Вторник, 15 Октомври 2024

Търси се концесионер за 400 колела под наем в центъра на София

Търси се концесионер за 400 колела под наем в центъра на София
Публикация   02 Дек, 2015   /     akcent.bg   /     283

Система за отдаване под наем на велосипеди в центъра на София с 33 стоянки за 400 колела, която да се поддържа от частна фирма на концесия. Това предвижда доклад на кмета на града Йорданка Фандъкова, внесен за разглеждане от столичните общинари. Предложението е първи етап, като занапред се предвижда поетапно да се обхванат и кварталите и периферните зони на столицата.

   
Реклама срещу поддържане на системата

  Идеята е частна фирма да обслужва и поддържа услугата, като срещу това има право да рекламира на 150 места и срещу задължението да плаща концесионна такса от минимум 93 хил. лева на година, с изключение на първата, като първите шест месеца след подписването на договора ще трябва да направи всички инвестиции по създаването на стоянките и покупката на велосипеди. Предложеният срок за договора е от 8 до 12 години.

  Обхватът, определен в доклада, с който "Дневник" разполага, е бул. "Сливница", ул. "Опълченска", бул. "Ген. Тотлебен", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Цар Освободител", бул. "Васил Левски" и част от бул. "Мария Луиза" в участъка между пл. "Лъвов мост" и ул. "Струга".

  "Концесионерът е длъжен да изгради и поддържа за целия срок на концесията 33 броя велогардероби с не по-малко от 12 броя велосипеди във всеки велогардероб, без право да намалява или увеличава техния брой, в това число броя на велосипедите във всеки велогардероб, освен при наличие на решение на Столичния общински съвет", пише още в доклада и се допълва, че фирмата е задължена също така по искане на концедента да изгради и поддържа за оставащия срок на концесията допълнително до 5 броя велогардероби с не по-малко от 12 броя велосипеди за всеки велогардероб извън обхвата на концесионната площ в случай на изградена велосипедна мрежа. Минималната инвестиционна програма е 1.63 млн. лева.

  Фирмата сама ще определя цените на предоставяните от него, като в доклада пише, че задължително първите 30 минути от наемането на велосипед трябва да са безплатни.

  В доклада за избор на концесионер е определена тежест от 40% за годишното концесионно плащане; 40% за срока, като предложението за най- кратък срок на концесията бъде оценено с най-голям брой точки; инвестиционно предложение е относителна тежест 10%, като в него се включват инвестиции от минимум 1.6 млн. лева, както и инвестиции за поддръжка и финансово-икономически модел; 10% е тежестта на техническото предложение - дизайн на велосипедите и велогардеробите и начин на функциониране на системата за отдаване на велосипеди под наем.

 
Предстои и разширяване към кварталите

  Докладът беше разгледан от общинската транспортна комисия в понеделник, като предстои окончателно да бъде гласуван от общинския съвет във втората половина на декември. "Всички политически сили си казахме по време на кампанията, че в този мандат развитието на кварталите и периферните зони е приоритет, а в това предложение се засяга само центърът на София", заяви съветникът от "Сердика" Тодор Цанев. По думите му е добре да се уточни в проекта, че това е първа стъпка към система за наемане на велосипеди, като занапред ще се включват и кварталите, предвид, че вече към някои от тях има изградени и велоалеи. Според него е добре да се заложи и възможност концесионерът да може да поставя и стоянки в кварталите.

  "Трябва да си дадем сметка, че проектът се осъществява при определен финансов ресурс. Първоначално разчетите бяха предвидили 360 рекламни елемента, но работната група, която изготви доклада, реши те все пак да бъдат 150", отвърна съветникът от ГЕРБ Зафир Зарков. По думите му в следващите години трябва да се мисли за разширяване на системата, но сега обхватът да бъде само центърът.

  Съветникът от Реформаторския блок Прошко Прошков ("Движение България на гражданите") заяви, че е чест клиент на системата за колела във Виена. По думите му там са се лутали през годините, като първоначално инвестицията е била направена през 2003 г. изцяло от общината, но след това е бил променен. "Тук предложеният модел е добър, но има нужда от допълнения", посочи той.

  Според Прошков е добре 1 час да бъде безплатен, като изрично се напише, че на 15 минути се нулира използването на колелото и гражданинът да може многократно на ден да ползва безплатно. След това за втория час да е 1 лев, за третия - 2 лева, и за повече от 4 часа по 4 лева. "Хубаво е да се упомене, че концесионерът трябва да поддържа интерактивна карта, на която в реално време да се вижда броят използвани велосипеди, както и колко са свободните места на стоянките", заяви той и добави, че е добре да се създаде мобилно приложение, през което всеки гражданин да има тази информация.

  Зафир Зарков отвърна, че в първоначалния вариант изобщо не се е предвиждало безплатно ползване, но след анализ се оказало, че в повечето европейски градове е 30 минути, на доста места било 15 минути и на много малко 1 час. Той прие за добра идеята за мобилно приложение.

  Председателят на групата на БСП Калоян Паргов посочи, че водещото в доклада била рекламата, а по-малко системата за велосипедите. "Да не се окаже накрая, че сме отдали рекламни площи, които някои междувременно да използва за отдаване на велосипеди под наем", посочи той, а съветници от ГЕРБ възнегодуваха срещу това съмнение.

  Войслав Тодоров от "Сердика", който не е член на комисията, но присъства на заседанието, посочи, че в доклада е добре да се напишат и точните цени на час. Според него не са достатъчни и предвидените 400 велосипеда.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha