- Работил е в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на образованието и науката, Министерството на външните работи и др.
С г-н Маргаритов разговаряме за проблемите на българите с мобилните оператори, нелоялните практики и далаверите на търговците.
- Г-н Маргаритов, успяхте ли да се преборите с мобилните оператори и какво предприехте, за да останат доволни потребителите?
- Нашите усилия са насочени именно към това – да направим така, че да намаляват като цяло нарушенията и нелоялните практики на търговците, в частност и тези на мобилните оператори. Осъществяваме непрекъснат контрол върху тяхната дейност в рамките на нашите функции. Установихме, че най-често жертва на различен тип нелоялни практики на телекомите стават по-възрастните хора. От техните жалби до нас ние разбираме, че нерядко те биват подвеждани да сключват договори за услуги, които не са им нужни. Това ни кара да бъдем още по-внимателни и да търсим специални подходи, за да ги предпазим от подобен тип нелоялни действия на търговци. Подписахме споразумение за съвместни действия с едно НПО, като целта е обменяме данни за състоянието на пазара и да разискваме възможните мерки за неутрализиране на негативните тенденции в него.
Полагаме усилия да повишим информираността на гражданите, за да бъдат по-подготвени при взаимоотношенията си с тези търговци. Винаги при възможност даваме съвети преди да положат подписа си да прочитат внимателно договорите и общите условия за предоставяне на дадена услуга. Ако нещо не им е съвсем ясно, да не бързат, а да се консултират.
Най-новото е, че вече има секторни помирителни комисии, които ще решават спорове между потребители и търговци в най-важните за гражданите сфери, сред които са и телекомуникационните услуги. Другите сектори са електроснабдяване, водоснабядаване, финансови и транспортни услуги.
В тях ще участват представители на компетентния специализиран регулаторен орган и на браншова организация в съответния сектор, а ние ще защитаваме потребителския интерес на базата на потребителското законодателство. Крайната цел е, без да се стига до съд, за да се спестят време и средства, да се намери решение, което да удовлетворява страните.
- Как ще бъдат полезни те на гражданите?
- Когато потребителите не успяват да намерят решение на възникнал спор с търговец, те могат да го адресират към КЗП и той се разглежда от комисията в съответния сектор. Например, ако казусът касае телекомуникационните услуги, в състава на секторната помирителна комисия влизат представител на Комисията за регулиране на съобщенията, представител на браншова организация в сферата на телекомуникациите и представител на КЗП, който защитава потребителския интерес на базата на потребителското законодателство. По закон производството трябва да приключи до 90 дни след като е започнало. Търси се решение, което да удовлетворява страните. Когато се стигне до такова, всички участници подписват помирителното споразумение. След като се съгласят с него, за тях то има задължителна правна сила.
- Можете ли да разкажете за някой куриозен случай на ужилен клиент от страна на мобилен оператор?
- Понякога телекомите създават прекомерни пречки на своите клиенти, когато искат да прекратят срочните си договори в момент, в който те са на път да изтекат. Правят го като изискват от тях или да подадат заявлението за прекратяване в офиса, в който са го подписали, или да бъде точно месец преди изтичането му, за да е без неустойки или пък да е по образец, а не в свободен текст. Подобно задължение в закона няма. Това са нелоялни практики, за които сме се произнесли. Заповедите са връчени и се обжалват от търговците.
Натъквали сме се и на друг тип заблуда - при продажбата на предплатени карти търговците са спестявали информацията, че ако не се презарежда през даден период определена сума, се губят натрупаните по сметката пари. За потребителя не е ставало ясно колко реално ще му струва тази услуга.
- Забелязва се, че мобилните оператори станаха по-меки към клиентите си. Според Вас това стана, защото се появи голяма конкуренция, или защото законът ги принуди?
- Валидно е и едното, и другото.
Вярваме, че нашият постоянен и ефективен контрол в рамките на функциите, които имаме във връзка с предоставянето на този тип услуги, произнасянията ни по повод различни нарушения и нелоялни практики и налагането на санкции за тях, както и фактът, че по-голямата част от нашите решения, които биват обжалвани, се потвърждават от съда са все обстоятелства, които оказват влияние върху поведението на търговците и имат дисциплиниращ ефект върху тях.
Забелязва се, че постепенно започват да възприемат посланието, което винаги отправям – че ако бъдат коректни и лоялни, ще имат повече и по-редовни клиенти. В този процес несъмнено конкуренцията също оказва влияние.
- На какви нелоялни практики сте се натъквали напоследък при проверките в търговската мрежа?
- Най-често нелоялните практики са свързани с нереални намаления, както и с недостатъчно ясни или откровено подвеждащи условия при анонсирането на търговски предложения за покупка на различни стоки.
При кампаниите „черен петък” и по повод намаленията за Коледа и Нова година ние установихме няколко нарушения, които бяха свързани предимно с неизпълнение на задълженията на закона от страна на търговците. Една част от тях не бяха посочили новата цена, на която се продава стоката след намалението, а само процента на отстъпката. В някои случаи пък липсваше информация за това кой артикул с колко е намален – на витрината на обекта търговецът е посочил различни проценти намаление, но кой процент за кой артикул се отнася ставаше ясно едва на касата, а потребителят би трябвало да знае това в момента, в който решава да купи, а не когато вече е на път да плати и реално почти е взел решението си за това.
- През януари престои втора вълна на намаления. За какво да внимават потребителите и какви са задълженията на търговците?
- Винаги съветваме потребителите, когато пазаруват при намаления, да се не изкушават от високия процент на отстъпката, а да сравняват предложенията и на други търговци. Също така да внимават много за условията, които даден търговец поставя, за да им продаде стока на по-ниска цена. В никакъв случай гражданите не трябва да се съгласяват да се отказват от свои права, които им се полагат по закон, за да се възползват от някаква отстъпка, колкото и голяма да е тя. Става дума за права като това да предявят рекламация, в случай че стоката е дефектна или безусловното им право да я върнат в срок от 14 дни, ако са я закупили през интернет. Важно е потребителите да не позволяват да бъдат обвързани дългосрочно в отношения, които не са изгодни за тях само за да купят нещо, което на пръв поглед изглежда доста изгодно.
Търговците трябва да знаят, че едно намаление може да бъде най-дълго месец. Ако решат да го удължат, те трябва да направят нов отбив от цената и да формират новия процент на намалението върху последната продажна цена. Т.е., ако една стока е била намалена веднъж с 50%, а след това с още 20%, при второто намаление търговецът следва да посочи отстъпка от 20%, а не от 70%.
- Вече върви и новият туристически сезон. Какво предприе КЗП за него?
- За първи път разкрихме приемни в планинските ни курорти. На нашия сайт са публикувани адресите им и телефоните за връзка с тях. Вече ни търсят. Радостното е че, се запазва тенденцията от лятото туристите по-често да искат консултации, отколкото да се оплачат за някакви нарушения. Това за нас означава, че превантивната дейност е дала своя резултат.
Ще продължим да присъстваме и с приемните, и с контрола в туристическите обекти, за да могат гражданите да бъдат спокойни, че техните права ще бъдат защитени и че ще има на кого да се оплачат и да получат съдействие при необходимост.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай