С депутата от Реформаторския блок Мартин Димитров разговаря Румяна Денчева
И този данък, и облагането на хорските градинки няма да донесат особени приходи, само дразнят излишно
- Призовахте за подкрепа на бюджета, “за да покажем, че управлението може и без ДПС”, г-н Димитров. Не подменяте ли дебатите по същество и не превръщате ли бюджета в инструмент за политически доказвания?
- Цитатът е от края на изказването ми. А започнах с най-ценното в бюджета - намаляването на дефицита от близо 6% в края на мандата на предишния кабинет до 2% - т.е. три пъти. Това е по същество
решителна мярка, защото ни спестява гръцкия сценарий
Второто голямо достойнство е запазването на ниските данъчни ставки, вкл. плоския данък. Това са причините за подкрепа на бюджета. Въпросът с ДПС идва едва след това.
- БСП призова за по-висок дефицит, за да има пари за социални разходи.
- Точно това е най-голямата спекулация на БСП. Те, видите ли, искали дефицит до разрешените 3%, но били против увеличаване на дълга. Но, 3% дефицит е 2,5 - 3 млрд.лв. нов дълг, и то на годишна база. Много тежка демагогия. Тук е сблъсъкът между лявото и дясното. Ние искаме да ограничим бюджетния дефицит, БСП искат обратното. А точно големите и постоянни дефицити съсипаха Гърция.
- Освен плюсове в бюджета има и рискове. Къде ги виждате вие?
- О, има ги, разбира се. Най-големият е, че административната реформа бе изпълнена частично, и предстои в най-важната ѝ част - МВР. Там грешката бе, че набързо и изненадващо бе предложена реформа и това предизвика противоположен ефект. Причината е очевидна - опитът без консултации, силово да наложиш промени консолидира всички срещу предложенията. Да започнем от справедливостта - честно ли е полицаят на улицата да получава толкова, колкото човека зад бюрото?
- Не, разбира се. Изходът от задънената улица?
- Предлагане на систематична реформа в целия сектор “Сигурност”. Провеждане на консултации. Логично е заплащането пряко да зависи от степента на риск, която поемат различните служители. Да се оптимизират несвойствените и неприсъщи разходи.
- Какво друго трябва, за да се случи бюджетът реално, не на хартия?
- Постигнахме стабилност и избегнахме гръцкия сценарий. Вече ни трябва ускоряване на икономическия растеж.
Само така ще нараснат доходите в България
Затова пък трябва пакет мерки, вкл. ниски цени на горивата чрез повече конкуренция на този пазар. Аз продължавам да съм скандализиран от това, че горивата у нас, без данъците, са едни от най-скъпите в ЕС. Защото те не са само парите, които плаща всеки от нас, като си зарежда колата. Те са част от производствените разходи на всички стоки, което означава по-ниски цени, повече потребление и конкурентоспособност. Ключово за ръста е и подобряването на инвестиционната среда, което ми напомня за съдебната реформа.
- Рядко се сещаме за тази косвена връзка...
- Не си даваме сметка, че фирмите, особено чуждите обменят информация. И когато на една фирма ѝ е откраднат бизнесът, тази новина бързо стига до други и сигналът, който носи е- не отивайте в тази държава, там договорите и инвестициите не са защитени. Трябва поне да намалим политическото вмешателство в съдебната система И да засилим контрола в нея през инспектората.
- Сочите ниските данъци като плюс на бюджета. Там още има вероятност да останат данък “уикенд” и “градинка”. Защо сте им противник?
- Малкият бизнес няма уикенд и затова не трябва да има и данък уикенд. И е нелепо да се твърди, че като се изпрати в неделя през служебния лаптоп имейл до съпругата или детето, е използване на служебен актив за лични цели и не се полага данъчен кредит. Вижте в почивните дни малките магазини, обущарници, ателиета, кафенета, къде е почивният им ден? Това с данъка бе
нелепа идея, която дразни всички. И дразни излишно
Няма да се събират кой знае какви приходи, а усилията по прилагането ще са големи и напразни.
- Защо да не обложим поне градинките?
- Какво означава този данък? Когато в границите на града или селото имаш парцел, обикновено близо до къщата и в него хората си гледат плодове и зеленчуци. И се иска да се събират по 3-4 лв. данък. Само печатането на известията ще е лев-два. И какво излиза - пак неефективни разходи по излишно дразнещ данък. Затова аз се обърнах към колегите в управляващата коалиция с призив- хайде
да оставим на мира малкия бизнес и да увеличим контрола над големите производители на акцизни стоки. Да монтираме уредите, както пише в закона, но не е изпълнено почти година по-късно.
- А не искате ли по-малко сива икономика, та сте против и по-ниската летва за кешови плащания?
- Разбира се, че трябва ограничаване на разплащанията в брой. И да, то е част от ограничаването на сивата икономика. Но не трябва стъпката да е прекомерна. Да вземем малко населено място и двама души без банкови сметки, които искат да си продадат един на друг стара кола за 5 000 лв. Е, за тази операция да откриват сметки, да плащат такси и комисионни! Затова предложих компромис- 10 000 лв. праг за кешови плащания, защото за толкова са покупките на масовия българин. А за по-големите плащания, то е въпрос и на лична сигурност - по-добре е и за двете страни плащането да мине през банка.
- Предстои парламентът да смени състава на КЗК. Вие сте един от запалените критици...
- Не само че от много отдавна я критикувам, но благодарение на мое предложение
целият ѝ състав ще бъде подменен
И е много важно какъв ще бъде новия. Аз ще задам един и същи въпрос към всички кандидати- защо горивата ни са едни от най-скъпите в ЕС и вие какво ще направите по въпроса. Ще попитам всички кандидати, аз не съм с нагласата да предлагам кандидат за комисията. От когото не получа конкретен отговор, няма да гласувам за него.
-Парламентът задължи БНБ да прави регистър на притежателите на банкови сметки и сейфове. Не се ли нарушава опасно банковата тайна?
- И сега, институциите, които трябва да имат достъп до тези регистри, го имат, но със съдебно разрешение. Това са лични данни и граждани могат да станат обект на заплахи, на натиск, ако тази информация се използва недобросъвестно. Достъпът трябва да е със съответния контрол и при разрешителен режим.
- Може да е добре да гледаме, като помним КТБ. Тъй като депутатите нямат достъп до доклада на фирмата- следовател, ще останат ли скрити неща?
- Международното разследване бе възложено по наше искане. Наскоро организирахме среща с финансовия министър, синдиците и гаранционния фонд. Поискахме поне лицата на висши държавни длъжности , които ги има в доклада, да се оповестят. Аргументът ни бе, че те обективно са в конфликт на интереси- сега гласуват банкови закони например.
- Има опасност от избирателно оповестяване...
- По закона за достъп до обществена информация изпратихме искане до гаранционния фонд. Искаме да станат ясни публичните фигури, замесени в източването на банката, и фирмите, през които това е ставало, както и информацията за извършените цесии и прихващания. А го направихме по закона за достъп до информация, защото ако ни откажат, може да ги осъдим. Както осъдихме КЗК и я принудихме да ни отговори.
- Допускате ли ново банково цунами, или по-леки вълнения, заради стрес тестовете и оценката на активите?
- Ако банковият надзор си коригира слабостите, които имаше, посочени и в одита на Сметната палата, не очаквам проблеми. Ние не гласувахме за този подуправител, който сега оглавява надзора, но след като парламентът го е избрал, очакваме да си свърши работата. И да информира обществото за предприетите мерки.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай