Вторник, 15 Октомври 2024

Модел за успешно национално планиране и увеличаване конкурентоспособността на България

Модел за успешно национално планиране и увеличаване конкурентоспособността на България
Публикация   14 Юни, 2015   /     akcent.bg   /     323

Ниските цени на заплащане могат да привлекат инвеститори, но това не се отразява добре на покупателната способност на населението

   Минно-геоложката камара (БМГК) представи модел за успешно национално планиране и увеличаване конкурентоспособността на България. На пресконференцията бяха представени два анализа на конкурентоспособността на българската икономика, разработени от Центъра за икономическо развитие и Центъра за изследване на демокрацията. Три са основните области, които имат нужда от специално внимание и реформи, за да е успешна България в регионален и световен план – образование, енергетика и ефективност на администрацията.

   Председателят на БМГК проф. д-р Лъчезар Цоцорков, който е част от авторските колективи, очерта идеята и целите на двете изследвания. Съществува обоснована необходимост да се създаде прагматична и трайна структура на програма за повишаване конкурентоспособността на българската икономика съответстваща на структурата на факторите, измерващи състоянието й. Това е важен инструмент за ускорен икономически растеж. Освен това е нужен и обстоен анализ на социално-икономическото развитие на страната ни като член на Европейския съюз, както и в контекста на последствията от световната икономическа криза и нейното влияние върху страната ни.

   Основен извод от изследването на Центъра за икономическо развитие е, че българската икономика не е достатъчно конкурентоспособна, въпреки някои положителни промени. Д-р Мария Прохаска подчерта, че има нужда от спешни мерки във всички области, но някои са приоритетни. Такива са например институции, иновации, инфраструктура, инвестиции, образование, както и да се насърчат МСП и да се използват по-ефективно европейските фондове.

   Според д-р Тодор Галев, Старши анализатор от Центъра за изследване на демокрацията, профилът на конкурентоспособността на България е динамичен през годините и това е обяснимо. Например, на 4-то място сме били по фактора „цени“ през 2013 г., докато през 2014г. – сме 13-ти. Това е както добре, така и не – защото ниските цени на заплащане могат да привлекат инвеститори, но това не се отразява добре на покупателната способност на населението. Сред целите на Програмата за ускоряване на икономическия растеж на Центъра за изследване на демокрацията са дългосрочно планиране, съгласуването на цели в ключови области като образование, здравеопазване, екология, както и нуждата от методика за оценка от напредъка.

   Анализ на социално-икономическото развитие и конкурентоспособността на България



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha