Неделя, 22 Декември 2024

Русенци не са сред хората с високи иновативни нагласи

Русенци не са сред хората с високи иновативни нагласи
Публикация   13 Юли, 2011   /     Р. Николаев   /     486

Едва 20 на сто от анкетираните фирми реално са правили нововъведения през последните 2 години


 


     Русенци имат иновативни нагласи малко под световните средностатистически критерии. Това сочат данните от проведено от преподаватели на Факултет „Бизнес и мениджмънт” от РУ "А. Кънчев" изследване на иновационните нагласи на малките и средните предприятия в русенски регион. Участие в него са  взели 482 граждани и 76 предприятия, главно с сферата на търговията. 

В първата част на изследването докторантът Божана Стойчева представи резултатите от изследването, свързано с иновационните нагласи на русенци. Като цяло, те са по-скоро ниски, сравнени с тези на гражданите от САЩ и Турция.

  При фирмите нещата са още по-зле, отчете ръководителят на проекта доц. д.р Емил Коцев, който се е съсредоточил върху новостите, въвеждани от фирмите в региона. Едва 15 от тях или 20 на сто от анкетираните са предприели иновативни действия през последните две години. Не са малко и собствениците на фирми, които не са запознати с понятието „иновация”.

Затова и доц. Коцев помогна със следното съдържание „Иновация е резултатът от трансформирането на нави идеи в подобрени продукти или процеси с цел увеличаване на конкурентноспособността на фирмата. За да има иновации, бяха посочени и 4 условия- нагласа, осъзната потребност, компетентни специалисти и парични средства.

След изложението се проведе интересна дискусия, която показа на екипа от РУ нови възможности за продължаване на това интересно като тема изследване.

 

 Ето и някои от изводите, направени след анализ на резултатите:


1. Като цяло, иновационните нагласи са по-скоро ниски (Xср. = 61). За сравнение за различните региони на САЩ тя варира между 65 и 67, а в Турция е 66,86.

2. Делът на постоянно търсещите промяната русенци, наречени ИНОВАТОРИ (2,3%), е в рамките на установените при подобни изследвания в други държави норми (напр. в САЩ този дял е 1,5%-2,5%, а в Турция – 2,9%).

3. Делът на русенците, отворени към новите идеи на другите, е сравнително голям (21% срещу 13,5% за САЩ и 13,4% за Турция).

4. Нагласата към иновативност отслабва с времето, с едно изключение – заетите мъже на възраст от 25 до 40 год. показват по-силна нагласа към иновативност от участвалите в изследването студенти (64,5 срещу 62,95).

5. Над 40 годишна възраст нагласата към иновативност при мъжете рязко спада, за разлика от жените, при които не се забелязва зависимост от възрастта.

   При подобни резултати не може да се очакват особено оригинални идеи в иновационната активност на МСП в Русе:

1. Делът на фирмите, които не са въвели нито една промяна през последните две години, е твърде висок (29%).

2. Болшинството от фирмите (51%) са се ограничили до следните вътрешни промени: съкращаване на персонала и/или редуциране на цените.

   Внедряването на нови технологии, разработването на нови продукти и излизането на нови пазари са по-скоро изключения.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha