Неделя, 29 Декември 2024

„Булмаркет отчита успешна за пристанището и ж.п. транспортната дейност 2014 г.

„Булмаркет отчита успешна за пристанището и ж.п. транспортната дейност 2014 г.
Публикация   11 Ян, 2015   /     интервю на Румен НИКОЛАЕВ   /     1870

Достигнати са оптималните количества на производство и продажба на биодизел, ниската цена на петрола се отразява върху финансовите резултати

 

Станко Станков е роден на 18 януари 1961 г. в Балчик. Завършил е Икономичес-кия университет във Варна, специалност „Счетоводство и контрол“. Работил е като икономист, счетоводител, главен счетоводител в селскостопански организации. Бил е началник на финансовия отдел на община Балчик и кмет на община Балчик. От 1996 г. е в частния бизнес. Съсобственик и управител на „Булмаркет ДМ“ ООД.
Женен, с двама синове, с внук и съвсем отскоро и с внучка .

      -        Г-н Станков, 2014 година успешна ли беше за Булмаркет?

-        Резултатите са сравнително добри...

-        Това означава над очакването или…?

 -        Под очакванията поради доста обективни причини.

-        Да разгледаме резултатите от дейността на различните дружества едно по едно, на различните бизнеси…

-        Някои от бизнесите се представиха по-добре отколкото предходните години. Така например пристанището направи със 100 хиляди тона повече от предходната година и е най-добрата година откакто е станало пристанището.

-        На колко стана порт Булмаркет?

-        На 8 години.

-        Какви товари основно се превозват освен вашите?

-        От нашите – това са зърно, масла и биодизел. Също така се оперира малко с газ.

    Освен това през пристанище Булмаркет се претоварва почти 80 % от соевият шрот, който се внася в България. Най крупни клиенти са ни Bunge и Viand.

По отношение на металите, то оттук влязоха доста обеми през нашето пристанище. Клиентите са Тhyssen Кrupp, IntercomGroup и  Прециз Интер. Те внасят метали и изнасят тръби.

При горивата-  клиентите ни са Лукойл, Полисан и DMV.  Лукойл основно изнасят за Сърбия и Унгария.  Полисан - внасят суровини и изнасят готови продукти.

Предвиждаме тази година да разширим пристанището с два крана, дори ги купихме и в момента тече демонтаж на крановете и до април месец трябва да ги вкараме в експлоатация.

-        Колко тонови?

-        Единият е 10, а другият е 15 тона при разпъната стрела.

-        А мобилни кранове имате ли?

-        Имаме един мобилен кран, но ще удължим подкабелния път около 50-60 метра. Нямаме нужда от нов мобилен кран. Мобилните кранове първо са по-скъпи. Търсихме вариант за закупуване на мобилен кран, дори намерихме, но цената е много висока  и се отказахме.

Другият успешен бизнес за 2014 година е железопътният ни транспорт…

-      Това е уникално на фона на БДЖ. Как се получава? Обяснете г-н Станков, една държавна железница се разсипва от години и вече е загробена сигурно  тотално, а с частно управление - успешен?

-        Получава се чрез ефективно управление.

-        Добър мениджмънт…

-        Абсолютно. Нашата железница се управлява с 2-ма човека.

-        А тя какво представлява?

-    Имаме 22 локомотива, 250 собствени вагони и 250 наети. Повечето от тях са цистерни. Ние основно возим горива. Основен превозвач сме на Лукойл България, возим над 80% от товарите им, на Инса сме превозвачи, на Сакса, на всичките петролни компании.

-        2014 година за биодизела, как се отрази при преместването на завода Oberösterreichische Biodiesel от Австрия край Русе?

 

     -        Все още не сме готови с крайните резултати, но е под очакванията. В смисъл такъв, че заводът, който го преместихме от Австрия, трябваше да започне да функционира през март, а ние успяхме да го пуснем в експлоатация стабилно да работи през август месец. Т.е. загубихме почти половин година, което естествено се отрази върху резултатите.

 

-        Това е единият момент, но след като започна да работи?

-        Да. Започвайки да работи естествено, че ще води до доста добри резултати. В смисъл такъв че той като ефективност, като качество е по-добър от конкурентните заводи в района. Става въпрос за 2 завода в Румъния и 1 в България. Освен това е единственият, който има инсталация за пречистването на глицерина на 100%.

-        Продукт за медицината, за фармацията...

-        Да, за фармацията, за хранително вкусовата промишленост, за козметиката. Продукт, който се търси, а ние сме  единственият завод на Балканите. Няма друг. И в Турция няма. Дори в момента се подготвяме да возим до Турция.

  Това производство води около 30 евро икономия в себестойността на биодизела, което не е никак малко. А това ни прави още по- конкуренти. Продажбите, откакто пуснахме завода, спрямо предходната година, са се увеличили почти двойно.

-        Т.е. като цифра?

-        Продаваме около 10 хил. тона биодизел месечно. Проблемът обаче е, че цената на суровините поскъпват, а крайният продукт поевтинява. Тъй като крайният продукт е все пак вързан по някакъв начин зависим от цената на минералните горива. Знаете, че барелът суров петрол се срина за половин година с повече от 50%. От 120 стана на 55, даже под 50. Така че маржовете се свиха и заради това казвам, че не сме съвсем удовлетворени от крайните резултати. Като обем е добре, но като финансов резултат не. 

-        Да, по отношение на продажбите като количества всичко е добре.

-        До какъв процент стигнахме с влагането на биодизел в минералния дизел?

-        До 6 процента.

-        Тази година ще има ли повишение?

-        До колкото имам информация – не.

-        До 2020г. как ще станат 10%?

-        До колкото имам информация, предложението е последните години да се увеличи.

-   Има ли сега онези странни недоволства от страна на автопревозвачи, че са се повреждали системите на камионите от биодизела и тогавашния финансов министър Дянков спря единствено в целия ЕС за половин година влагането му?

-        Е, няма вече. Докато не се появи пак такава групичка, която да търси някаква популярност.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha