Понеделник, 23 Декември 2024

Дислекцията е поправима, тя не прави децата глупави и лоши

Дислекцията е поправима, тя не прави децата глупави и лоши
Публикация   02 Окт, 2014   /     akcent.bg   /     844

 

 

Децата със специфични нарушения на способността за учене не са глупави, мързеливи или лоши. Техните родители не трябва да се чувстват виновни, че не са ги упражнявали достатъчно у дома, защото има начин да им се помогне под ръководството на опитен логопед. Това споделя Светлана Стефанова  от Логопедични центрове „Медика”.

Подобно състояние на децата е наричано от специалистите дислексия, но все по-често се използва понятието специфично нарушение на способността за учене. Терминът не се разглежда само като изолирано нарушение на четенето или комбинация с нарушения в писането. Важно е да се разбере, че едно дете може да има интелигентност в норма, но да не успява в училище заради определен дефицит.

„В годините назад, такива деца масово са били определяни като умствено изоставащи, поради това, че много трудно са усвоявали техниките за писане и четене. Точно заради това е необходимо да се направи внимателен анализ, защото грешките, които се допускат при дислексия са много специфични”, допълва Светлана Стефанова.

При работата с деца с подобни проблеми могат да бъдат открити дефицити в езиковото развитие, абстрактното мислене и формирането на понятия. За всяко нарушение в Логопедични центрове „Медика” се прилагат специални техники и упражнения, като заниманията с малките пациенти са строго индивидуални. Работата при корекция на дислексията при различните деца, може да започне по различен начин, съобразен точно със затрудненията в една или друга сфера.

Дислексията при децата, които не успяват да придобият нормална компетентност при четене и писане, се характеризира с два основни типа – зрителна и слухова. Първата е свързана с възприемането и възпроизвеждането на зрителна информация. Децата правят постоянни грешки при различаване на близки по вида си букви: о-а, п-т, б-д, и-ш, и др. При слуховия тип дислексия, грешките се изразяват в замяна, например на звучните и беззвучни звукове – б-п, д-т, г-к. Трудно се разпознава значението на прочетеното. Затруднението засяга и разбирането на текстовите задачи по математика.

Има научни доказателства, че цели семейства имат проблеми с четенето. При почти 90 % от децата с такъв проблем, се открива член на семейството с подобни затруднения. Дислексията се среща по-често при момчетата, отколкото при момичетата, в съотношение 4 : 1.

Обикновено проявленията на затрудненията в ученето се проявяват ясно в края на първи клас. В Логопедични центрове „Медика” често се водят деца след като за завършили първата година в училище, защото това е времето в което преподавателите могат да констатират забавяне в сравнение с другите деца. При работата със специалистите в Логопедичните центрове могат да бъдат открити нарушения на очномоторните движения, възприемането и преработката за слухови и зрителни стимули и проблеми с паметта още от най-ранна възраст.

„Когато работим за езиковото развитие на децата, винаги имаме упражнения за пространственото ориентиране и организация, за подреждане и рисуване по определен начин, което подпомага ляво-дясната ориентация и има голяма роля за превенция на обучителните трудности”, допълва още Светлана Стефанова.

Специалистите  уточняват, че дислексия може да се диагностицира и при пациенти с мозъчни увреждания. Проблемът при тях се изразява в нарушения при възприемането на речта и начина на изказване, основните четивни умения, разбиране на прочетеното и проблеми при писане и разбиране на написаното и основни математически умения.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha