Неделя, 29 Декември 2024

Пламен Стоилов: Чиновническият апарат в различните министерства се опитва да саботира проекти

Пламен Стоилов: Чиновническият апарат в различните министерства се опитва да саботира  проекти
Публикация   02 Авг, 2014   /     интервю на Румен НИКОЛАЕВ- част II   /     890

Аз съм „за” прилагането на Закон за обществените поръчки, който е 1;1 с този, който действа във водещите страни в ЕС, а не побългарен по наш вариант, заявява русенският кмет

 

 

 

 

 

-   Г-н Стоилов, преди година обявихте, че в община Русе се очакват 200 млн. лева инвестиции по различни проекти. Как се движи програмата, има ли проблеми?

-   Най-неприятното, което дава пряко отражение в дейността на кметовете е, че когато има политически сътресения, се спира работата на държавната машина и възникват политически противоречия в една или друга система. Чиновническият апарат в различните министерства се опитва да саботира дейността по определени проекти. Категорично мога да заявя, че така се случи със замяната на горите. Абсолютно необективно и необосновано на финала преди да бъде внесена и гледана в Министерския съвет. Тук бих споменал изключително активната позиция по този въпрос на Ферихан Ахмедова и на зам.-министър Абазов, които са русенци. Това пак показва, колко е важно да имаме лоби в държавната власт и да се решават проблемите. Но основната пречка се оказа Държавна агенция по горите. В момента подготвям едно много остро възражение, което ще стигне и до ниво президент, и до ниво премиер и до министъра на служебното правителство, защото в случая ние сме абсолютно прави.

Няма да се примиря чиновници по партийни и други повели да саботират един казус с изключително висок обществен интерес.

Аналогични са проблемите с рекултивацията на сметището. Там сме абсолютно приключили, пари  има, но по неясно какви причини се отказва  финансиране. Затова съм изготвил писмо пак до президента, ще дам пълна гласност на всичко което се случва.

Що се отнася до пробива „Кауфланд“, забавянето не е толкова голямо. Имаме някои пречки, но те са значително по-малки. Там продължаваме да вървим напред и се надявам още през август месец да стартираме с работата. 

Развива се и проектът за превенция на наводненията, който касае река Русенски лом. Процедурите са изключително напреднали и са на фаза проектиране. Очаквам, че до 2015 ще започне реалното изпълнение на проекта и ние ще сме в състояние да усвоим тия пари в срокове.

Убеден съм, че до края на мандата тези 200 млн. лева ще бъдат в пълен обем инвестирани в община Русе. Така че вървим в график и това, което в моята програма като кмет съм заложил, се изпълнява.

- Питам Ви и като бивш областен управител, и като кмет, и като русенец, тъй като се очаква ГЕРБ да управлява след няколко месеца под някаква форма - смятате ли да направите достатъчното, за  да се случи пътят  Русе-Бяла-Велико Търново? Защото пътят-убиец взе поредната си жертва съвсем наскоро…

- От правителството на г-н Борисов имаше ясен и категоричен ангажимент, че ще бъдат предприети незабавни действия по отношение опасните пътища  по направление Русе-Варна и Русе-Велико Търново. Вие видяхте, че само за една година се реши проблема с участъка Русе-Шумен. Същият ангажимент беше поет по отношение на пътя Русе –Велико Търново.
След като правителството на г-н Борисов беше свалено и не можа да се реализира този замисъл, пак се навеждам на мисълта, че ние в Русе трябва да работим, за да имаме силно лоби, депутатите ни да действат единно и без значение кое правителство управлява, интересите на Русе да бъдат защитавани и реализирани приоритетно.

Сигурен съм, че първият ангажимент на депутатите, /аз вярвам, че всички депутати ще го коментират това в предизборните си кампании, които ще започнат септември/, ще бъде свързан с решаването на проблема с пътя убиец- Русе-Бяла. Крайно време е този проблем да приключи. Наскоро едно прекрасно момче, лека му пръст, мотоциклетист, загина нелепо. За мен това е престъпление спрямо жителите на Русенска област.

-   Обещахте и твърдо заявихте, че меки проекти няма да допускате да се правят. Сякаш започнаха да поумекват напоследък…
- Нека да си говорим в конкретика. Има проекти, които задължително налагат да изпълниш някои дейности като проектиране, като инвестиционно проучване, като технически проекти и други неща, които няма как да не бъдат изпълнени.
Що се отнася до проекти, които се реализират в някои общини, примерно за организиране на панаири, празници и други неща, където се ядат кебапчета, канят се певци и се пият бири, такива проекти в Русе няма да има.

Безсмислени проекти в община Русе не са изпълнявани и няма да бъдат изпълнявани. Проекти, които касаят получаване на заплати от служители или усвояване на някакви средства във виртуалното пространство, няма и няма и да има.

- Сред русенци вече се създава едно усещане, че едни и същи хора правят проекти и получават поръчки. Общината се явява като най-големият работодател в настоящия момент. Парите по тези поръчки стигат до много малко хора. Трябва ли Общината  да бъде работодател или трябва просто да подобри бизнес системата, за да може повече хора да си изкарват нормално парите, или парите, които са по европрограми, да стигат до повече хора?

- На срещата с бизнеса преди седмица ясно и категорично заявих, че в Община Русе изразходването на публични финанси се извършва при стриктно спазване на определени правила, които са ясно разписани в системата за финансово управление и контрол и същевременно са в съответствие със законите, които регламентират тия дейности. Законът за обществените поръчки не е перфектен. Аз съм „за” прилагането на Закон за обществените поръчки, който е 1;1 с този, който действа във водещите страни в ЕС, а не побългарен по наш вариант.

 Това се случва в Десетки общи търпят тежки финансови корекции заради това, че има разминаване  между реализираните процедури и това, което Европа е задала като критерии. Но общините нямат вина, обсъждано е и на заседание на Националното сдружение и там нашата позиция е ясна. Държавата трябва да си поеме отговорността, да се знае защо е имало такова несъответствие и ако е имало корекции, те да не са на гърба на общините.

  Що се отнася до тези поръчки, които се реализират и провеждат, те са публични. Ако някой смята, че е ощетен, има възможност да обжалва процедурата. Но няма как да не участваш и същевременно да казваш, че има непрозрачни или съмнителни поръчки.

-   Подсетихте ме, че всички партии които участваха на предишните местни избори, извадиха проблем №1 -паркирането. Нищо не се прави. Не само, че не се прави, а поради бързането затворихме две уникални места за паркиране по ул. „Александровска”, за да има шадравани.
- Аз не съм съгласен с тази констатация. Убеден съм, че като бъде завършен проекта, мнението на гражданите ще бъде такова, каквото беше на обществените обсъждания, че пешеходната зона е пешеходна зона, а не паркинг.

Проблемът с паркирането ще бъде решен със завършването на проекта за интегрирано управление на транспорта, където ще има и такъв анализ. Тук искам да припомня, че 2015 ще бъде завършен подземния паркинг в Доходното здание. Освен това Общината е собственик на незавършен подземен паркинг с 1200 места, който е до Спортната зала. Този паркинг е в непосредствена близост до централната градска част, за да бъде завършен ще са необходими 8-9 млн. лева. Това ще е една от първите задачи, които ние чрез депутатите ще искаме да решим за следващата година.  Същевременно на терена на Пети полк след разчистване на стари сгради, вече действа един функционален паркинг. В началото нямаше нито една кола първата зима, в момента събота и неделя гражданите се научиха, че там е най-лесно и удобно да бъде ползван този паркинг вместо да се опитват да спират в началото на Парка на младежта.
- Т.е. културата на паркиране ще се пригоди според условията, които ще се създадат?

-   Да, ние търсим едно цялостно решаване на проблема с паркирането в централната част на града.

-   А какво се случи с идеята за свързване на улиците „П. Д. Петков”, „Райко Даскалов” и „Борисова” с подземен път. Смятате ли за възможно тази идея да се случи?

-   Ние имахме предвид тази идея, но считам, че на този етап не е моментът да се коментира и да се говори нещо, което финансово не можем да осигурим. Ако имахме възможностите на столицата, или това което се случва в Бургас те да получават целево финансиране от порядъка на 60-80 млн. на година за пътни възли и други проекти, бихме могли да решим този въпрос. Защото той технически е изпълним и за всички е ясно, че подходът е от „П. Д. Петков” и излизането му на „Александровска”. Такава инженерна възможност има, но пак казвам, че трябва да си решим и довършим започнатите инфраструктурни проекти които са много важни, като пробива „Кауфланд”, като Кръговото пред Спортната зала, като велоалеите, като булевард Тутракан. Последният е единствен проект, при който България е водещ партньор и всъщност ние вземаме по-голяма част от средствата - 9 млн. лв., а Румъния взема 2 млн. лева. Изключително сложен проект, труден,  с много непредвидени разходи. Такива проблеми има и румънският партньор, но аз вярвам, че ние ще успеем в сроковете до края на годината, да го приключим успешно.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha