Петък, 1 Ноември 2024

Направихме първата частна зала в Югоизточна Европа

Направихме първата частна зала в Югоизточна Европа
Публикация   21 Юли, 2015   /     Валерия Стойкова |   /     548

Преговаряме за пускането на мотриса от Русе до Гюргево, казва Пламен Бобоков

 

 

Пламен Бобоков е председател на Съвета на директорите на "Приста ойл". Той е основен частен инвеститор, заедно с брат си Атанас Бобоков, в новооткритата зала "БУЛСТРАД-АРЕНА".

 

- Г-н Бобоков, на 23 юли в Русе открихте новата многофункционална зала "БУЛСТРАД - АРЕНА". Амбициозен проект, който разгърнахте и осъществихте през последните години заедно с брат ви Атанас в публично-частно партньорство с община Русе. Кое наложи нейното изграждане?

 - В буквалния смисъл, за нас това е проект за възраждане на Русе. Жизненоважна предпоставка градът да върне короната си на културно средище в България и същевременно да заеме достойно място в Югоизточна Европа като център на културни, спортни, обществени и бизнес прояви.

 

- Разкажете повече за самата зала.

 - Залата има доста сериозни възможности, съвсем различен подход и различна организация в сравнение със съществуващите у нас до момента. Разполага с 5100 седящи места и между 7500 - 8000 по време на концерт. Снабдена е със специално оборудване, уникална аудиоакустика и акустична изолация, която ще позволи невероятен звук, включително при най-високите изисквания за различни концертни изпълнения. Помислено е и за най-малкия детайл и е осигурена възможност да поеме всякакви видове техническо, спортно и музикално оборудване. Има малка конферентна зала, а също два подземни, обширни тренировъчни терена с голяма височина. И нещо много важно - "БУЛСТРАД -АРЕНА" разполага с 40 дка подземен паркинг на три нива, за 1000 автомобила. Всичко това я прави изключително подходяща за най-различни по своя мащаб и характер изяви на закрито - спортни състезания и прояви, културни събития, концерти, шоу програми, конференции, конгреси, фестивали, панаири и т.н.

 

- Какъв е размерът на инвестицията?

 - Общата стойност на проекта е 34,4 млн. лева. С лични средства и привлечено от банки финансиране с брат ми участваме с 32,4 млн. лв. Участието на община Русе е в размер на 2 млн. лв. под формата на отстъпено право на строеж и незавършено строителство.

 

- Защо акционерното ви участие е само 51%?

 - Защото имаме право на строителство на търговски обекти, които да преценим кога и как да строим. А и защото нямаме някакви големи очаквания за печалби, а гледаме на проекта като на нещо, реално направено за Русе. Така се нарича и компанията, реализирала проекта - "Проект Русе". Бяхме обмислили всичко, включително името. Само не преценихме момента, който съвпадна с кризата - започнахме подписването на документите през 2007 г., а реално изграждането стартира през 2009-а. Наложи се да прекъснем за година-две, докато намерим подходящо финансиране. Тук е моментът да отбележа, че освен от общината и лично от кмета на града, които винаги са се старали максимално да помагат, през годините получихме и подкрепа от всички политически сили - изненадващ положителен момент в българската реалност. Имаше и един сюблимен момент за реализирането на проекта - отпускането на средства на община Русе за подземните гаражи - много важна част от проекта.

 Става въпрос за 40-те дка подземен паркинг с капацитет 1000 автомобила. Именно него продадохме на общината, а средствата, с които тя го купи, отпусна държавата. Този свой актив реализирахме на тотална загуба - вместо за 14 млн., колкото реално ни струваше, го продадохме за 7,2 млн. /9 млн. с ДДС/. Но тези свежи пари бяха решаващи за завършването на строежа. Вземането на това решение обаче отне цели 2 г., въпреки пълния синхрон. Периодът съвпадна с управлението на три правителства - на ГЕРБ, на Орешарски и отново на ГЕРБ. Всички държавници обаче, оценявайки значимостта на проекта, бяха категорични, че парите трябва да се дадат и строежът да продължи, затова получихме нужните разрешения и днес сме изправени пред един толкова добър резултат. Говорейки за значимост и доверие към проекта, горд и щастлив съм, че през последните дни получихме поредното доказателство за това - подкрепата на БУЛСТРАД като генерален спонсор на залата още преди официално да сме я открили.

 

- Защо "Приста Ойл" се включи в този проект и то по време на криза?

 - Изключително важно е да изясним - "Приста Ойл" никога не се включвала в проекта. Зад него стоят само братята Атанас и Пламен Бобокови.

 

- А защо го направихте?

 - Единствено заради чувство на местен патриотизъм, заради желанието да направим нещо за съживяването града и на региона. Това е първата частна зала в Югоизточна Европа като част от друг голям проект, който вероятно ще се реализира частично. Всякакви подозрения и обвинения за супер бизнес проект, от които ще изкараме много и лесни пари, считам за нелепи, тъй като възвръщаемостта на подобна инвестиция е изключително дълга, ако изобщо можем да говорим за сериозна възвръщаемост. Ще са необходими повече от 10 г. и то при много добро менажиране, за да може това въобще да се случи. Като имате предвид, че ангажиментът ни не приключва със самото завършване и откриване на залата, а продължава със сериозни разходи по нейната издръжка .

 

- Известни сте не само като бизнесмени, но и като меценати. Какви инициативи сте подкрепяли и какво ви носи това?

 - Подкрепяли сме много и най-различни инициативи от 1996 г. насам. Правим го и днес, без да се афишираме, за собствено удовлетворение, а не за да впечатлим някого. Така сме възпитани с брат ми, така смятаме, че е редно.

 

- Кой ще менажира новата зала?

 - Предимството на нашия проект е, че е разработен като истински бизнес проект. Не е дарение, поставено като паметник на централно място. Това е един жив организъм, на който гледаме като основа за развитие на съпътстващи бизнеси, с очакван ефект възраждането и развитието на Русе. За целта сме се доверили на професионалния екип мениджъри Борислав Велков и Иван Драндийски, които чрез компанията "Арена Русе Мениджмънт" ще управляват цялата дейност на залата. Впечатляващото им обучение в САЩ и Великобритания по отношение менажиране на спортни и културни събития, и внушителният им професионален опит ни дават сериозни гаранции за успех. Имаме подкрепата и на кмета, и на по-голямата част от общинския съвет. Оттук нататък каквото ще се случва с тази зала, ще бъде в много по-големи мащаби от всичко, което сме правили досега. Идеята е да я превърнем в притегателен център за културен туризъм, като включим и Румъния - все пак Букурещ е само на 60 км от Русе. Амбицията ни е "БУЛСТРАД-АРЕНА" да се превърне в своеобразен институт, около който ще се консолидират и развият интересни бизнес и културни процеси.

 

- Непрекъснато се говори за развиване на публично-частното партньорство и насърчаване на подобни проекти, но като че ли те не са толкова много. Как осъществихте вашия и през какви трудности минахте?

 - Въпреки пълното съдействие, което сме получавали през годините от страна на община Русе, ние сме се изправяли и пред нейните ограничени възможности. Всяка такава институция като цяло е доста по-ограничена от един частен партньор или инвеститор и това създава голям дискомфорт. Шанс за публично-частно партньорство има само ако съществува наистина сериозен частен инвеститор, който да е негов двигател. Истината е, че ако ги няма парите от частния бизнес, за гореспоменатото партньорство трудно може да се говори. Съществуват редица ограничения, които пречат на кметовете и на общинските съвети да вземат бързи решения, да са по-категорични, да работят с размах. Сега водим разговори с Министерството на транспорта след завършване ремонта на Дунав мост през септември, за пускането на мотриса от Русе до Букурещ и обратно с една спирка в Гюргево. Това е много по-бърз и по-евтин транспорт от автобусния, който ще увеличи потока на пътуващите от двете страни, а също ще улесни достъпа до международното летище в Букурещ, което е по-близо от софийското за тази част на страната и оперира в три пъти повече дестинации.

 

- Анализаторите залагат на износа да дръпне икономиката. Тъй като "Приста Ойл" е един от големите износители, вие най-добре можете да кажете оправдани ли са тези прогнози?

 - По природа съм огромен оптимист, но не мога да не си давам сметка, че кризата не само ще се върне, но ще бъде още по-дълбока, ако Китай "избухне". Това ще върне световната икономика 10 г. назад. Надявам се обаче китайските управляващи да впрегнат всички резерви и да не допуснат това. "Приста Ойл" направи опити да осъществи бизнес отношения с Китай, дори подписахме договор. Когато стана въпрос за плащане обаче се оказа, че Китайската национална банка е отказала конвертацията на юани за долари още през февруари, което беше показателен сигнал - още тогава са се стягали за трусове. Но да се върнем към глобалния въпрос за износа - като инструмент на икономиката е изключително важен и определящ, той е първото стъпало към икономическото развитие. Що се касае до "Приста Ойл", изнасяме добре за много пазари, като очакваме с около 20-25% по-добри показатели през настоящата в сравнение с предходните години.

 

- В колко страни имате бизнес?

 - Имаме производства в България, а също и такива, които се генерират в заводите ни в чужбина. Като изключим основните ни пазари България и Румъния, "Приста" е ориентирана почти изцяло към страни извън ЕС - за над 50 държави изнася "Монбат", а "Приста Ойл" за около 40. Не мога да кажа точната бройка за групата, тъй като някои от държавите се дублират.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още