Неделя, 22 Декември 2024

Китай може да построи плавателен канал между Варна и Русе?!

 Китай може да построи плавателен канал между Варна и Русе?!
Публикация   19 Март, 2015   /     akcent.bg   /     784

Китай може да построи плавателен канал от Варна до Русе. Това каза  областният управител на Варна Стоян Пасев на 11.02. 2015 г.

Три мащабни проекта са били предложени на посланика на Поднебесното царство у нас за развитие на Североизточния регион. „Освен градеж на плавателен канал, който да свърже Черно море и река Дунав, сме предложили изграждане на аутобан и железопътна линия“, каза областният управител.

По думите му е била открита цялата документация от 1972 година, когато е извършено цялостно проектиране на канала. „За щастие проектът, разработен от 3000 проектанта, не е унищожен“, каза Пасев и добави, че по много обща сметка градежът сигурно ще глътне 3,6 млрд. лева.

От администрацията на областта обаче дебело са подчертали пред китайските партньори, че държавни гаранции за подобен градеж не могат да бъдат осигурени. „Подобен мащабен проект би имал значение не само за България, а за целия съюз“, добави още Пасев. Според него предложеният проект се е харесал на китайската страна и към него има интерес, но предстои да се водят още разговори.

„Това е една много стара идея, която е свързана с нарастването на силата на морското обществено движение у нас и водещата роля на Българския морски народен сгоров през 20-те години. Идеята се издига и обсъжда на високо равнище, както и сред професионални организации на архитекти, инженери и строители. България е много ощетена след Ньойския договор, оставаме без Северна и Южна Добруджа. Именно това е причината за търсене на начини за съкращаване на превозите и повишаване атрактивността на пристанищата във Варна и Русе чрез свързването им с канал. Голямо е било общественото движение за защита на тази идея, защото каналът осигурява поминъка на голяма част от населението, а и не на последно място подобен проект би осигурил водоснабдяване на тази част от страната. По времето на социализма идеята се издига отново. Доколкото ми е известно има изчисления до стотинка на стойността на целия проект. Наши специалисти дори са ходили в тогавашната ГДР и е възприета идеята за използване на шлюзова система, за да се ликвидира денивелацията между Русе и Варна.

Според идеята, началото на канала е трябвало да бъде във Варненското езеро, където в момента е Пристанище Варна – Запад. Има две мнения за провала на проекта. Според първото, което е по-логично, направените изчисления не са окуражили хората и проектът е оставен за по-добри от финансова гледна точка времена.

Според второто мнение, което е по-скоро част от градския фолклор, Тодор Живков е отстъпил пред Чаушеску, а Румъния изгражда канала Черна вода – Констанца“



Коментари

  •     Leoandart 

    Започва при лимана на пристанище "Русе-ЗАПАД" , като тангира по източния бряг на р. Русенски ЛОМ до с. Средна кула, като продължава по ската, а североизточно от с. Нисово пресича долината на Бели ЛОМ с аквадукт, достига вододела на водосборните басейни на реките Русенски лом и Камчия. Вододелът на Черноморския и Дунавския басейн се пресича м/у селата Еленово - Маково, минава северно от яз. " Съединение" и от яз. "Фисек" върви по долината на река Пакеша, пресича вододела м/у водосборните басейни на реките Камчия и Провадийска, северно от селата Градище и Белокопитово. След това трасето продължава в посока изток като преминава м/у гара Каспичан и гр. Нови пазар, а прои Девня се включва в Белославското езеро близо до пристанището "Варна ЗАПАД"

Коментирай

   captcha

Прочети още