Почти всеки работен ден в Офиса на НАП в Русе се получават сигнали и жалби от граждани за дразнещи и угнетяващи ги с наглостта си нарушения на данъчното и осигурително законодателство. От началото на годината са получени 164 сигнала и по всички от тях приходната администрация е предприела действия. Информацията за злоупотребите пристига не само от граждани, но и чрез съдействието на областната и общинска управи, чрез жалби до ОД на МВР или до местните структури на Комисията за защита на потребителите и РУ „СО” и дори от частните съдебни изпълнители.
През отминалия месец Юли са регистрирани 31 сигнала, от които 9 са препратени от различни институции, 10 са получени по пощата, 7 са телефонните обаждания на оповестения за това номер 825- 826, за други 3 подателите им са предпочели интернет адреса td_ruse@ro18.nra.bg, а още 2 сигнала са пуснати в предназначената за целта кутия до входа на офиса.
От изключително значение за ефективната проверка на сигналите е, че само 9 са анонимни – 29 %, докато през миналата година тенденцията беше обратна. Напоследък гражданите все по-често посочват своя адрес, за да могат в последствие да научат от приходните служители за резултатите от своята инициативност. НАП не допуска изтичане на информация за подателите на сигнали и приоритетно проверява тези, в които е посочен начин за обратна връзка.
Най-многобройни са сигналите за неиздаване на касови бележки. Сред тях се открояват случаите в близко село, където и в трите тамошни магазина това не се прави, същото е и в магазин в Бяла за дрехи втора употреба, в два СПА-центъра в Русе, в които сеанс от 20 мин. струва 30 лв., но не се отбелязва във фискалния апарат. Така е и при детски атракцион, където за 3 мин. игра на малчуганите майките плащат по 1,50 лв., но никога търговците не издават отчетен документ. Със значими последствия е сигналът за фирма, която редовно при доставката на своя продукция - напр. за 9000 лв., издава фактури само за 2000 от тях., а за останалата стока оформя складови разписки и така реалните обороти се крият и от доставчика, и от търговеца.
Фрапиращи са случаите за нарушения за осигурителното законодателство. В хранителен магазин собствениците заставяли служителка да работи по 12 часа, въпреки че сключили договор за 8-часов работен ден. Те изрично я предупредили да не посяга към касовия апарат, а след няколко месеца използвали това като причина за дисциплинарно уволнение. Накрая се разбрало, че на нейно име, но без нейно знание имало оформено допълнително споразумение към трудовия договор за 4-часов работен ден, но и по него не били внасяни осигуровки. За подобен случай е жалба за порядките в заведение за обществено хранене. И там работното време достигало около 13 часа в 6 дни от седмицата, но с официален договор за 8 часа труд в петдневна работна седмица. Заплатите редовно се бавели, а за внасяне на осигуровки никой не отварял и дума. Освен това, служителите през месец се водели в неплатен отпуск без дори и да подозират.
За значителни суми укрити доходи са сигналите за малки строителни фирми или групи от неколцина майстори, които извършват ремонти до 15-тина хиляди лева по вили или селски къщи, но не издават никакъв документ за прихода си.
Приходните служители в Офиса на НАП в Русе очакват от гражданите актуални сигнали за нарушения на данъчното и осигурително законодателство, за да могат своевременно да защитят нарушените правата на работещите и да пресекат неизпълнението на задълженията към държавния бюджет.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай