и млади хора да намират възможност за стаж или работа в техните компании. Повечето от тях отварят вратите си за
ученици, които се запознават “отвътре” с компанията
и нейната дейност и разбират какви умения са им необходими, за да бъдат успешно реализирани там. Една от най-значимите ни сфери на дейност е проследяването на показатели за качествено образование. Един от основните показатели, които проследяваме, е процентът на младите хора, заети на пазара на труда, а друг допълнителен показател показва в каква степен бизнесът и образованието си взаимодействат. Резултатите от въвеждането на дуалната система ще са чудесен индикатор за работещо сътрудничество между бизнеса и образованието. Силен фокус поставяме и върху уменията и компетенциите на 21-и век. Днес е от изключително значение за младите хора да излизат от училище с умения и компетенции, необходими за тяхната успешна реализация. По повод интегрирането на уменията и компетенциите на 21-и век като крайна цел в образованието на 20 февруари, съвместно с фондация “Заедно в час” проведохме конференцията “Умения на 21-и век в образованието”.
- Защо според вас е важно дуалното образование да намери своето място в образователната система в България?
- По време на онференцията на “24 часа” “Дуалното обучение. RE:старт” както бизнесът, така и публичните институции заявиха категорично своята воля, че България трябва да се превърне в държава с висока младежка заетост и силна регионална индустрия. Промяната на пазара на труда и в икономиката е вече факт и ние не можем да оставаме безразлични към нея. Икономиката в България се нуждае от квалифицирана работна сила, а младите хора заслужават да бъдат успешно реализирани. Въвеждането на дуалното образование в България е още по-необходимо именно сега, когато всяка държава в света знае, че най-сигурната инвестиция за устойчиво бъдеще и за лидерска позиция са образованието и активността на младите хора. Традиционно за нас е да се обвиняваме, че нямаме производство или че внасяме много повече стока отвън, отколкото използваме от вътрешния си пазар. Дуалната система и силният акцент върху квалифицираната работна сила биха могли да допринесат за това България да се нареди сред лидерите на иновации, жизнена индустрия и продуктивен човешки капитал.
- Какво трябва да се случи в образователната реформа, за да може дуалното образование в България да се превърне в устойчива и ефективна система?
- Вярвам, че въвеждането на дуалната система в България ще доведе до изключително положителни резултати както за икономиката, така и за качеството на живот на младите хора. Струва ми се важно обаче да не забравяме, че за да реализираме амбициите си България да се превърне в регионален и световен лидер на иновации, предприемачество, качествено образование и висококвалифицирана работна сила, следва да си напомняме, че
образователната реформа изисква по-голям мащаб
и по-ефективни политики от ранното детско обучение до ученето през целия живот. Въпреки че сферите в образованието, в които бихме могли да бъдем по-ефективни, са много, аз бих изброила няколко от тях, които вярвам, че са ключови за положителните резултати от реформата. На първо място това е фокусът върху прехода от образование на заучаване, наизустяване, традиционно изпитване и оценяване на учениците към образование на умения, по-голяма свобода за учителя и ученика, практически ориентирана учебна среда, училищна култура на лична и общностна ефективност. За този преход от голямо значение са учебните програми, които в момента са в центъра на дебата в образованието. Смятам, че е наистина ценно заложените в тях цели и очаквани резултати да дават повече свобода, място за инициативност, иновации, формирането на умения и компетенции и за активната роля на учениците. Друг важен аспект са сериозните разлики в постиженията на учениците в зависимост от фактори като социално-икономически статус на семейството, на училището, размер на населеното място и други. В България тази зависимост е твърде силна. Ето защо е важно да преосмислим механизмите, по които подбираме учители и развиваме тяхната професионална кариера, инструментите, които използваме, за да повишим успеха на училище, което следва да подобри своите резултати, начина, по който подкрепяме училища, родители, учители и ученици да постигат по-високи постижения. Не на последно място инструмент като дуалното образование би могъл да се превърне в пример за начина, по-който следва да функционира образованието и в по-ранен образователен етап – учебната среда да бъде максимално близка до реалната, а учениците да имат възможността да експериментират, да правят опити и грешки, да използват алтернативни източници на информация и да излизат извън средата в училище. Вярвам, че няма една конкретна рецепта за успешна образователна система, но дуалното образование, фокусът върху уменията, практиката и широките възможности за учене безспорно ще допринесат за по-високи постижения на учениците, повече успешни млади хора и по-стабилна бизнес екосистема в България.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай