Вторник, 15 Октомври 2024

Дизелова държава

 Дизелова държава
Публикация   03 Окт, 2015   /     capital   /     289

Международният скандал с Volkswagen няма да се отрази по никакъв начин на българския пазар. И това е лоша новина

Обявата е кратка: Перфектен Голф дизел, 90-та година, на 122 000 км. Коментарът към нея също е красноречив: "Колата е отли4на от 1ви собственик!Много здрав и икономи4ен автомобил!" И цената е изгодна: 999 лв. Легендарният автомобил отдавна е продаден и има нов щастлив "втори" собственик, който е напълно наясно, че, за да е на 122 хил. км, колата трябва да е правила под 5 хил. км на година. И не му пука особено нито за фалшивия километраж, нито за замърсяването, което дизел на 25 години причинява.

  Подобни сделки не са изключение, а по-скоро правило на постоянно променящия се български автопазар (разбирай сменящ притежателите си). Ето защо не е трудно да разберем как разтърсилият цял свят скандал с по-цапащите дизелови двигатели на Volkswagen изглежда толкова далеч от нас. Държавни контролни агенции, замерване на вредни емисии и recall (връщането на нови автомобили поради несъответствия) звучат толкова познато на българския шофьор, колкото вода на Марс.

         Ние сме си добре

 
Германският автогигант обяви, че по света са засегнати 11 млн. автомобила от цялата група, включваща марките VW, Audi, Skoda и Seat. В България официалният вносител на Volskwagen и Audi "Порше БГ" съобщи, че засегнатите коли, купени от него, са общо 4800 - 3500 VW и 1300 Audi (виж карето). Но официалните данни на КАТ ясно показват, че тези автомобили са капка в мръсното море от движещи се по българските пътища машини. В момента леките автомобили в страната са около три милиона, като един милион от тях са дизел. Около 70% от всичките коли са на възраст над 15 години (около невероятните 35% са над 20 г. - виж инфографиката), докато средната възраст в Европейския съюз е около 9 години. При любимата марка на българския шофьор, а именно Volskwagen, процентът на старите превозни средства е още по-голям: над 80%. Въпреки затягането на контрола по пунктовете за годишни прегледи на всички е ясно, че целият този автопарк не е поддържан както трябва, не е особено сигурен и още по-малко отговаря дори на елементарни екологични норми, особено в частта с дизеловите коли.  

   Вносителите на Volkswagen в някои страни в Eвропа като Швейцария, Холандия, Белгия и Италия спряха продажбите на засегнатите модели. В България подобна мярка засега не се предвижда. Официално тези автомобили не нарушават европейските правила. Те са в изправност и са годни за пътна експлоатация. Все още дори не се знае коя организация в България може да тества двигателите при искане от регулаторите. Такива лаборатории в страната има. Тестове така или иначе може да не се наложат, тъй като в момента се извършват детайлни проучвания от Германската транспортна служба KBA, които се признават в целия ЕС. От "Автомобилна администрация" заявиха пред "Капитал", че те отговарят за сервизите, в които се извършват годишните технически прегледи на употребяваните автомобили, докато новите автомобили идват в България с определени общоевропейски сертификати.

   Скандалът във Volkswagen може и да удари по имиджа на дизеловия двигател в Европа, но в България явно нито шофьорите, нито властите са се трогнали особено. "Просто системата е така направена, че стимулира замърсяващите и неекологични коли", казва Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое", вносител на Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover в България. Той дава класическия в автомобилните среди пример за пътния данък, който при един нов автомобил е в пъти по-висок от стара кола, която цапа далеч повече.     
 
   За много шофьори тази информация и наблюдения не са нищо ново. Но те много ясно показват липсата на контрол на всякакви нива. Според неофициални данни секторът за продажби на коли втора ръка в голямата си част е сив и е над 1.5 млрд. лв. Отделно според Асоциацията на автомобилните производители в автосервизите се въртят на тъмно още около 2.5 млрд.лв. Финансовият министър Владислав Горанов неотдавна обяви, че НАП ще започне проверки на големите борси за употребявани автомобили в България.

       Един остарял пазар

  Големият бум на дизеловите автомобили в България настъпи през последните 15 години като последваща вълна от стимулирането на продажбите на този тип коли в Европейския съюз от 90-те насам. Продадените в Западна Европа стари коли бяха вкарвани тук. Европейските автогиганти са и водещите производители и разработчици на тази технология. Общността направи свой приоритет борбата с глобалното затопляне и реши да ограничи въглеродните емисии. По тази причина заложи на дизела, който е по-икономичен (виж инфографиката). "Въпреки че този тип машини отделят по-малко въглероден диоксид спрямо бензиновите коли, те изпускат в пъти повече азотни оксиди и фини прахови частици. Които пък водят до респираторни проблеми и са една от основните причини за белодробните заболявания", казва Боян Рашев, управляващ партньор в Denkstatt България. Проучванията показват, че дизеловите автомобили от различните класове (Euro I,II, III и т.н.) отделят много повече фини прахови частици в реални условия спрямо предварително обявените си лабораторни изчисления (виж графиката). Според Рашев транспортът (най-вече дизеловият) е основната причина за замърсяването на въздуха в София с фини прахови частици, което продължава да нараства. От екологичното министерство също посочват намаляването на емисиите от транспортния сектор през следващите години като една от основните и най-трудни задачи пред тях.

   Ситуацията с остарелите машини не се подобрява - в България съотношението на продажбите на нови коли спрямо тези втора ръка е едно към десет, като през последната година в страната са били пласирани 250 000 употребявани автомобили. Често произходът и състоянието им са неясни - контрол над този пазар няма, освен в КАТ, когато регистрирате автомобила и плащате иронично наречената "екотакса" (някакъв вид индулгенция, че ще замърсявате, вероятно). Ситуацията с катализаторите е трагична. Част от тях се свалят и се продават в пунктове за цветни метали, понякога дори от собствениците, тъй като хем изкарват стотина лева (при дизеловите дори повече), хем двигателят се "отпушва". Част от тях се крадат директно от паркирани коли по същата причина.

На хоризонта се задава и още една заплаха. От екоминистерството предупредиха, че предвид стария автопарк в близките 5 години има опасност страната да бъде изправена пред сериозен проблем от генериране на голямо количество отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства.

    Какво може да се направи бързо...

   Освен затягането на контрола над вноса на коли и над продавачите в Горубляне или Дупница има няколко основни лесни мерки, които, ако се предприемат бързо и ефективно, могат да дадат резултати. Някои от тях са средносрочни - развитие на екологичен и ефективен градски транспорт, други са по-бързи - изсветляване на сервизите, контрол над емисиите при технически прегледи и движение, затваряне на центровете на градовете срещу мръсни коли и др.

   Затягането на контрола над сервизите е лесна възможност за намаляване на зле поддържаните и цапащи автомобили. В момента повечето ремонти на коли се извършват в сивия сектор без официална гаранция. Според Александър Костадинов при получаването на разрешително е нужно властите да изискват да има определено пространство за извършване на поправки, а не колите да се правят на улицата. Той казва как е бил свидетел на смяна на гуми на суперлуксозен Maybach буквално на пътя.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha