Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав“ (ИАППД) представи проект FAIRway Danube, съфинансиран чрез Механизма за свързване на Европа.
Чрез FAIRway Danube се стартира изпълнението на Генералния план за рехабилитация и поддържане на корабоплавателния път по р. Дунав, който бе приет в Брюксел по време на срещата на министрите на транспорта на 3 декември 2014 г., с тези думи изпълнителният директор инж. Павлин Цонев откри встъпителната среща по проекта.
Директорът на дирекция „Европейски програми, проекти и връзки с обществеността“ Божидар Янков представи основните дейности заложени в обхвата на проекта, както и речните администрации на дунавските страни, които ще си сътрудничат за реализирането му - България (ИАППД), Австрия, Словакия, Унгария, Хърватия и Румъния.
На базата на текущата и хармонизирана информация за критичните участъци, водните нива и прогнози за водния стоеж, реализацията на FAIRway Danube ще подпомага планирането на речния транспорт по реката, проектирането на инженерни мерки или промяна на фарватера в даден участък.
За да може да се извършва редовно измерване и да се събират хармонизирани данни за реката, са необходими подходящи измервателни уреди и кораби, които ще се закупят в Словакия, Унгария, Хърватия, Румъния и България. Предвидено е и поставянето на допълнителни автоматични хидрометрични станции. Обединявайки усилията си, партньорите по проекта ще гарантират свободния достъп до събраната информация за широката общественост.
Чрез повече и по-продължителни измервания проектът ще подпомогне адаптирането на плавателния път към конкретните условия, което ще доведе до подобряване на условията за корабоплаването във вътрешно-водните пътища. Особено в по-широкия Долен Дунав все още е наложително извършването на интензивни измервания за определяне и маркиране на възможно най-добрия плавателен път, който да позволи преминаването на плавателни съдове с по-голямо газене, съответно – намаляване на транспортните разходи.
От българска страна ИАППД ще достави проучвателен кораб, маркиращ кораб, 10 броя автоматични хидрометеорологични станции, които ще бъдат монтирани в трите най-критични места в общия българо-румънски участък на реката.
В началото вниманието ще бъде насочено към най-критичните участъци, а с напредъка на проекта резултатите от подобрените измервания ще бъдат използвани за определяне и приоритизиране на бъдещи мерки за подобряване условията за корабоплаване, каза в заключение Божидар Янков.
Проектът се изпълнява в рамките на Договор за безвъзмездна финансова помощ
№ INEA/CEF/TRAN/M2014/1043119, съфинансиран от Европейския съюз чрез Механизма за свързване на Европа
Общ бюджет: 23 357 255 EUR
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай