Станко Станков е роден на 18 януари 1961 г. в Балчик. Завършил е Икономичес-кия университет във Варна, специалност „Счетоводство и контрол“. Работил е като икономист, счетоводител, главен счетоводител в селскостопански организации. Бил е началник на финансовия отдел на община Балчик и кмет на община Балчик. От 1996 г. е в частния бизнес. Съсобственик и управител на „Булмаркет ДМ“ ООД.
Женен, с двама синове, с внук и съвсем отскоро и с внучка .
- Г-н Станков, 2014 година успешна ли беше за Булмаркет?
- Резултатите са сравнително добри...
- Това означава над очакването или…?
- Под очакванията поради доста обективни причини.
- Да разгледаме резултатите от дейността на различните дружества едно по едно, на различните бизнеси…
- Някои от бизнесите се представиха по-добре отколкото предходните години. Така например пристанището направи със 100 хиляди тона повече от предходната година и е най-добрата година откакто е станало пристанището.
- На колко стана порт Булмаркет?
- На 8 години.
- Какви товари основно се превозват освен вашите?
- От нашите – това са зърно, масла и биодизел. Също така се оперира малко с газ.
Освен това през пристанище Булмаркет се претоварва почти 80 % от соевият шрот, който се внася в България. Най крупни клиенти са ни Bunge и Viand.
По отношение на металите, то оттук влязоха доста обеми през нашето пристанище. Клиентите са Тhyssen Кrupp, IntercomGroup и Прециз Интер. Те внасят метали и изнасят тръби.
При горивата- клиентите ни са Лукойл, Полисан и DMV. Лукойл основно изнасят за Сърбия и Унгария. Полисан - внасят суровини и изнасят готови продукти.
Предвиждаме тази година да разширим пристанището с два крана, дори ги купихме и в момента тече демонтаж на крановете и до април месец трябва да ги вкараме в експлоатация.
- Колко тонови?
- Единият е 10, а другият е 15 тона при разпъната стрела.
- А мобилни кранове имате ли?
- Имаме един мобилен кран, но ще удължим подкабелния път около 50-60 метра. Нямаме нужда от нов мобилен кран. Мобилните кранове първо са по-скъпи. Търсихме вариант за закупуване на мобилен кран, дори намерихме, но цената е много висока и се отказахме.
Другият успешен бизнес за 2014 година е железопътният ни транспорт…
- Това е уникално на фона на БДЖ. Как се получава? Обяснете г-н Станков, една държавна железница се разсипва от години и вече е загробена сигурно тотално, а с частно управление - успешен?
- Получава се чрез ефективно управление.
- Добър мениджмънт…
- Абсолютно. Нашата железница се управлява с 2-ма човека.
- А тя какво представлява?
- Имаме 22 локомотива, 250 собствени вагони и 250 наети. Повечето от тях са цистерни. Ние основно возим горива. Основен превозвач сме на Лукойл България, возим над 80% от товарите им, на Инса сме превозвачи, на Сакса, на всичките петролни компании.
- 2014 година за биодизела, как се отрази при преместването на завода Oberösterreichische Biodiesel от Австрия край Русе?
- Все още не сме готови с крайните резултати, но е под очакванията. В смисъл такъв, че заводът, който го преместихме от Австрия, трябваше да започне да функционира през март, а ние успяхме да го пуснем в експлоатация стабилно да работи през август месец. Т.е. загубихме почти половин година, което естествено се отрази върху резултатите.
- Това е единият момент, но след като започна да работи?
- Да. Започвайки да работи естествено, че ще води до доста добри резултати. В смисъл такъв че той като ефективност, като качество е по-добър от конкурентните заводи в района. Става въпрос за 2 завода в Румъния и 1 в България. Освен това е единственият, който има инсталация за пречистването на глицерина на 100%.
- Продукт за медицината, за фармацията...
- Да, за фармацията, за хранително вкусовата промишленост, за козметиката. Продукт, който се търси, а ние сме единственият завод на Балканите. Няма друг. И в Турция няма. Дори в момента се подготвяме да возим до Турция.
Това производство води около 30 евро икономия в себестойността на биодизела, което не е никак малко. А това ни прави още по- конкуренти. Продажбите, откакто пуснахме завода, спрямо предходната година, са се увеличили почти двойно.
- Т.е. като цифра?
- Продаваме около 10 хил. тона биодизел месечно. Проблемът обаче е, че цената на суровините поскъпват, а крайният продукт поевтинява. Тъй като крайният продукт е все пак вързан по някакъв начин зависим от цената на минералните горива. Знаете, че барелът суров петрол се срина за половин година с повече от 50%. От 120 стана на 55, даже под 50. Така че маржовете се свиха и заради това казвам, че не сме съвсем удовлетворени от крайните резултати. Като обем е добре, но като финансов резултат не.
- Да, по отношение на продажбите като количества всичко е добре.
- До какъв процент стигнахме с влагането на биодизел в минералния дизел?
- До 6 процента.
- Тази година ще има ли повишение?
- До колкото имам информация – не.
- До 2020г. как ще станат 10%?
- До колкото имам информация, предложението е последните години да се увеличи.
- Има ли сега онези странни недоволства от страна на автопревозвачи, че са се повреждали системите на камионите от биодизела и тогавашния финансов министър Дянков спря единствено в целия ЕС за половин година влагането му?
- Е, няма вече. Докато не се появи пак такава групичка, която да търси някаква популярност.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай