Автомагистрала "Хемус" има реален шанс да се строи през новия програмен период на оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г. Това съобщи служебният министър на транспорта Николина Ангелкова. Индикативната стойност на 250-километровата магистрала е 780 млн. евро. Останалите пътни приоритети остават лот 3 на "Струма" и тунелът под Шипка. Проблемът с финансирането ще бъде решен, като страната предложи на Брюксел да увеличи националното съфинансиране за пътища на 50%. Сега общият бюджет на програмата е 1.9 млрд. евро, а след увеличението ще стане 2.5 млрд. евро. Набавянето на средствата ще дойде от заем от Европейската инвестиционна банка.
Още приоритети
При железопътните проекти приоритетни остават завършването, или т. нар. втора фаза на жп линията Пловдив - Бургас, за което ще са необходими 320 млн. евро, както и жп отсечката Елин Пелин - Ихтиман (30.5 км.), част от жп линията от София до Пловдив. В списъка с алтернативните жп линии са отсечката Ихтиман - Септември (45 км.), пак част от жп пътя от столицата до Пловдив и жп линията Русе - Варна.
С пари по оста за техническа помощ пък ще се работи за изработването на пътни тол системи. По другия финансов инструмент "Свързана Европа", по който могат да се финансират жп и водни проекти и за периода 2014 - 2020 г. ще разполага с общ бюджет от 402 млн. лв. ще се финансира жп трасето Драгоман - София - Елин Пелин, строителството на 74 километровата жп линия от Видин до село Медковец (част от най-скъпия жп проект линията Видин - София) и проекти за подобряването на корабоплаването на река Дунав.
Под риск от прекратяване на договорите
По отношение на изпълнението на проектите от настоящия програмен период на оперативната програма министър Ангелкова заяви, че е възможно да се стигне до прекратява на договорите с изпълнителите на два от жп проектите и на един от пътните, а други строители за заплашени с неустойки.
Сред рисковите проекти по настоящата оперативна програма попада жп линията Септември - Пловдив, в частта от Пазарджик до Стамбилийски, където изпълнител на проекта е ДЗЗД "Ай Джи Ей – ЖП Инфраструктура", а стойността на договора е 49.8 млн. лв. без ДДС. Реализацията на проекта е забавена с четири месеца. Той трябва да е готов през май 2015 г., но физическото изпълнение е едва на 6%, като от изпълнителя е поискано да представи програма, което трябва да се случи до края на 2015 г. По думите на Ангелкова от днес има увеличаване на техниката и броя на работниците, но юристите проучват възможностите за прекратяване на договора с изпълнителя. Според министъра обаче, ако се стигне до подобно развитие няма да има риск за проекта, тъй като до края на годината има време за провеждане на нови търгове за избор на изпълнител.
Под риск е и участък 3 на жп линията Пловдив - Бургас т.е. отсечката Церковски - Карнобат - Бургас. Изпълнител на проекта е ДЗЗД "Джи Си Еф - СК 13 - Трейс Рейлинфра Консорциум", а стойността на договора за строителство е 135.7 млн. лв. без ДДС. Въпреки че строителните работи там са изпълнени на 67%, все още не е започнал проектът за жп гарата на Карнобат и изграждането на контактната мрежа. "Най-вероятно ще има неустойки, а ако няма мобилизация може да има и прекратяване на договора", заяви Ангелкова.
Друга жп отсечка под риск е Първомай - Свиленград. Проектът има дълга история още от времето на предприсъединителната програма ИСПА, но все още липсват три разрешителни за строеж.
На 23 август пътната агенция е провела проверка на лот 4 на автомагистрала "Струма", по който също не се работи. Предстои спешна среща с изпълнителя гръцката "Актор" АСД, но която той да представи реалистична програма за работа по участъка между Сандански и ГКПП Кулата. Ако тя не е достатъчно убедителна, договорът ще бъде прекратен. Строителството на участъка започна през април 2012 г. Срокът за завършване на отсечката бе 23 месеца, но два пъти бе удължаван и сега е в средата на октомври.
Колкото до лот 1 на автомагистрала "Марица", строителят, италианската "Чи Ем Чи ди Равенна", е представил работната си програма в Агенция "Пътната инфраструктура", както и уверението, че ще приключи до май 2015 г. Строителството се очертава да приключи с около година и половина закъснение спрямо началните планове. То започна през октомври 2011 г., а срокът по договор беше 25 месеца, като най-вероятно ще има неустойки.
Липса на едни 109 млн. лв.
Друг основен проблем на настоящата програма е липсата на съфинансиране на проектите от страна на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), като недостигът е в размер на 109 млн. лв., от които 30 млн. лв. ще са необходими до края на годината.
Проблемът беше решен от предходното правителство като парите бяха взети от проекта за разширение на западната дъга на околовръстния път на София. През юни, след окончателно решение на Върховния административен съд, стана ясно, че проектът за втори етап от разширението на западната дъга на софийското околовръстно шосе няма да се състои в този програмен период. Тръжната процедура беше спечелена от "Трейс груп холд", но отменена от Агенция "Пътна инфраструктура", като изпълнителят започна обжалване на прекратяването. След приключване на съдебната сага и поради липсата на време за нов конкурс предходното правителство реши, че парите за него ще се прехвърлят към оста за жп проекти.
Ангелкова обаче обяви, че проектът се връща обратно в списъка за реализиране, като според нея времето е достатъчно за намирането на изпълнител и строителство. Въпросните 30 млн. лв. пък ще бъдат взети от инвестиционната програма на НКЖИ, по която се финансират различните текущи ремонти, като е направен преглед на обществените поръчки и тези, които все още не са стартирани, няма да се проведат. "Това няма да засегне финансовото състояние на дружеството", увери служебният министър.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай