Неделя, 22 Декември 2024

Залезът на таблетите

Залезът на таблетите
Публикация   13 Март, 2015   /     akcent.bg   /     681

Ще постигнем ли съдбата на настолните компютри

 

Не беше много отдавна времето, когато ни убеждаваха, че iPad-ът и подобните на него устройства ще бъдат неизменна част от всекидневието ни. “Таблетите са бъдещето”, прогнозира анализатор преди 3 години с уверението, че през 2016 година ще бъдат продадени 375 милиона бройки. Но в наши дни никой не смее да прави подобни смели прогнози, отбелязва Би Би Си.

Продажбите на таблети отбелязаха първия си спад за тримесечие от доста време насам – 12% в края на 2014 година. Въпреки че се очаква леко покачване в следващите 2 години, тенденцията за бърз растеж определено ще секне на фона на случващото се досега.

През 2010 година са продадени 17,6 милиона, през 2011-а близо 60 милиона, през 2013-а 216 милиона, но тези скокове ще останат в миналото.
Поглеждайки назад във времето, можем да кажем, че

очакванията бяха прекалено раздути

предвид бума в първоначалния интерес. Но постепенно се стигна до ситуация, в която потребителите започнаха да си задават съвсем логичния въпрос: “Защо ми е таблет, след като телефонът ми прави почти същото?”.

Да, по-големият екран е очевидно предимство, но все по-голяма скорост набират “фаблетите” - смартфоните с далеч по-голям дисплей. Освен това телекомуникационните компании са много по-склонни на промоции за смартфони, тъй като те вървят със SIM карти.

Неслучайно големи производители като LG, Samsung и Sony, които залагат на операционна система Android, намалиха драстично цените на най-високия си клас таблети и към момента те са значително по-евтини от най-новите модели смартфони. И съвсем естествено маркетинговите усилия се насочват към скъпите телефони, които осигуряват по-голяма печалба.

Освен това много от екстрите, които примамват потребителите към новите телефони – по-добри камери, пръстово разпознаване, плащане с едно натискане и по-издръжлива батерия, не са особено привлекателни що се отнася до таблетите. Причината е, че е по-малко вероятно по-големите устройства да се използват извън дома или офиса.

На практика новите модели просто не предоставят нещо значимо по-различно, което да убеди потребителите да сменят стария си таблет.

Така се стигна и до решението за увеличаване на размера – Lenovo, Microsoft и Samsung вече прибегнаха до тази мярка. Очаква се същото да стори и Apple.

Подобен ход е нож с две остриета. От една страна,

по-големият екран ще е голям коз

ако потребителите припознаят новото поколение таблети като директен заместител на настолните компютри. Ще има възможност за едновременно използване на няколко приложения.

Например учениците ще имат отворен дигитален учебник на едната половина на екрана и отворен документ за писане на другата. И всичко това ще е далеч по-ясно и няма да има нужда от напрягащо взиране.

Но тогава таблетите ще станат далеч по-неудобни за разнасяне, ще се загуби предимството на мобилността.

Въпреки всичко е ясно, че пазарът на таблети няма да се срине рязко, просто достигна фазата на насищане и влиза в период на равномерен растеж без впечатляващи скокове.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha