Петък, 1 Ноември 2024

Стефко Бурджиев: Идеята за канал Русе- Варна е от 120 години е жива

Стефко Бурджиев: Идеята за канал Русе- Варна е от 120 години е жива
Публикация   22 Март, 2015   /     Интервю на Румен НИКОЛАЕВ- част I   /     560

Ако не се заложи в стратегията за развитие на региона, няма как да се случи, дори и след още някое поколение, смята губернаторът на Русе

- 3,6-4 млрд лева за канал Русе- Варна, 800 млн.- един милиард за пътя Русе- Велико Търново, хидровъзел на Дунава за 4-5 милиарда, еко селище за много милиони… Все хубави неща, но като че ли повече за ушите, отколкото като реалност към днешна дата, г-н Буржиев, съгласен ли сте?

- Кой е казал че такъв мащабен проект като този с Канала ще се бъде финансиран само с европейски средства или със средства на държавата? Никой не го е казал. Проектът е заложен от Регионалния съвет само за да се приеме Като концепция, Като идея, а оттук нататък следват дълги години на проучване за финансиране…

- Преди месец вашия коллега от Варна би камбаната че китайци проявили интерес да строят Канала, оттам ли тръгна тази работа?

- Този въпрос трябва да зададете на Стоян Пасев, аз станах него съмишленик само защото от детските ми години зная, че съществува такова намерение на държавата и ние докато търсим финансиране или някаква подкрепа по линия на СИВ или на Варшавския договор, румънците направиха канала Букурещ- Констанца, Като това им носи не малко приходи.

 

следва...

  Още повече, по мое мнение, голяма част от средствата за построяване на този канал ще бъдат не толкова траспортни такси, а ще се върнат от ползите, които той ще генерира за селското сторанство. Защото Каналът ще пресича най-плодородните земи в България- Лудогорието и Добруджа. Затова си мисля, че на Канала трябва да се гледа само Като Като една транспортна алтернатива, или на средство за напояване.

Трябва да се има предвид, че след едни аткива обилни дъждове и снегове идват периоди от 10-15 сушави години….

- Да, няма нищо лошо тази идея, както и другите проекти, но как така сега се появиха, това свързано ли е с пролетното настроение, как се случи, че сега Каналът да бъде разнасян по всички медии?

- Проектът беше внесен и приет от всички, защото това е една перспективна възможност да се съчетаят няколко европейски коридора с още нещо… Това представлява интерес не само за България, а и за централно европейските страни.

Как се стигна? Предложихме и представихме идеята в нейната пълнота, заявихме, че това не е фикс идея, а идея, която съществува повече от 120 години и казахме, че има един готов прединвестиционен проект в неговата цялост -10-12 големи папки. Казахме, че тези хора, които са ръководили презинвестиционното проучване, са живи- на 93 години е главният проектант.

Информацията, която беше представена на Съвета, бе взета от него. …

- Г-н Бурджиев, никой оспорва важността на проекта…

- А кое се оспорва?

- Ами че от години не можем да намерим едни пари и да направим път, за да не се убиваме всеки ден, 25 години всеки лъже, че ще обърне Русе към Дунава и това се чува само няколко дни преди всички избори…

- Знаете ли каква малка част от всичко онова, което се записва в плановете за регионално развитие, се случва? Може би около 5-10 процента. Не трябва да се приема че всичко, което е записано в един планов период, че ще се случи. В никакъв случай на предложението не следва да се гледа като на нещо, което ще се реализира през този планов период. Но защо да го няма? Залагането му е една перспектива, една възможност дори за подобряване на навигационното състояние на р. Дунав.

- Става въпрос да се концентрираме върху 2-3 важни неща…

- А кой е казал, че се разконцентрираме по този начин? Всички, които гласувахме, сме със съзнанието, че следващия програмен период ще бъде с един ограничен финансов ресурс. Затова се концентрираме и върху няколко приоритета. Приемането на проектната идея не означава, че ще разпилеем намерениета си. Трябва да се знае, че предпроектното инвестиционно проучване е с актуализира ОВОЗ…

-  Г-н Бурждиев, със сигурност е така и наистина, едва ли има русенец или човек в областта, който да мисли различно. Но хората искат да живеят днес и сега по-добре, а не да вперят поглед в необозримото бъдеще, виждаме как 25 години Дунава чака при Русе брегът да стане европейски, но напук на всички дунавски градове, не се случва…

- А аз се опитвам да обясня, че тази предпроектна идея няма да попречи всичко, което вече е планирано, за което вече са намерени средства, да се случи. Но една такава мащабна идея когато е заложена, то това дава възможност ако не ние, то следващите поколения биха могли да реализират. Ако проектът не влезе в тази стратегия, няма шанс въобще да се случи.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още