- Министър Бакалов, дни след изборите има вече 4 присъди за търговия с гласове и 70 дела за контролиран вот и други нарушения. Кои са поръчителите на тези схеми?
- Реалните поръчители на различните схеми са действащи политици. Факт е, че прекият мотив за този вид престъпление е на кандидатите за народни представители. От много години в тази посока изобщо не е работено. По-скоро в МВР служителите са били пасивни и са очаквали определени сигнали. Сега за първи път се работеше превантивно. Започнахме работа още преди месец и половина по определени лица и като извършители, и като организатори. Това е причината да имаме такъв сериозен резултат. На тези избори
успяхме да намалим контролирания вот и купуването на гласове с 30% Дължи се и на много доброто сътрудничество между МВР и прокуратурата.
- Защо след като политици са организаторите, няма обвинен висш представител на някоя партия или кандидат за депутат?
- Не успяваме да съберем достатъчно данни, които да са годни за съда. Основната причина за това е, че в нашите разследвания се сблъскваме с т.нар. функционален имунитет на кандидатите за депутати.
Убеден съм, че хората видяха резултатите - в последните 10 години има един осъден, а сега само за седмица има 4 присъди за купуване на гласове.
Дори наблюдателите на ПАСЕ за първи път нямат забележки към МВР
- Много ли са случаите на разследвания, по които са спирани определени действия заради имунитет на кандидат-депутат?
- Имахме един доста фрапиращ случай със спряно разследване заради имунитет на кандидат за депутат в Ямбол. Но по него от прокуратурата ще съобщят, каквото преценят.
- Това значи ли, че тези организатори остават недосегаеми?
- Това е една от законовите промени, които трябва да се случат, за да се спрат тези изборни престъпления. Кандидатите за народни представители трябва да имат имунитет само във връзка с политическите им изказвания, но да няма защита от разследванията за купуването на гласове.
Всички кандидати трябва да могат да бъдат разследвани по време на предизборната кампания и да не стават народни представители при разкрити подобни схеми. Вижда се, че държавата може да се справи с този проблем, но само когато политиците също прегърнат тази идея.
- Колко бяха рисковите изборни секции, за които имате данни, че масово се гласува контролирано?
- Около 150 бяха местата, които наблюдавахме, защото имахме данни, че се прилагат схеми за контролиран вот. На някои места нашите наблюдения свиха този вот с над 90%. На тези избори, за съжаление, имаше прекалено много схеми за контролиран или купен вот. Успяхме обаче в движение да предотвратим случаите, за които имахме сигнали.
- Какви са най-екзотичните схеми?
- Засякохме опит за
търгуване на гласове срещу орехи в Североизточна България
Знаете, че покрай много пътища в страната има орехи. Беше обещано, че срещу набиране на вот за определена партия се дава възможност няколко километра орехи да се оберат и да бъде продадено добитото количество. По този случай дори имахме разговор с Агенция “Пътна инфраструктура”, за да приключат с това странно бране на орехи.
При друг случай имаше един бизнесмен - кандидат за политик, със спечелен европроект, който така е направил проекта, че да може да финансира предварително различни ремонтни дейности на училища и инфраструктура. Така, вземайки авансово средствата, да финансира с чужди пари предизборна кампания. Това също успяхме да стопираме, без да вдигаме много шум.
- Стигнахте ли до хората, които отчитат гласовете, получени срещу заплащане?
- Разкрихме схемата, по която някои търговци на гласове си отчитат събрания вот пред съответната партия. Избирателите, които са гласували с контролиран вот, е трябвало на дясната част от бюлетината - там, където са преференциите, да отбелязват едновременно два номера за преференции, например 1 и 2 или 5 и 6. Това означава, че бюлетината става автоматично невалидна за преференцията, обаче е валидна в другата част за партията. Така се доказва колко гласа са докарани от определени търговци.
Имаме данни, че някои от търговците не са изпълнили “нормата”, за която им е било платено предварително. И дори в района на Северозапада имаме информация, че хора, които са плащали за контролиран вот, след изборите са ходили да си търсят парите обратно, защото не са били изпълнени “услугите”.
- Какви случаи на търговия с преференциален вот сте установили?
- Имаше политици и политически сили, които си работеха изцяло по нерегламентирани схеми за събиране на преференциален вот, хванахме включително техни застъпници със списъци и с лични карти. Имаше такива случаи в благоевградски и в софийски избирателен район. Партийните им лидери са уведомени. Най-интересното е, че
част от политиците, които най-много се оплакват и мрънкат срещу
купения вот, са участници в такива схеми
- Не коментирате кои партии са в схемите за изборна търговия, всички ли купуват гласове?
- Категорично не мога да кажа, но почти всички партии прилагат схемите за контролиран вот. Ползват се най-различни варианти. Но аз питам как чисто в морален план един човек, който е станал народен представител с разни схеми, след това контролира работата на институции като МВР.
- Не е ли част от решението на проблема всички политици, за които има доказателства, че са замесени в схеми с купуване на гласове, да бъдат огласявани публично?
- Това е наистина един от начините за превенция.
Големият проблем е, че ако без доказателства определено лице бъде засечено и обявено, то след това може да заведе дело. Дори и да има доказателства, това може би трябва да става с разрешение на съда, за да няма притеснения у самите служители.
- Дни преди изборите се случи трагедията в Горни Лом, първите две обявени версии бяха неправилна утилизация или експлозия в машината за мелене. Коя е водещата хипотеза?
- Господар на разследването е прокуратурата, но основната насока, по която до момента върви разследването, е, че причината за взрива е неправилна утилизация, т.е. човешка грешка. Доказването вече е въпрос на експертизи.
Мога да кажа, че МВР съдейства 100%. Създал съм един централен щаб, който се ръководи от шефа на Охранителна полиция.
Целта е по всички правила на разследването да се съдейства, за да се стигне по-бързо до истината. В същото време мога да ви кажа, че партньорите ни от САЩ и Израел вече ни предложиха услугите си и ще ни съдействат, за да се направят най-сложните експертизи. Вече съм благодарил за предложената помощ, а тя ще се наложи за същинската химическа експертиза, която да установи какви са причините за взрива.
Сега въпросът е прокуратурата да реши какви точно експертизи да поискаме от нашите партньори. Те се отзоваха още на другия ден след взрива. Всяка помощ е добре дошла.
- Собственикът на цеха подозира саботаж, възможна ли е такава хипотеза?
- Тезите за саботаж и умишлени действия много лесно се оборват от експертизите. Като се направи експертиза на мястото на взрива, ще се види точно как са се случили нещата.
- Това значи следствен експеримент.
- Да, ще бъде направен и следствен експеримент на мястото на взрива
За голямо съжаление, при тази ужасна трагедия 15-те жертви не са имали никакъв шанс. Те даже не са разбрали какво се е случило.
- Има ли пропуски в контрола на този цех?
- Не смятам. Ясно е, че собственикът на този завод няма интерес това да се случи, но явно е подценявал контрола. МВР контролира пространството и как са наредени мините, но не контролира самата технология на утилизация. Собственикът е трябвало така да организира производството и контрола, че да няма подобни трагични злополуки. Не може да се прехвърля отговорност. Тази фабрика е проверявана всеки месец, през септември - два пъти и въпреки това се е случило. Не можем да сложим на всеки работник контролиращ, защото контролът трябва да е в самата фабрика.
- Можело ли е някакво действие на държавата да предотврати този инцидент?
- Още през 2008 г. МВР е дало негативна оценка на завода. Лошото е, че
в този бизнес има много интереси Аз добре си спомням още преди 15-ина години, когато искахме да направим единен утилизационен център. Това не се случи, защото имаше много интереси.
- Кой трябва да носи отговорност?
- Прокуратурата трябва да каже кой е виновен, но в крайна сметка няма кой друг освен собственикът да носи основната отговорност за условията на труд и безопасност.
- Вече няколко дни се провеждат преговори за съставяне на правителство, ако ви поканят за титуляр на поста вътрешен министър, ще приемете ли да останете за по-дълго в МВР?
- Ако получа покана, ще реша. Тази тема занимава сериозно и самото министерство. Един колега дори ми каза успокоително: “Не се притеснявай, г-н министър, ти показа какво можеш, а в момента, в който разберат, че може да станеш и постоянен министър, нещата ще тръгнат по мед и масло.”
Работата в МВР не ме плаши, щом се справих в тази особена ситуация. Докато всички служители се притесняват какво ще стане с тях след изборите, успях да убедя поне половината от тях, че не деля хората на този и онзи министър, а на професионалисти и такива, които не са. Доволен съм,че за тези два месеца и половина МВР за първи път от 25 г. беше наградено за предоставената публично информация, след като публикувахме подробна статистика и карти на престъпността, и всеки гражданин има достъп до данните за сигурността на района, където живее. До седмици трябва да заработи и система за ранно оповестяване за бедствия чрез кратки съобщения от мобилния оператор в определен застрашен район.
- Кои са най-слабите места в работата на МВР в момента?
- Моето разбиране е да се работи превантивно. Както се казва в поговорката - отдалеко - да ти е леко. Трябва да се работи много по-активно с хората, да се изгради доверие между МВР и гражданите, които да помагат на полицията. На моите студенти давам един пример: преди месеци в САЩ бе задържана най-голямата група за източване на банкови карти, която се състоеше от българи в Чикаго. Тази група беше хваната, защото на една американка направило впечатление, че има двама граждани, които седят в една кола до банкомат и често след клиент отиват на машината. Жената сигнализира и оттам се разплита цялата мрежа. За да може обаче полицията да има подкрепата на гражданите, както е в САЩ, те трябва да знаят, че полицията работи в тяхна полза. Това трябва да стане у нас. Казах го на колегите още на първото национално съвещание в МВР - да, ние имаме репресивни функции, но те трябва да са само 10%, останалите
90% от задължението
на МВР трябва да е в помощ и услуга на хората. Ако това се случи, аз гарантирам, че нещата от гледна точка на сигурността ще изглеждат по съвсем друг начин.
Трябва да променяме и обучението на полицаите. Няма как, ако ти си замръзнал някъде в 60-те години, да очакваш в XXI век ние да продължаваме с тези архаични методи да постигаме резултати.
ВИЗИТКА
Роден е на 1 септември 1960 г. в Асеновград
Народен представител в 38-ото, 39-ото, 40-ото и 41-ото НС
В 39-ото, 40-ото и 41-ото НС е член на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Председател е на различни комисии
В 41-ото НС е председател на комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите и председател на парламентарната група на ОДС
От 2012 г. е доцент и преподавател по национална сигурност в НБУ и в Колежа по икономика в Пловдив
Женен, с двама сина
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай