Няма как производител на цигари да е замесен в контрабанда, казва депутатът
- Отдавна показвате едни папки с танкери с горива. Нещо случи ли се, като го правите, г-н Димитров?
- От година и половина съм в парламента. Още на втория месец показах албуми, на които има осем пристанища с кораби, заснети в реално време да разтоварват горива без никакъв контрол. Не казвам тези горива по какви цени са придобити, да не говорим откъде и как са дошли, защото са възможни всякакви трактовки.
- Направете вие една трактовка...
- Танкери влизат без контрол. И като количество, и като качество, и като произход. Дано не са горива на ИДИЛ.
Ведомствени бензиностанции продават поголовно, без да се отчитат
и без измервателни уреди, огромни количества горива, които не се знае откъде са.
Виждаме, че вече се появяват и бензиностанции, които продават на изключително ниски цени, защото били много загрижени за хората. Ама от коя рафинерия? Да я посочат. Има бензиностанции, на които по една нерегистрирана колонка работи за наши хора. Можете да я познаете - винаги на нея пише “Не работи”, “Няма ток” или има конус пред нея. А тя си работи, но за свои хора.
Сега искаме и да отворим сухоземните граници, за да минават цистерни. Това е огромна заплаха за бюджета. Нашите контролни системи не могат да обхванат морските граници и танкерите, а какво остава за сухоземните граници. Благодарен съм на колегите Менда Стоянова, Корнелия Нинова, Цветан Цветанов, Красимира Ковачка, че ме подкрепиха да запишем в закона каквито измервателни уреди има в акцизните, да ги има и в данъчните складове.
- Излиза, че легалният бизнес ще бъде натоварен заради нелегалния...
- Държавата вложи огромен ресурс, а бизнесът огромни инвестиции, за да направят складове и да сложат измервателни уреди. Обаче десетки митнически складове нямат уреди, осем пристанища нямат контрол. Ако на Балканския полуостров има рафинерия, която наистина продава по-евтино и позволява и по бензиностанциите у нас да се продава на по-ниски цени, да наредим на всички държавни ведомства да купуват от нея.
Който мине под тия цени, или се занимава с контрабанда, или с нещо друго, може би и политика, но то няма нищо общо с бизнеса.
Ако има евтина рафинерия, да я посочат и от утре всички да пазаруваме там
- Май визирате един популярен бизнесмен, който иска да става президент, така ли? Обаче КЗК видя картел в 7 други вериги...
- “Желанието за политически живот”, да го наречем засега така, е решило да намали надценката, но аз се надявам да докаже и коя е рафинерията, за да може всички да купуваме евтини горива. Представете си сега: 5 вериги бензиностанции в София се договарят да работят на цена плюс минус 10 ст. Картел! Да ги заклеймим. Е, същите тези пет вериги плюс кандидатът за президент работят във Варна, пак с марж от 10 ст. Ние тогава срещу картелите ли сме, или не сме?
- Знае ли се от когото трябва какъв е делът на контрабандните цигари у нас?
- Знае се, разбира се. И от когото трябва, и от когото не трябва. Лошото е, че не намалява толкова бързо, колкото ни се иска. А само след няколко съвместни акции на институциите този дял падна с 4-5%. Защото сега какво правим - намираме цистерна, превозваща цигари. 20 пъти е в България, на 21-ия път я залавят. Намираме частна фабрика в Луковит - успех. А останалите цистерни и фабрики си работят. Но по-важното е, че наистина се работи срещу контрабандата.
- Къде се произвеждат тези цигари, които влизат нелегално у нас?
- Много често в нелегални цехове близо до границите ни
Повечето са ментета на известни марки, за да им е гарантиран пазарът. Без да се плащат акциз и данъци. Част от тях минават през нас и отиват към други страни.
- Говори се и за дистрибуция по домовете на нелегални цигари...
- Доставят се в офиси, по домове. Аз лично в такси видях един човек, който имаше мастербокс на задната седалка. Дали за него, дали за продан, не съм питал.
- Нови канали има ли, нови имена, нови схеми?
- Имената се менят, каналите остават. Мен лично ме плаши това, че
не знам какво
има в раничките на бежанците - цигари, наркотик, оръжие,
със сигурност и болести. Нищо чудно да ги зареждат около Одрин, преди да влязат в България, и оттам да се разпределят в различни депа.
- Доклади и изследвания сочат, че наши цигари се изнасят за Германия и Франция там, където разликата в цените е най-изгодна. У нас пък влизат чужди.
- Това не е проблем на производителите, искам да стане много ясно. Ако наши цигари се изнесат или внесат, това не е проблем на производителя, а е проблем на нашите служби, които са ги пропуснали. У нас има и “Марлборо” - САЩ ли са ни виновни? Има и виетнамски и китайски стоки контрабанда, Виетнам и Китай ли да виним?
- Казвали сте, че има три начина за пресичане на цигарената контрабанда- лесен, труден и рационален...
- Лесният е по пътя на производителя. Трудният - да ловим дребните играчи. Рационалният е да се създаде цяла организация. Онзи ден имаше акция на ГДБОП. А защо такова звено няма в митниците? Защо няма сектори, които да събират информация и да дават идеи - да има ефективно митническо разузнаване и разследване. Защо няма център, в който и правната дирекция на митниците да си намери мястото?
- Някои упорито се опитват да намесят името на най-големия ни производител – “Булгартабак”, в контрабанда. Като депутат имате ли данни той да е съпричастен?
- Няма как да е. Дадох ви примера за “Марлборо” и САЩ, и за френски цигари и “вината” на Франция. Те ли са ни виновни, или нашите контролни органи? Пътят на цигарите, след като напуснат склада, трябва да бъде следен от тези органи. Легалните производители също са потърпевши от контрабандата. Търпят огромни загуби.
- Колко се печели от камион и каква е схемата?
- Около 100 000 лева се печели на камион
Схемата е обичайна, при която митничари и граничари, които се познават, се разбират, че даден камион няма да се пипа. Трябват 3-4 човека на смяна, за да стане. За съжаление, има такива схеми. Не могат да се проверят всички камиони, които преминават, и,естествено, се проверяват тези, в които няма нищо.
- Не ми отговорихте за новите играчи?
- Лошото е, че всеки играе за себе си. Имената само се сменят, а това как работят, се знае. И не е трудно да бъдат разбити, ако има обща воля.
- Ще затворите ли кранчетата за нелегалния алкохол?
- При тях първото завъртане в правилната посока вече се направи. Финансовото и земеделското министерство показаха, че половината грозде отива при легалните, от които хазната печели от акциз. Там е ясно - бандерол, контрол, фискална памет. Приходите са налице. Останалата половина са резерви за повишаване на приходите. Там трябва да се съсредоточи контролът,
за да не могат да излизат необложени, а и опасни ракия и друг алкохол
в туби, шишета и в каквото се сетиш. Направихме добра крачка с промените в закона. Трябва да се продължи.
- Писахме, че жена ще наследи Танов в митниците. Ще се справи ли Розалия Димитрова, която е назначена?
- Премиерът решава. Желая им успех.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай