Понеделник, 23 Декември 2024

Петър Дончев: Не смятам, че пазарът у нас в момента има нужда от повече молове

Петър Дончев: Не смятам, че пазарът у нас в момента има нужда от повече молове
Публикация   25 Юли, 2011   /     инвестор.бг   /     1087

Времето за нови инвестиции в молове ще дойде, когато пазарът улегне и се изясни, каза новият изпълнителен директор на ИК RESB

Започва кариерата си в компанията като мениджър „Маркетинг и бизнес развитие”, а в края на 2009 г. е назначен за неин оперативен директор. Преди това четири години работи в Colliers International като консултант по проектите Business Park Sofia, Mall Sofia и др.

- На какви условия трябва да отговаря един успешен мол?

Има няколко стандартни елемента, които всеки успешен търговски център трябва да притежава - ключова локация, добър достъп, отличен проект, достатъчно паркинги, добър търговски микс и др. Опитният и професионален инвеститор със своя стратегически и маркетингов план е този, който гарантира успеха.

- В чужбина има множество успешни молове без кино и без силна развлекателна част. У нас повечето схеми поставят акцент върху развлеченията. Какви фактори стоят зад такова решение?

В последните години бизнесът се променя и това не се наблюдава само у нас. Развлеченията в един търговски център стават все по-желани от посетителите, тъй като предлагат алтернатива на пазаруването. Инвеститорите и мениджърите на такива проекти от своя страна също залагат на развлеченията, защото чрез тях създават лоялност у клиента.

В годините търговските центрове се променят като разпределение и архитектура още на проектна фаза. Последните тенденции на пазара показват, че освен сектори за развлечения, модерният мол трябва да предлага и доста услуги. Потребителите определят пазара и понеже търговските центрове са предпочитани заради удобството на средата и инфраструктурата, услуги в сферата на медицината, правото, козметиката, недвижимите имоти и консултантските бизнеси намират своето място в моловете.  

- Какъв е оптималният баланс търговска/развлекателна част в един мол и как той се промени от 2006 г. насам?

Промяна в това отношение се наблюдава, но не смятам, че тя е оптимална. По-скоро поради свиването на пазара, броя търговци и площта на помещенията, които се търсят, много от инвеститорите правят компромиси и отдават помещенията на различни видове „нетрадиционни” развлечения.

Има различни концепции за търговски центрове, които разпределят процентното съотношение на търговската част и частта за развлечения. Препоръчително е както миксът от наематели, така и миксът на развлеченията да е прецизно направен и съобразен с публиката.

Развлечения всякакви, на всяка цена и на всякакви места не трябва да има. Добре изграденият търговският център има обособено място, където хората да се забавляват.

- Има ли региони в страната, които все още имат потенциал за развитие на търговски схеми?

Не смятам, че пазарът има нужда от още молове, извън реализираните и изграждащите се в момента, в който и да било район. Така или иначе вече има доста съществуващи схеми, които се борят за пазарен дял. Времето на новите инвестиции, ще дойде, когато пазарът улегне и нещата се изяснят.

- Съществува ли все още въпросът за конкуренцията между търговските улици и моловете? Как се промени балансът между тях през последните години и кои видове площи привличат повече интерес?

Зависи както от населеното място, така и от улицата, с която то разполага, съответно търговските центрове и сезона. Като цяло се наблюдава по-голям интерес към моловете в последните години, които със своя професионален мениджмънт създават една по-приятна среда и привличат по-добри търговци. Естествено има места, в които главната улица няма конкуренция.

- Какъв е Вашият коментар относно твърдението, че българският потребител трябва да се „образова”, за да пазарува в молове?

България е в условията на пазарна икономика доста по-кратко време, отколкото държавите от Западна Европа и другите развити икономики. Мисля, че всички трябва да трупаме опит, да вървим напред заедно и да се учим един от друг. Основите на този процес вече са положени и посоката на развитие е вярна.

- През тази година видяхме първите инвестиционни сделки в сегмента след продължително затишие. Можем ли да очакваме още подобни в близко бъдеще?

Със сигурност. България в момента предлага една благоприятна среда, вече еволюирал пазар и стабилна макрорамка, която ни връща с бързи темпове на картата на инвеститорите.

- Планира ли и RESB да излезе от някоя от настоящите инвестиции?

Плановете ни са много динамични и се променят спрямо бизнес средата. Определено имаме интерес към нови сделки и инвестиции, все пак това е нашият бизнес.

- Какъв е размерът на планираните инвестиции у нас и в региона за следващите три години?

Инвестициите на RESB в България до момента надхвърлят 300 млн. евро. Ако има бизнес с потенциал и възможност за развитие, ние сме готови да инвестираме в него. Имаме сериозни намерения за следващите няколко години, като инвестиционната ни политика се базира на два основни приоритета – да запазим стойността на настоящите си инвестиции и да разширяваме бизнеса си в България и региона. 

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha