Петък, 1 Ноември 2024

Стефан Цанков, шеф на Агенцията за метрологичен и технически надзор: В 60-литров резервоар често сипват 70 литра

Стефан Цанков, шеф на Агенцията за метрологичен и технически надзор: В 60-литров резервоар често сипват 70 литра
Публикация   05 Юни, 2014   /     Интирвю на Мишел Гутсузян    /     845


- Г-н Цанков, обявихте, че всяка четвърта бензиностанция в Кюстендилско предлага некачествени горива, които скъсяват живота на колите. Каква е вероятността ситуацията да е подобна в цяла България?
- Скоро ще можем да отговорим на този въпрос, защото след две седмици ни предстои изненадваща проверка и в друга област. Проблемът в Кюстендил беше в големия брой бензиностанции, които не отговарят на изискванията. Отклоненията само в един обект бяха фрапантни.

- Казахте, че при изненадващата проверка, каквато правите за първи път, сте се хванали за главата от нарушенията. Значи ли това, че досегашният контрол на Агенцията за метрологичен и технологичен надзор е бил формалност?
- При досегашните планови проверки нарушения се установяваха при 5-6% от бензиностанциите. Съгласете се, че когато един инспектор 10 години отива постоянно на проверка в една област, понякога се получава така, че го посрещат на маса. Сещате се какви могат да бъдат резултатите. Създават се връзки, които в никакъв случай не са от типа проверяващ - проверяван. Смятам, че в следващите месеци ще постигнем по-добри резултати.

- Как ще подобрите работата си?
- В началото на 2014 г. подготвихме промяна, като районирахме България на три части - Северна, Южна и Западна, за да можем да правим комбинирани проверки с екипи от различни области. Преди инспекторите от Пловдив проверяваха само в Пловдив, тези от София - в София и т.н. Имаше феодализация, която водеше до лоши практики. Наистина по-сложно е в една проверка във Видин да участват хора от В. Търново. Това води и до по-високи разходи, но мисля, че с подкрепата на правителството и министерството на икономиката ще можем да работим именно по този начин. За да гарантираме, че максимум един човек от инспекторите ще е от града, в който се прави проверката. Искаме да направим и проверки от типа скрит клиент. Следващата седмица ще имаме подобна акция.

- Какви мерки вземате срещу служители, които имат нерегламентирани връзки с проверявани?
- Зависимостите са много тежки. Имаме оплаквания от цялата страна за толериране на определени фирми и за гарантиране на пазари на лицензирани от нас компании.

- Излиза, че с дейността си инспекторите могат да създадат нелоялна конкуренция между фирмите.
 - Абсолютно. Основната ни задача е да гарантираме честна конкуренция между участниците на пазара. Когато държавата застане на страната на един от тях, това води до изкривявания, каквито наблюдаваме в момента. Като това един човек да проверява хиляди асансьори или една фирма да поддържа хиляди съоръжения. Ние толерираме фирмите да се развиват, но понякога се оказва, че има създадени от нас монополи.

- За да спре тази практика, би трябвало, когато установите, че някой служител участва в подобна схема, да го накажете.
- Тепърва започват да се случват тези неща. Аз оглавявам агенцията от средата на октомври 2013 г. Няколко месеца ни трябваха да преструктурираме институцията, за да започне да работи както трябва. Защото нормативно не можехме да правим комбинирани проверки до март. Затова първите ни резултати са от инспекции от април и май. Вече ще работим по този начин.

- Досега има ли наказани служители?
- Има процедури за дисциплинарни наказания навсякъде, където сме установили нарушения.
 

- Има ли отстранени служители, откакто сте председател?
- Засега няма.

- Какви мерки вземате срещу търговците, които не спазват закона?
- При бензиностанциите например затваряме обекта и налагаме санкция. В повечето случаи глобите за един обект са между 50 000 и 80 000 лв.

- Проверяваните фирми оказват ли натиск върху инспекторите?
- Няма как, когато налагаме репресивни мерки като големи санкции, отнемане на лицензи, запечатване на обекти, отсрещната страна да е доволна. Има случаи с напрежение, обиди и тормоз. Всичко сме виждали. Не искам обществото да остава с впечатлението, че агенцията за метрологичен надзор е някаква шайка от разбойници. Мнозинството от нашите служители са изключително качествени хора. За съжаление имаме няколко десетки души, които развалят доброто име на агенцията.

- Шофьори често се оплакват, че номинално им сипват повече гориво, отколкото може да събере резервоарът им. Проверявате ли уредите, които измерват количествата гориво?
- Това може би ще се окаже най-сериозният ни проблем, по който предстои да вземем мерки. Има изключително много жалби за манипулиране на измервателни уреди за количеството гориво. Хората се оплакват, че в газови бутилки с обем от 40 литра им наливат по 50 литра, или че им пълнят 60-литров резервоар със 70 литра бензин. От следващата седмица ще работим в тази посока.

- Досега не сте ли правили такива проверки?
- Правени са, но нарушителите използват по-модерни начини за измама от методите, по които ние проверяваме. За момента са една стъпка пред нас, но ние сме им подготвили изненада.

- Всеобщото мнение е, че нарушителите са предимно малките бензиностанции, които често предлагат по-евтини горива. Така ли е?

- Статистиката ни показва, че нарушения се случват равномерно и при големите, и при малките вериги. Не бива да обвиняваме по-дребните фирми, че са черната овца на нашия петролен бизнес. За съжаление през последните 3-4 години държавата водеше политика за системното им унищожаване. Заради високите санкции в България за последните 3-4 години от 3000 бензиностанции останаха 2200. От това сме загубили 4000-5000 работни места. В 60% от случаите, в които агенцията е налагала глоба на малка бензиностанция, след това тя е затваряла. Тоест санкциите ни не са коригиращи, а ликвидиращи. Затова сме внесли законодателни предложения глобите да бъдат пропорционални на количеството продадено гориво. Не може да наказваме по еднакъв начин и този, който продава 500 хил. л на месец, и онзи, който продава 5000 л.

- Съобщихте за фиктивни проверки на асансьори в болници, жилищни сгради. С тази порочна практика как ще се справите?
- С последващ контрол. За съжаление досега не сме имали подобна практика. Всички доклади са приемани за чиста монета. Никъде никой не е отишъл да провери дали и как е извършена проверката. Предстои ни много работа с лицензираните от нас фирми за поддръжка на асансьори. За съжаление сме дали възможност един човек с папчица под мишницата да ходи да събира пари от хората. Подготвили сме законодателна промяна, с която ще спрем практиката да се дават лицензи на хора, които дори не са чели нормативната база. Не може фирми, на които сме им отнели лиценза, да дойдат два дни след това и ние отново да им дадем такъв.
 

- Това се случва и в момента, така ли?
- Да. Затова и не полагаме големи усилия за отнемане на лицензите, защото на другия ден същата фирма отново чука на вратата. Това противоречи на принципа на превантивността.

- Правите ли проверки на кантарите на пазарите?
 - Постоянно. Там тежкият проблем е с връчването на актовете. Хора от малцинства или социално слаби продават често без лични документи. Крият се, търсим ги с полиция, а полицаите не могат само с нас да се занимават. Гражданите трябва да бъдат много внимателни, да гледат дали има стикери на везната, да виждат целия дисплей и т.н. А и сами трябва да си търсим правата. Агенцията не може да сложи до всеки кантар по един инспектор.


- Съобщихте, че ЕРП-тата и ВиК дружествата не проверяват редовно електромерите и водомерите. За какво става въпрос?
- 10% от електромерите в България и 25% от сградните водомери не са проверени. Това са стотици хиляди устройства. Разбирам, че това са разходи за тези дружества, но когато човек иска да прави бизнес, трябва да може да измери какво продава. Всеки клиент иска да плати това, което е получил. Не може да продаваме вода на калпак. Нашата задача е всеки да плаща точно толкова, колкото е изразходил.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още