Вторник, 15 Октомври 2024

Плащаме най-скъпи екотакси за автомобил в ЕС

Плащаме най-скъпи екотакси за автомобил в ЕС
Публикация   12 Фев, 2015   /     presa   /     584

В Европа рециклират всичко, у нас половината отива на сметището

България има най-високите екотакси при внос на автомобили в целия Европейски съюз. Това съобщи за „Преса“ експертът Мария Кръстева, която работи по европроекти, по повод информациите, че екоминистерството обмисля вдигане на тарифите.

 В момента при внос на кола трябва да бъдат платени 267 лв. за всички МПС над 10 години. За колите от 5 до 10 години цената е 253 лв., до 5 г. - 200 лв., а за новите автомобили - 146 лв. Таксата се внася при регистрация на машината, като всеки сам си избира по сметката на коя оползотворяваща организация да преведе парите.

 Офисите на тези фирми са навсякъде около КАТ.
Идеята е със събраните средства да се рециклират излезлите от употреба возила. Системата действа на солидарен принцип - собствениците на по-нови коли дават пари за разкомплектоването на излизащите в „пенсия“.

 Тарифите и в момента обаче са прекалено солени, коментира Кръстева. След нас с най-високи такси в ЕС за над 10-годишните автомобили са Словакия - 66 евро, и Португалия - 65 евро. В Холандия се плащат 30-40 евро, в Германия не се събират пари за рециклиране.

 Освен това няма никаква логика за вдигането на ставките, които и без това се качиха няколко пъти от 2008 г. досега. През 2012 г. рециклиращите организации бяха 14 и в битката за клиенти те обявяваха тарифи от по 30-40 лв., което бе далеч под държавно определения таван. През 2013 г. обаче играчите се окрупниха и днес на пазара действат само три организации - „Българска рециклираща компания“, „Ауторек“ и „Българска асоциация за автомобили“. След окрупняването екотаксите се повишиха и се доближиха до определените от държавата максимални нива. Затова няма логика сега да се правят нови повишения, смятат експертите.

 Вносът на стари коли от Европа продължава да надвишава продажбата на нови. Най-многобройни са автомобилите над 20 години - 1 475 443, при общ брой на регистрираните превозни средства към 1 юли м.г. - 3 769 117, сочи справка от МВР. Автомобилите между 15 и 20 години са 1 104 166, а тези между 11 и 15 години - 652 346. Към средата на миналата година превозните средства на възраст до пет години са били 133 941, а тези между 6 и 10 години - 403 191. Леките автомобили с електрически двигатели са само 81, а с биогориво - едва пет.


 

В България се събират в пъти по-високи такси, отколкото в Европа, но докато там старите коли се рециклират „от а до я“, у нас половината от отпадъка отива на сметищата.

 Според правилата всяко старо МПС минава през серия манипулации.
От него се отделят части за втора употреба, металните се нарязват с шредер, после черният скрап се сепарира от цветния.

 Маслата и акумулаторите също се предават за преработка, но седалките, тапицериите и някои от старите брони се изхвърлят. Проблем е и опасният отпадък, тъй като няма инсталации за неговата обработка и той се депонира или изгаря незаконно.

 През 2013 г. са пуснати на пазара 223 951 коли, а сумата, която е събрана при средно 200 лв. екотакса, е почти 50 млн. лв. по данни на агенцията по околната среда. По неофициална информация сумата за м.г. е 63 млн. лв.

 В същото време за скрап отиват около 50 000 стари коли, или над 4 пъти по-малко. Това показва, че оползотворяващите организации разполагат с достатъчно финансов ресурс и биха могли да харчат по 1000 лв. на автомобил. Никой обаче не знае каква част от тези пари действително отиват за рециклиране.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha