Държавата губи между 1.1-1.2 млрд. лева годишно от неплатени данъци на горива. Това става ясно от анализ на Министерството на финансите, разпространен вчера. Най-големите злоупотреби стават в секторите селско стопанство и транспорт, където фирмите масово използват бензиностанции за собствени нужди. При средно потребление на дизелово гориво от 3.391 млрд. литра годишно декларираните доставки са за 2.163 млрд. литра. На практика не се декларират над 1.228 млрд. литра дизел, или около 36.2%, се посочва в доклада.
Публикуването на анализа вероятно е свързано с острата реакция на потребители на горива срещу задължението да оборудват ведомствените бензиностанции с измервателни уреди. Сред тях попадат и резервоарите за съхранение на течни горива за зареждане на селскостопански машини. Правилото бе въведено в последния момент с промени в Закона за ДДС през преходните и заключителни разпоредби на закона за държавния бюджет в последните дни на миналата година и е в сила още от началото на януари.
Сметките някои от земеделските асоциации показват, че разходът за връзката с НАП, който трябва да направи един производител, достига 15 хил. лв. Според фермерите това е непосилно за по-малките земеделски стопанства, за които тази сума неколкократно надхвърля получаваната държавна помощ за земеделско гориво с намалена акцизна ставка. С този аргумент депутати от БСП, ДПС, Реформаторския блок, Патриотичния фронт, "Атака" и АБВ внесоха поредни законови промени, които да освободят фермерите от задължението да монтират фискални уреди на резервоарите за гориво. Премиерът Бойко Борисов обаче е категоричен, че няма да отстъпи за свързването на земеделските производители с НАП. Според него цената за един обект е около 5 хил. лв. Той изтъкна и факта, че до края на този месец фермерите ще получат като директни плащания субсидия от 1.1 млрд. лв.
От финансовото министерство отбелязват, че бензиностанциите у нас са 3105, като от тях ведомствени са 315. Реално в страната обаче имало над 30 000 обекта, от които се извършва зареждане на техника. В голяма част от тези обекти всъщност резервоарите са с по-голяма вместимост от тази на обикновените бензиностанции. В тях се използват бракувани вагон-цистерни с вместимост 60 000 или 70 000 литра или автоцистерни с вместимост до 20 000 литра. Резервоарите на бензиностанциите са с обща вместимост от 10 000 до 50 000 литра. Ако тези обекти не се следят, има изключително висок риск в тях да се извършват и нерегламентирани продажби в особено големи размери, пише още в анализа.
ЦЕНИ
От финансовото министерство не се наемат да изчислят общите разходи за бизнеса, тъй като няма официални данни за броя на съдовете за съхранение на гориво. По техни сметки обаче оборудването на резервоарите ще излезе от 1500 до 7000 лева в зависимост от вида им. Например оборудване на автоцистерна, която отговаря на изискванията на Европейската спогодба за превоз на опасни товари, ще струва 1500 лв. с ДДС. Ако обаче се оборудва автоцистерна, неотговаряща на тези правила, цената е между 4200 и 4700 лева. Стационарните подземни резервоари и неподвижно прикрепените резервоари ще се оборудват за около 6000 лв. с ДДС.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай