Вторник, 15 Октомври 2024

Топ 3 на изнасяните стоки: горива, мед и машини

Топ 3 на изнасяните стоки: горива, мед и машини
Публикация   11 Юни, 2015   /     capital   /     308

Продажбите в чужбина на електричество, пшеница и слънчогледово олио растат най-бързо през първото тримесечие Ваня Димитрова

Годината за българския износ започва отлично: той се е увеличил с рекордните 12.8% през първите четири месеца на 2015 г. спрямо година по-рано и стойността му е 14.6 млрд. лв. Детайлна разбивка на излезлите данни показва, че най-голям дял от износа се пада на минералните горива и масла, медта и изделията от мед, електрическите машини и други апарати. Стойността на износа на стоки от всяка от тези три групи надвишава 1 млрд. лв.
  С двуцифрен процент расте износът на пшеница, електрическа енергия, слънчогледово масло и семена и на арматурни артикули за тръбопроводи, котли и други, но при някои от тях се тръгва от малко по-ниска база. Основните ни търговски партньори остават страните от ЕС, но продажбите към трети страни растат дори по-бързо.
  Данните показват, че все още България изнася много суровини, но сделките с машини, авточасти, електроника започват да заемат все по-видима част от стокообмена, т.е. расте и добавената стойност. А това е добър сигнал за българската икономика, която разчита основно на експорта и чуждите инвестиции за растеж.

            Ресурси навън

  Нефтът, преработен до битум например, маслата от него и електрическата енергия са на челната позиция - през периода януари - април 2015 г. България е изнесла стоки от тази група на стойност 1.46 млрд. лв., което е увеличение с около 8% спрямо същия период на предната година. Ръстът идва обаче по линия на електрическата енергия, чийто износ е скочил с над 50%, докато износът на нефтени масла спада.

  Интересното е, че след като през първите три месеца на 2015 г. износът ни към Украйна спадаше непрекъснато, сега той се е увеличил именно благодарение на повече експортирани нефтени масла. Техният износ за Украйна е достигнал 62 млн. лв. в края на април.

  Продажбите навън на стоки в категорията мед и изделията от мед са били за 1.26 млрд. лв., което е лек спад спрямо предходната година. Най-вероятно огромната част от търговията идва от пирдопския завод "Аурубис България", който е най-големият производител на медни продукти в Югоизточна Европа и през изминалия месец обявиха, че ще инвестират още около 180 млн. евро в България.

             Стабилно при машините

  Макар и с малко (0.02%) се покачва експортът и на електрически машини и апарати. В номинално изражение най-много изнасяме различни жици, кабели, електронни интегрални схеми и части за тях, различни прекъсвачи, превключватели, релета, табла, панели. Едни от най-големите компании, които произвеждат електронни машини, модули и части за тях в България, са "АББ България", "Интегрейтид микро електроникс България", "Шнайдер електрик България". Японската "Язаки България" и немската "СЕ Борднетце" са пък водещи компании за кабелно оборудване на автомобили и бизнесът им през последните години расте в пъти.

  Износът на други машини и апарати, като например на хладилници, фризери, части за бутални двигатели, други двигатели, намалява спрямо първите четири месеца на 2014 г., но остава значителен в стойност. Един от основните производители на хладилници и фризери в страната е "Либхер".

  С цели 40.8% нараства износът на арматурни артикули за тръбопроводи, котли и др. България изнася и доста автомобилни части, както и велосипеди. Този бранш се развива добре у нас, като големи производители на различни автомобилни компоненти са "Интегрейтид микро електроникс" (на електронни модули), "Магна" - Раковски (хидравлични и вакуумни помпи), френската "Монтюпе" (алуминиеви детайли за двигатели), турската "Теклас" (тръби за охладителните и отоплителните системи на автомобилите) и др.

            Зрънце по зрънце

С илен е и темпът, с който се увеличава експортът на житни растения. Изнесената пшеница между януари и април е била на стойност 297 млн. лв., което е увеличение с близо 74% спрямо предходната година. Висок ръст има и при мазнините и маслата от животински или растителен произход. По-детайлните данни на НСИ показват, че този скок се дължи най-вече на нарастването на износа на слънчогледово масло. Деляна Пешева от най-големия производител на олио в страната "Олива" коментира за "Капитал Daily", че няма някакъв съществен ръст на износа на фирмата от началото на годината, но че почти цялата тяхна стока се експортира, защото българският пазар е твърде малък. По данни 87% от стоката на компанията са били изнесени, като 71% от нея са били за страни от ЕС, а останалата част за трети страни.

  Всички тези данни дават повод за надежда, че българската икономика отново се движи от износа, при положение че нивото на чуждите инвестиции остава ниско. Добрите темпове на растеж показват, че кризата между Русия и Украйна не е имала огромен неблагоприятен ефект за българския експорт, от който се опасяваха някои експерти. Заслугата обаче не е в полето на България, а идва от благоприятните външни фактори в момента - по-евтиното евро и съживяването на европейската икономика.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha