Неделя, 29 Декември 2024

Такса смет- между обективното и справедливото решение

Такса смет-  между обективното и справедливото решение
Публикация   13 Юни, 2014   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     537

56 000 тона боклук са изхвърлили гражданите и бизнеса в Русе през 2013-а г. Парите за услугата за 2014 г., които ще платят, са 9,5 млн. лева

 

Новата методика за изчисляване на такса „смет” , подготвена от Министерството на финансите, трябва да бъде предоставена до понеделник за публично обсъждане. Ако бъде одобрена от правителството, тя ще влезе в сила от 1 януари 2015 г.

 

Вече 25 години  много хора са разсъждавали как да се изчислява такса „смет”, коментира пред www.akcent.bg ресорният зам. кмет Свилен Иванов повдигнатият наскоро въпрос и предстоящото обсъждане на новата Наредба.

 

Плащането на таксата според данъчната оценка на имота е изключение от закона.

В момента за Русе тя се изчислява на база промил, който е 1,38, а за фирмите е 4,2. Същевременно е дадена възможност при желание до края на м. ноември всяка година да се подават декларации и да се плаща за количество. Но фирмите задължително плащат и за обществена хигиена.

За 2014 година са заложени за бъдат събрани 9,5 млн. лева. Това става възможно след като предвидените отчисления към екоминистерството са намалени от 35 лв. на 22 лева за тон.

За 2013 г. са събрани около 70 000 тона отпадъци в русенското депо от 5-те общини, членове на Регионалното сдружение. Само за Община Русе цифрата е 56 000 тона.

Най-потърпевши от сегашни начин на плащане са възрастни граждани, които имат жилища в централната част на града заради високите данъчни оценки. Общинската Наредба обаче е предвидила 50 на сто отстъпка за първо жилище.

 

При вариант парите за такса „смет” да се изчисляват и разпределят на глава от населението ще доведе до нейното увеличение. Иванов отчита факта, че сега собствениците на празни жилища също плащат. Ако това се случи, в жителите на кварталите, където има многочленни семейства, със сигурност ще плащат около 5-6 пъти повече от един възрастен собственик с жилище в центъра. Все още не са правени разчети точно с колко би се увеличила таксата, но със сигурност ще скочи нагоре.

 

Втори вариант е разделяне на града на райони и заплащане на количество изхвърлен боклук /на контейнер/. В този случай проблем ще се явят големите жилищни блокове. Камионите за сметосъбиране ще трябва да бъдат оборудвани с уред за измерване на теглото. Изчислената по този начин такса ще трябва да се разпредели върху живеещите в блока. Със сигурност това ще се окаже един доста спорен въпрос, ако не е решен предварително. А и няма да са малко случаите, в които от един блок ще си изхвърлят боклука в контейнера на друг блок, за да плащат по-малко.

 

През 2015 година предстои да бъде направена нова обществена поръчка за избор на оператор и може в нея да се изисква да има техника, която да тегли количеството събран в контейнерите боклук. А тази стойността на тази техника със сигурност ще бъде включена в цената на услугата, която пак ще поскъпне.

 

Разделното сметосъбиране

В Русе са поставени с 30 на сто повече контейнери за разделно сметосъбиране спрямо оптималния им брой за града. По този начин се намаляват тонажите отпадъци, които отиват на депото.

 

Хората трябва да се научат да изхвърлят разделно отпадъците, тъй като тези, които се събират в цветните контейнери, не отиват на депо. По този начин се намаляват и средствата, които трябва да се събират от гражданите.

 

Третият вариант съществува в две европейска държави- Швейцари и Германия. Торбите за събиране на отпадъци трябва да се закупуват от общината. Но за съжаление при нашата действителност няма как да се случи, тъй като това ще изисква на всеки контейнер да има човек, който да следи дали не се пуска чувал без номер.

Зам. кметът Свилен Иванов е очаквал с голям интерес какво точно ще се предложи и е изпитал разочарование, че отново проблемът е стоварен върху общините, и то най- вече върху големите общини. Ако бъде спазен законът, то такса смет трябва да се вдигне.

 

Докъде стигна идеята за изграждане на места с подземни контейнери, каквито има вече в Сливен и в София? Община Русе не се е отказала от това намерение. В новата обществена поръчка ще бъде заложено изискване операторът да разполага с техника, която да може да събира отпадъците и от такива места, които едва тогава ще бъдат изградени.

Но всичко трябва да се разчита внимателно, тъй като кметският екип е поел ангажимент  повече такса „Смет” да не се увеличава, нещо, което в някои общини се случи със 100 процента.

И в момента има средства за поставяне на подземни контейнери, които към момента са 6 млн. лева излишък. От тях обаче трябва да бъдат платени 2,3 млн. лева за рекултивация на първа клетка, други половин милион ще отидат за проектите за старото сметище.

В същото време при влизане в експлоатация на завода за боклук на Общината ще бъдат върнати около 2 млн. лева от събраните екотакси.

Докато рециклиращата инсталация за боклука не се изгради и не заработи, което ще доведе до освобождаване от отчисленията към държавата, инвестициите ще бъдат извършвани предпазливо.

 

В заключение може да се обобщи, че новите варианти не е ясно до колко ще бъдат по-справедливи, но почти сигурно е, че ще оскъпят услугата и гражданите ще трябва да плащат повече, смята зам. кметът Свилен Иванов.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha