Вторник, 15 Октомври 2024

Валентин Златев: Защо Веселин Марешки продава евтини горива?

Валентин Златев: Защо Веселин Марешки продава евтини горива?
Публикация   27 Ноемв, 2015   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     392

За равнопоставеност и равенство пред Закона пледира председателят на БПГА

 

Аз човек с име Марешки не познавам. Но ако трябва все пак да уважа въпроса, ще попитам: Защо един човек, който работи много добре на ниски цени в пазарни условия, иска Референдум, който да ни връща към плановата икономика. И освен това- от кого взема горива, за да може да продава на такива цени? Определено има някакъв документ, че е закупил една цистерна с документ. Но дали през  останало време продава горива, на които са платени всички данъци и акцизи?

Така председателят на Българската петролна и газова асоциация коментира Валентин Златев коментира в Пловдив заформилата се интрига през последните дни с противоречивия варненски бизнесмен.

Фирмите от Българската петролна и газова асоциация искаме всички участници на пазара с горива да са равнопоставени и равни пред Закона.

В експозето си пред медиите Златев каза, че бюджетът губи милиони от фирми, които внасят контрабандно горива в България. При 60 на сто от пазарния дял, който държат българските участници, платеният акциз е 1 238 млн. лева. За останалите 40 на сто държавата е получила едва 380 млн. лева.

Сериозен проблем за осветлените фирми, членове на БПГА е нефункциониращата система на Агенция Митници. Ежедневните проблеми спират изцяло работата, а това носи загуби и превилигирова онези, които не плащат данъци и акцизи. При 650 лв. акциз и 380 лева ДДС, т.е. 1000 лева спестени, нормално е да има фирми, които може да си позволят да продават и с марж от по 40 стотинки, както повечето работещи на светло търговци и бензиностанции търгуват. Каза Златев. Затова и Асоциацията е поискала от главния прокурор Сотир Цацаров да извърши проверка относно работата на митническата система БАТИС.

  Според изп. директор на Лукойл не е нормално пред някакво време вече 6 пъти да се налага да бъдат сменяни и слагани различни скъпоструващи измервателни уреди и пломбиране на почти всички възли и детайли по бензиноколонки и в данъчните складове, и в същото време да има бензиностанции като т.н. ведомствени, където няма никакъв контрол. И даде пример с приключилата неотдавна проверка на икономическото министерство, при която са били проверени 1100 от общо 3000 бензиностанции на фирми от Асоциацията, а от 6800 „ведомствени“- нито една.

Не може ли, пита журналистите Златев, след като аз и колегите ми си зареждаме гориво на нашите бензиностанции, да напишем, че са ведомствени и да ги разпломбираме….

Председателят на БПГА нагледно показа ценообразуването на литър бензин и литър газ, където печалбата е между 0,7 и 1,4 процента, докато над 50 на сто от стойността са данъци. Нефтът не превишава повече от 30 на сто от цената на литър гориво, така че няма как при поевтиняване на петрола с определени проценти те да са същите и при горивата, демонстрира с цифри Златев.

Колкото до това, дали съществува в България картел между търговците на горива той отговори така: Има 40 стотинки „печалба“ от цената на литър гориво. Цените на различните бензиностанции са близки или не се различават особено… Така е, но в тези 40 стотинки влизат споменатите разходи. В Европа цените между различните вериги също не са повече от 10 евроцента.

Според Златев за картел не може да се говори, но е налице двоен стандарт от страна на държавата, което реално притиска фирмите, които работят на светло.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha